اصفهان سالانه ۳۰۰ خانه تاریخی را به کشور معرفی می‌کند

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: استان اصفهان سالانه ۳۰۰ خانه تاریخی را به کشور معرفی می‌کند و این تنها بخشی از ظرفیت استان اصفهان در این زمینه است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ناصرطاهری در نشست «واکاوی یک تجربه: مروری بر طرح مرمت، احیا و طرح معماری میان‌افزای خانه زمان‌وزیری اصفهان» که عصر روز گذشته_ ۲۹ فروردین‌ماه_ با حضور «احمد منتظر» پیشکسوت معماری و مرمت در مسجد جامع اصفهان برگزار شد، اظهارکرد: خوشبختانه با وجود اینکه اصفهان عرصه تاخت‌وتاز مشکلات برای بافت تاریخی بوده است اما هنوز جای برای کار و حرف‌های زیادی برای گفتن جود دارد.

وی افزود: بحث مرمت بحثی پیچیده است و به  اندازه آثار تاریخی، شیوه‌های مختلفی برای مرمت آثار تاریخی وجود دارد.

معاون میراث فرهنگی با اشاره به مشکلات خرید خانه زمان وزیری گفت: مالک قبلی خانه زمان‌وزیری به دنبال اخذ رأی دیوان عدالت اداری برای تخریب این خانه بود تا اینکه سرمایه‌گذار و در واقع خریداری برای تبدیل این خانه اعلام امادگی کرد.

طاهری با بیان اینکه فرصت برای خرید، مرمت و ساکن شدن در خانه‌های تاریخی اصفهان وجود دارد و اداره‌کل میراث فرهنگی استان از این اقدام حمایت می کند،  ادامه داد: برای مالکین خانه‌های تاریخی، بسته‌های حمایتی مختلفی از جمله معافیت از هزینه‌های آب و برق وتعرفه‌های خدمات، معافیت از عوارض نقل و انتقال و  معافیت از عوارض تغییر کاربری از کاربری مسکونی به درآمدزا وجود دارد.

معاون میراث فرهنگی اصفهان با بیان اینکه حمایت از مرمت و حفاظت از آثار ملی وظایف ذاتی سازمان میراث فرهنگی است، گفت: استان اصفهان سالانه ۳۰۰ خانه تاریخی را به کشور معرفی کرده و آنها را به ثبت می‌رساند و در این مورد رتبه اول را در کشور داراست، این در حالی است که برخی از شهرهای کشور حتی یک خانه تاریخی ندارند.

طاهری با بیان اینکه ثبت ۳۰۰ خانه تاریخی تنها بخشی از ظرفیت تاریخی استان اصفهان است، افزود: استان اصفهان ظرفیت معرفی سالانه هزار خانه تاریخی را نیز دارد و هرساله مبلغی برای مرمت خانه ها تخصیص داده می شود که می‌تواند در قالب پروژه‌های پیمانی و اعتبارات امانی اجرا شود و این شرایط در سال‌های بعد بهتر خواهد شد.

وی گفت: مرمت تحت کنوانسیون‌ها و معاهدات جهانی انجام می‌شود، روش‌های مرمت مختلف و متعدد است اما آنچه اهمیت دارد رسیدن به بهترین روش برای حفاظت از آثار تاریخی است.

طاهری افزود: در دوران مختلف برخورد سازمان میراث فرهنگی با آثار متفاوت است و ما گاهی برای حفظ بنای تاریخی امکان دخالت‌هایی مانند ساختن خانه در حیاط خانه های تاریخی و استفاده از بعضی قسمت‌های خانه‌ها را فراهم کرده ایم.

کد خبر 341761

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.