موبایل‌سنتر برای پیشگیری از آسیب‌های پرخطر اجرا می‌شود

کارشناس مسوول دفتر اعتیاد معاونت پیشگیری بهزیستی اصفهان گفت: طرح موبایل‌سنتر با هدف پیشگیری از آسیب‌های پرخطر در بهزیستی استان اصفهان راه‌اندازی می‌شود.

علی اکبر ابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: طرح موبایل‌سنتر در راستای کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی ناشی از اعتیاد اجرایی می‌شود و هدف این طرح کنترل و ارایه خدمات به معتادان است.

کارشناس مسوول دفتر اعتیاد معاونت پیشگیری بهزیستی اصفهان با بیان اینکه سیاست‌های مقابله با اعتیاد در سه دسته قرار دارد، افزود: مقابله با عرضه، تقاضا و کاهش آسیب، ۳ نوع مقابله با موضوع اعتیاد است.

وی در خصوص شیوه کار در این سه روش تصریح کرد: حوزه مبارزه با عرضه دبه عهده نیروی انتظامی است که دست توزیع‌کننده مواد را کوتاه می‌کند، در سیاست مقابله با تقاضا دست مصرف‌کننده را کوتاه می‌کند که این موضوع به معنای پیشگیری است و در سیاست کاهش آسیب معتادانی که به هر دلیل تمایل به قطع مصرف مواد ندارند و یا قادر به این امر نیستند، مورد حمایت قرار می‌گیرند.

ابراهیمی با بیان اینکه اجرای این طرح منجر به شناسایی افراد معتاد پرخطر و کارتن‌خواب می‌شود، ادامه داد: برای این گروه از معتادان باید خدماتی فراهم شود که آسیب این گروه به جامعه کاهش یابد، برای مثال یک معتاد تزریقی اگرسالانه برای جامعه ۵۰۰ هزار تومان هزینه داشته باشد اگر به بیماری ایدز مبتلا شوند باید ۵ میلیون برای او هزینه کرد.

وی با تاکید بر اینکه این امر کاهش هزینه و انتشار آلودگی را درپی دارد، گفت: خدمات کاهش آسیب شامل خدمات درمانی اولیه، توزیع غذای سبک، آب سالم، سرنگ و سرسوزن، کاندوم، خدمات پانسمان اولیه و اطلاع‌رسانی به آنها در خصوص مراکز درمان یا سرپناه‌های بهزیستی است.

کارشناس مسوول دفتر اعتیاد معاونت پیشگیری بهزیستی اصفهان در خصوص وضعیت معتادان پرخطر تصریح کرد: از کل امار معتادان استان ۱۰ درصد آنها معتادان پرخطر هستند، هم‌چنین از بین کل معتادان، ۱۰ تا ۱۵ درصد آنها معتادان تزریقی هستند که در پاتوق‌ها حضور دارند و از این ۱۵ درصد، ۵ درصد آنها بسیار پرخطر هستند و برای خود و دیگران آسیب‌های جدی بهداشتی خواهند داشت که معمولا مناطق حاشیه‌ای شهرهای بزرگ و توریستی شهرها مناطق پاتوق‌نشینی دارد که مرکز تجمع این معتادان است.

ابراهیمی با بیان اینکه موبایل‌سنتر یک بخش از مجموعه کاهش آسیب است، افزود: بهزیستی اصفهان ۵ مرکز ثابت مشاوره(DIC) دارد که ۳ مرکز آن در اصفهان و یک مرکز در کاشان و دیگری در خمینی‌شهر است، هم‌چنین ۲ شلتر یا سرپناه برای مردان و زنان در حال فعالیت است و یک مرکز ماده ۱۶ نی به معتادان متجاحری که نمی‌خواهند یا قادر به ترک اعتیاد نیستند، اختصاص دارد و حلقه واسط تمام این شبکه‌ها موبایل‌سنتر است که برای همه این مجموعه ها می تواند خدمات ارایه کند.

وی در خصوص امکانات و نیروی بکار گرفته شده در این طرح گفت: برای شروع طرح موبایل‌سنتر یک دستگاه خودرو با یک راننده، یک مددکار، یک بهبودیافته مرد و یک بهبودیافته زن استفاده می‌شود.

ابراهیمی خاتمه افزود: در این طرح مددکاران آموزش دیده به صورت سیار با حضور در مراکز تجمع معتادان به این افراد خدمات رایگان ارایه  می‌کنند و به طور کلی مداخلاتی که در یک مرکز به معتادان ارائه می‌شود را به صورت سیار انجام می‌دهند.

کد خبر 341737

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.