۲۹ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۵
کاهش ۶۸درصدی بارندگی ها در خوانسار

خوانسار- رییس اداره هواشناسی خوانسار گفت: در صورتی که شهروندان الگوی مصرف آب را مدیریت نکنند با شرایط مخاطره انگیز خشکسالی و کمبود آب مواجه خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان خوانسار، امیر امینی پیش از ظهر امروز (چهارشنبه) در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سال زراعی گذشته ۴۵۸.۵ میلی‌متر بارش در شهرستان به ثبت رسیده است.

وی افزود: در سال زراعی جاری ۱۴۶.۵ میلی‌متر باران در شهرستان ثبت شد که نسبت به سال گذشته ۶۸ درصد کاهش داشته است.

رییس اداره هواشناسی خوانسار با بیان اینکه بارش‌ها به صورت رگباری و در ارتفاعات به صورت برف تا اردیبهشت‌ماه ادامه دارد و دما نیز روند کاهشی خواهد داشت، گفت: بر اساس مقایسه آماری بارش‌ها نسبت به میانگین بلند مدت (۳۰ سال) ۳۰۳ میلی‌متر بوده است که کاهش ۵۲ درصدی را نشان می‌دهد.

وی تصریح کرد: به دلیل کاهش بارندگی در سال زراعی جاری با خشکسالی در شهرستان مواجه هستیم و در صورتی که شهروندان الگوی مصرف آب را رعایت نکنند با شرایط مخاطره انگیز خشکسالی و کمبود آب مواجه خواهیم شد.

امینی گفت: به دلیل کوهستانی بودن خوانسار بارش‌های بهاری متفاوت است و برهمین اساس در ۲۴ ساعت گذشته طبق آمار ایستگاه هواشناسی در روستای قودجان ۱۹.۵ میلی‌متر، روستای ویست ۱۲ میلی متر، رحمت آباد چهار میلی متر و روستای دوشخراط دو میلی‌متر بارش باران ثبت شده است.

رییس اداره هواشناسی خوانسار با بیان اینکه خوانسار دارای اقلیم آب و هوایی متفاوت است و زمستان خیلی سرد و تابستان خنکی دارد، خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از سرما زدگی درختان، کشاورزان در باغات میوه دود ایجاد کنند.

امینی گفت: از عصر جمعه هفته جاری سامانه بارشی جدیدی از غرب وارد کشور می‌شود و از روز یکشنبه در شهرستان بارش‌ها آغاز و تا اواسط هفته ادامه دارد.

رییس اداره هواشناسی خوانسار با بیان اینکه بارش‌های بهاری جبران کننده کمبود بارش سال زراعی نیست، افزود: در سال زراعی جاری با وزش بادهای شدید تا ۱۲۲ کیلومتر در شهرستان مواجه بودیم که طی سال‌های اخیر بی‌سابقه بوده است و احتمالا با توجه به خشکسالی در فصل تابستان نیز وزش باد شدید همراه با گرد و خاک را خواهیم داشت.

امینی اظهار کرد: باتوجه به اینکه دی‌ماه سردترین ماه فصل زمستان است، اما امسال درجه هوا در فصل زمستان تا ۲۱ درجه رسید و خوانسار دی ماه گرمی را تجربه کرد. در فروردین ماه سال ۹۷ میزان ۴۰ میلی‌متر بارندگی ثبت شد که در مقایسه با فروردین ماه سال گذشته با ۶۵ میلی‌متر بارش بارندگی‌ها کاهش داشته است.

کد خبر 341733

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.