آماده مشارکت با بیمارستان‌ها برای ساخت پارکینگ هستیم

نخستین بانویی که در مجموعه مدیریت شهری اصفهان به عنوان شهردار مشغول فعالیت شده است، شامگاه گذشته میهمان برنامه صدای شهر رادیو اصفهان بود تا به تشریح فعالیت‌ها و پروژه‌های این منطقه بپردازد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، منطقه یک اصفهان با مساحت ۸۱۰ هکتاری و جمعیت  ۸۱ هزار از سمت شمال به خیابان فروغی، از جنوب به خیابان شهید مطهری یا محور رودخانه زاینده رود، از شرق به چهارباغ عباسی و چهارباغ پایین و از غرب به بزرگراه شهیدخرازی و خیابان خرم منتهی می‌شود. محله‌های بیدآباد، خلجا، علی‌قلی‌آقا، لنبان، الیاران، جوزدان، محله نو طالقانی، جامی، درب کوشک و شمس آبادی که همگی از محله‌های قدیمی هستند در این منطقه واقع شده است.

مهین شکرانی، مدیر منطقه یک شهرداری اصفهان یکی از عمده‌ترین مشکل این منطقه را وجود چهار بیمارستان دولتی بزرگ عنوان کرد که تنها پارکینگ کارکنان خود تامین کرده‌اند و رفت و آمدهای زیادی تحت تاثیر آنها قرار گرفته است. مشروح گفت و گوی او را در ادامه می‌خوانید:

وجود مراکز پزشکی متعدد در منطقه یک باعث تشدید ترافیک در معابر منطقه به خصوص خیابان‌های مرکزی شده است، برای احداث پارکینگ در اطراف این مراکز برنامه‌ای دارید؟

منطقه یک یکی از پُر بیمارستان‌ترین مناطق شهر اصفهان است که با وجود چهار بیمارستان دولتی بزرگ، روزانه مراجعات متعددی به سطح منطقه انجام می‌شود و رفت و آمدهای زیادی تحت تاثیر آن قرار گرفته است. نکته قابل توجه این است که متأسفانه این بیمارستان‌ها تنها پارکینگ کارکنان خود را تامین کرده اند و برای محل پارک خودروهای مراجعان هیچ مکانی در نظر گرفته نشده ‌است.

در اطراف بعضی از این بیمارستان‌ها که قدمتی ۷۰ ساله دارد، ترافیک و رفت و آمد زیاد شهروندان گلایه‌های اهالی خیابان را به همراه داشته است. شهرداری منطقه یک برای ساخت پارکینگ عمومی، حاضر به مشارکت با مسئولان این بیمارستان ها است و می‌تواند در خصوص تسهیل در مراحل صدور پروانه و تامین بخشی از هزینه‌ها همکاری داشته باشد، اما تاکنون مذاکرات انجام شده با مدیران برخی از بیمارستان‌ها به نتیجه نرسیده است.

از منطقه یک چه خبر؟ چه پروژه های شاخصی برای منطقه پیش بینی شده است؟

سال گذشته پروژه های خوبی در این منطقه انجام شد که نمونه‌های بارز آن احداث پارک محلی سپهر در خیابان آیت‌الله شهید بهشتی، مرمت مجموعه فرهنگی صائب در خیابان صائب، مرمت و کف‌سازی محور بیدآبادی، آغاز اجرای عملیات احداث پارکینگ اردیبهشت، احداث خط ویژه اتوبوس تندرو در خیابان‌ شیخ بهایی، مناسب‌سازی پیاده‌روها و تکمیل خیابان صاحب‌روضات بود.

احداث پارکینگ و خیابان اردیبهشت، احداث باند غربی پیاده راه چهارباغ عباسی، احداث کلکتور آبی منطقه با توجه به شرایط کم آبی، مرمت خانه روغنی در محله علی قلی آقا، کف سازی محورهای بیدآبادی از بازار علی قلی آقا تا مسجد سید، آغاز خط شرقی غربی خط دو مترو، آغاز عملیات احداث فرهنگسرای شهید بهشتی، مناسب سازی پیاده روها، بازگشایی گلوگاه‌های سطح منطقه که با توجه به بافت قدیمی منطقه و عرض کم معابر از دغدغه‌های منطقه است و راه‌اندازی خط سامانه اتوبوس های تندرو خیابان‌های کاشانی، شهید بهشتی، مسجد سید و صمدیه از مهمترین پروژه‌های منطقه است که امیدواریم در نیمه اول سال جاری مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

چه میزان از مساحت منطقه یک را بافت فرسوده تشکیل می‌دهد؟

۳۰ درصد مساحت منطقه یک بافت فرسوده است که شهرداری برای نوسازی بافت‌های ناکارآمد، تخفیفات ویژه‌ای بابت عوارض صدور پروانه ساختمانی در بافت فرسوده در نظر گرفته است. البته برای تعدادی از بافت های فرسوده می‌توان طرح تجمیع را اجرا کرد تا مالکان منازل واقع شده در محدوده بافت‌های فرسوده شهر پلاک‌های کوچک خود را با همکاری یکدیگر به پلاک‌های بزرگتر تبدیل کنند.

با توجه به بافت متراکم منطقه یک، چه برنامه‌ای برای توسعه فضای سبز منطقه دارید؟

یکی از معضلات منطقه یک سرانه فضای سبز است به طوری که در حال حاضر این سرانه عدد ۵.۸ مترمربع را نشان می‌دهد، عدد بسیار پایینی که از چالش های منطقه به شمار می‌رود. با توجه به اینکه اصفهان قدیم از منطقه یک شکل گرفته، سرانه فضای سبز این منطقه مناسب نیست و مهمترین علت آن متراکم بودن بافت منطقه است. 

در حال حاضر با توجه به متراژ پایین پلاک های واقع در بافت‌های منطقه، برای آزادسازی پلاک‌ها جهت اجرای پروژه های عمرانی و ایجاد فضای سبز مشکلات زیادی داریم و چه بسا بسیاری از اهداف ما دست نیافتنی می شود. فضاهای سبز در مقیاس‌های مناسب زیاد نداریم، البته بزرگترین آنها پارک حاشیه زاینده رود به شمار می رود.

قطارشهری این روزها پاسخگوی نیاز شهروندان در حمل و نقل است، وضعیت این وسیله ارتباطی سریع در منطقه یک چگونه است؟

خط یک قطار شهری اصفهان که در حال حاضر مورد استفاده شهروندان قرار گرفته است، از میدان شهدا تا میدان انقلاب از محدوده منطقه یک شهرداری اصفهان عبور می‌کند، اما اتفاق دیگری که در این منطقه رقم خواهد خورد، طرح احداث خط شرقی- غربی قطار شهری است که در سال جاری کلید می‌خورد و بخشی از آن از منطقه یک عبور خواهد کرد. این مسیر از میدان امام حسین(ع) با یک چرخش وسیع از زیر خیابان صاحب روضات عبور کرده و به محور صمدیه هدایت می‌شود.

اطراف خانه فرهنگ شهید بهشتی مغازه‌ها در طرح اجرای پروژه‌های عمرانی قرار گرفته است، چه زمانی تعیین تکلیف آنها انجام می‌شود؟

بله، در این نقطه تعدادی مغازه بابت اجرای پروژه احداث مجموعه فرهنگی شهید بهشتی در طرح قرار گرفته، اما هنوز مراحل تایید و تصویب طرح در شورای اسلامی شهر کامل نشده است. باید بازنگری بر روی طرح مورد نظر انجام شود که مکاتبات آن در حال انجام است تا مراحل تصویب طی شود و امیدوارم در نیمه اول سال به نتیجه برسد.

در حال حاضر نیازی به مراجعه کسبه خیابان به شهرداری نیست، زیرا به محض حصول نتیجه و تصویب طرح، اطلاع‌رسانی‌های لازم انجام خواهد شد.

سوالی که نگرانی ساکنان محله بین جامی و فروغی را به همراه دارد، این است که قرار بود خیابانی در امتداد خیابان علاقمندان محدوده فروغی تا مسجدسید احداث شود، آیا در این محدوده احداث خیابان در دستورکار است؟

در امتداد خیابان زاهد حدفاصل مسجد سید تا فروغی احداث یک خیابان در برنامه‌های شهرداری است که تاکنون تنها دو پلاک مسیر خیابان آزادسازی شده است. آزادسازی این خیابان هزینه های زیادی در بر خواهد داشت، تعداد پلاک‌های در مسیر این خیابان قابل توجه است و باید منابع مالی آزادسازی و اجرای خیابان تامین و پس از آن برای عملیات احداث ورود پیدا کنیم. در صدد هستیم پس از تکمیل ادامه خیابان اردیبهشت حدفاصل خیابان‌های میرداماد تا طالقانی به اجرای عملیات عمرانی ادامه خیابان زاهد ورود پیدا کنیم.

شهرداری برای حمام حاج کاظم در خیابان زاهد که از حدود سه سال پیش تخریب شده، چه برنامه‌ای دارد؟

با توجه به اینکه سازمان میراث فرهنگی در ارتباط با این حمام نقطه نظراتی دارد، تعیین تکلیف آن در دست بررسی است تا جمع‌بندی نهایی انجام شود؛ باید طرح‌های اجرایی آن آماده و به مرحله اجرا برسد. در حال حاضر میان شهرداری و میراث فرهنگی توافقاتی در حال انجام است.

به عنوان سخن پایانی ارزیابی شما از فرایند انتخاب نخستین زن به عنوان شهردار در شهرداری اصفهان چیست؟

معتقدم بانوان می‌توانند فعالیت‌های خوبی در شهر داشته باشند و امیدوارم که این روند استمرار داشته باشد و بتوانیم خدمات خوبی در سطح شهر انجام دهیم.

کمتر از پنج ماه از آغاز فعالیتم به عنوان شهردار در منطقه یک شهرداری اصفهان می گذرد، خوشبختانه طی مدتی که در خدمت مردم این منطقه بودم، مشکل خاصی در انجام فعالیت ها نداشتم و یقین دارم که با همکاری شهروندان اتفاقات خوبی در این منطقه رقم می‌خورد.

کد خبر 341718

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.