۲۹۲ هزار درخت کهنسال شهر در معرض نابودی است

مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری اصفهان گفت: ۲۹۲ هزار درخت کهنسال بالای ۵۰ سال کنار مادی‌های شهر در معرض نابودی است.

فروغ مرتضایی نژاد در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهارکرد: کمبود منابع آبی در سال جاری پیام ناخوشی را به همراه دارد به طوری که کاهش میزان بارش‌ها و نبود آب کافی در سد زاینده رود باعث تقسیم‌بندی آب شد.

وی با بیان اینکه تامین آب شرب مردم اصفهان نخستین اولویت تخصیص آب قرار گرفته است، افزود: البته ممکن است این میزان آب برای مصرف شرب مردم در فصل تابستان نیز کافی نباشد.

مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری اصفهان ادامه داد: برای آبیاری فضای سبز و درختان اطراف مادی‌های شهر اصفهان علیرغم داشتن حقابه در طومار شیخ بهایی، هیچ سهمی در نظر گرفته نشده و ۲۹۲ هزار درخت کهنسال بالای ۵۰ سال کنار مادی‌های شهر در معرض نابودی است.

وی تاکید کرد: ارزش و اهمیت این درختان بر هیچ کس پوشیده نیست در واقع چنانچه این درختان از شهر حذف شوند غیر از کاهش منابع تصفیه co۲، مباحث بصری، زیبایی شهر و تلطیف هوا نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

مرتضایی‌نژاد با بیان اینکه اصفهان شهری کویری است که تنها عامل سرانه فضای سبز و تعداد بالای درختان آن وجود رودخانه زاینده رود بوده است، تصریح کرد: شهر اصفهان در حال حاضر سه هزار و ۷۰۰ هکتار فضای سبز معادل ۱۶.۵ مترمربع برای هر شهروند دارد که برای تامین آب مورد نیاز آن راهکارهای مختلفی بررسی شده است.

وی افزود: فضاهای سبز شهر اصفهان در سال‌های گذشته با منابع آب چاه‌ها آبیاری می شد که امسال با توجه به خشک‌شدن چند حلقه چاه آب، پیش‌بینی پساب در کنار آب چاه‌ها برای آبیاری فضای سبز صورت گرفته است.

مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری اصفهان با بیان اینکه شورای اسلامی شهر اصفهان برای تامین و انتقال آب اعتبار بالایی را تصویب کرده است، گفت: در صدد هستیم پساب مورد نیاز را تامین و آن را در تصفیه خانه‌های سپاهان‌شهر و شاهین‌شهر آماده مصرف کنیم.

وی خاطرنشان کرد: آب تصفیه شده سپاهان‌شهر به منطقه شش و حتی آرامستان باغ رضوان که ۱۸۰ هکتار فضای سبز دارد، انتقال می‌یابد.

مرتضایی‌نژاد با تاکید بر اولویت داشتن آبیاری درختان تنومند و کهنسال شهر، اظهارکرد: در حال حاضر ۵۰ درصد آبیاری‌ها تحت فشار است، اما برای ۵۰ درصد دیگر از جمله درختان تنومند شهر امکان استفاده از روش آبیاری قطره‌ای وجود ندارد و مجبور به استفاده از روش غرقابی هستیم.

وی تصریح کرد: اگر در هر استحمام تنها یک لیتر در مصرف آب صرفه جویی شود، کمک زیادی به آبیاری فضای سبز که هویت شهر به شمار می‌رود، خواهد کرد.

وی تاکید کرد: بر این باور هستیم شهروندان اگر بدانند مقدار آبی که صرفه جویی می‌کنند، می‌تواند در اختیار فضای سبز قرار گیرد، بی‌شک به حفظ فضای سبز شهر کمک خواهند کرد.

کد خبر 341714

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اصفهان IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۰
    0 0
    آن موقع که حقابه هایتان را می دزدیدند باید فکر امروز را می کردید. همان روز که اولین بار آب زاینده رود را بستند باید مردم قیام می کردند. آرام آرام مردم را به خشکی زنده رود همیشه جاری عادت دادند و نهایتا اصفهان را به بیابانی گسترده تبدیل خواهند کرد. دولتمردان فکری نخواهند کرد. مردم خود باید کاری کنند.