ستاد توسعه فناوری آب در اصفهان تشکیل می‌شود

رییس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر اینکه به منظور معرفی بهتر تکنولوژی‌های جدید به مسئولان و نهادها راه‌اندازی "ستاد توسعه فناوری آب" را در دستور کار داریم، گفت: روزمرگی‌ها مسئولان را درگیر کرده و باید شرایطی را فراهم کنیم که مسئولان با این تکنولوژی‌ها آشنا شوند.

کوروش خسروی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با تاکید بر اینکه برای حل بحران آب به طرح‌های بلندمدت نیاز داریم، اظهار کرد: اگرچه بحران آب اصفهان در ماه‌های مرداد و شهریور بیشتر مشهود خواهد بود اما نه تنها در اصفهان بلکه در هیچ کجای دنیا نمی‌توان برای حل این بحران طرح‌های کوتاه مدت را اجرایی کرد.

وی با بیان اینکه علاوه بر اصفهان شهرهای مختلف دنیا مانند "کالیفرنیا" و "آریزونا" نیز شرایط سختی را از نظر خشکسالی پشت سر می‌گذارند، افزود: همچنین "کیپ تاون" سومین سال خشکسالی‌اش را پشت سر می‌گذارد و قرار بود آخرین روز آوریل ۲۰۱۸ در این شهر روز صفر این کشور باشد به گونه‌ای که آبی در شبکه توزیع آب این شهر  نباشد و هر شهروند با مراجعه به مراکز  از قبل مشخص شده روزانه ۵۰ لیتر آب دریافت کنند که خوشبختانه بارندگی های دو هفته اخیر روز صفر "کیپ تاون" را یک سال به تاخیر انداخت.

راهکارهای حل بحران آب بلند مدت است

رییس مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر اینکه راه حل‌هایی که در حال حاضر برای حل بحران آب وجود دارد، بلند مدت است، تصریح کرد: از امروز باید به فکر تغییر الگوی مصرف آب، تغییر الگوی کشت، بازچرخانی آب و کاهش مصرف آب در صنعت باشیم و باور کنیم که نمی‌توان طرحی را اجرایی کرد که در کوتاه مدت کشور و اصفهان را از بحران آب نجات دهد.

وی در خصوص بهترین الگوی مصرف بهینه آب در جهان نیز گفت: در این زمینه رژیم صهیونیستی الگوی بسیار مناسبی دارد که در قالب اجرای این الگو ۹۰ درصد آب مصرفی بازچرخانی شده و پس از مصرف شرب در مرحله اول تصفیه شده و صرف کشاورزی می شود.

خسروی با تاکید بر اینکه اجرای الگوهای خوب دنیا در اصفهان امری آسان و امکان پذیر است، تصریح کرد: در  آب‌سالی ها ۱.۴ میلیارد متر مکعب آب و  در  خشکسالی  ۱.۲ میلیارد متر مکعب آب در استان اصفهان وجود دارد. در سال جاری نیز که در شرایط بحرانی به سر می‌بریم بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون متر مکعب آب در استان وجود دارد که اگر در حال حاضر  بازچرخانی آب ممکن بود در در شرایط کنونی خشکسالی نیز یک میلیارد متر مکعب آب در استان اصفهان برای مصرف در اختیار داشتیم.

وی با بیان اینکه اگر توان بازچرخانی آب در شهر وجود داشت می‌توانستیم به شرایط ایده آلی برسیم، عنوان کرد: در تکنولوژی‌های جدیدتر، آب پس از مصرف شرب تصفیه شده و در کشت هیدروپونیک و فضای سبز استفاده می‌شود و امکان استفاده بیش از دوبار از آب نیز وجود دارد.

مسئولان با تکنولوژی بیگانه‌اند

رییس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر اینکه چنانچه از الگوهای پیشرفته برای مصرف بهینه آب استفاده کنیم، فلات مرکزی ایران برای سال‌های طولانی قابل سکونت بوده و از ظرفیت توسعه بالایی برخوردار است، اضافه کرد: متأسفانه مسئولان ما با تکنولوژی بیگانه هستند و وارد طرح‌های کلان و تاثیرگذار نمی‌شوند.

وی با بیان اینکه کارواش‌های شهر اصفهان از آب چاه برای شست و شو استفاده می‌کنند، افزود: بیش از ۱۰۰ کارواش فعال در اصفهان داریم که از آب‌های زیر زمینی استفاده می‌کنند و مجدد آب آلوده را وارد چاه دیگری کرده که منجر به آلوده شدن آب‌های سالم نیز می‌شود.

لزوم استفاده از تکنولوژی‌های جدید برای بازچرخانی آب کارواش‌های اصفهان

خسروی در خصوص فعالیت شرکت دانش بنیانی که با استفاده از تکنولوژه‌های جدید تصفیه آب کارواش‌ها را در دستور کار خود قرار داده است، گفت: باید توجه داشت که کارواش‌های اصفهان یک میلیون متر مکعب آب مصرف می‌کنند که  آب کمی نیست و ضروری است که با تعریف مشوق‌های لازم برای بازچرخانی آب در کارواش‌ها اقدام شود.

وی با تاکید بر اینکه به منظور معرفی بهتر تکنولوژی‌های جدید به مسئولان و نهادها راه‌اندازی "ستاد توسعه فناوری آب" را در دستور کار داریم، گفت: باید توجه داشت که روزمرگی‌ها مسئولان را درگیر کرده و باید شرایطی را فراهم کنیم که مسئولان با این تکنولوژی‌ها آشنا شوند.

رییس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: ضروری است که به منظور اجرای طرح‌های مصرف بهینه آب در بخش‌های مختلف و به ویژه کارواش‌ها، در کنار ارایه تسهیلات، برخی از فعالیت‌های اجباری نیز در دستور کار مسئولان قرار گیرد.

وی با بیان اینکه نیروی انتظامی نباید با کشاورزان برخورد کند بلکه باید با همکاری دیگر مسئولان شرایطی را فراهم کند که آب به درستی مصرف شود، افزود: این در حالی است که مدیران ما دچار روزمرگی شده و بحران‌ها نیز آنقدر به حد اعلای خود رسیده که تکنولوژی‌ها برای تاثیرگذاری به زمان بندی بلند مدت نیاز دارند و تا آشنا شدن مردم با این تکنولوژی‌ها زمان زیادی سپری خواهد شد.

کد خبر 341671

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.