با پول به معماری مطلوب نمی رسیم

یک کارشناس ارشد طراحی شهری گفت: در کشور معماری ایرانی وجود دارد، ساختمان‌های شهری تلفیقی از معماری اسپانیایی، رومی، فرانسوی، ژاپنی یا حتی تلفیقی از معماری چند کشور دیگر است.

انوشیروان آذر شاهین در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهارکرد: این روزها چشم مردم در خیابان‌ها و معابر شهر چیزی جز ساختمان‌های به هم ریخته و ظاهری آشفته نمی بیند، این در حالی است که معماری خوب و خلاق بر اساس تجربه معماری به دست می‌آید.

وی گفت: اگر به یک معمار درخواست طراحی معماری مجموعه‌ای داده شود، متاسفانه مبنای کار خوب آنها معماری ایرانی نیست، بلکه کپی برداری از الگوهای شرق یا غرب است، البته برخی کارهای خوب معماری را نمی‌توان تکرار کرد از این رو باید جمع بندی و نتیجه‌گیری برای تولید کار مناسب جدید داشت.

این کارشناس ارشد طراحی شهری با تاکید بر اینکه معماران خوب طراحی‌های کپی را دوست ندارند، افزود: معماران خوبی هم داریم که ایده های خلاقانه دارند، اما ایده‌های آنها مورد استقبال قرار نمی‌گیرد، به همین دلیل بی انگیزه شده و در عرصه فعالیت حضور ندارند.

وی ادامه داد: در حال حاضر به وضوح می‌توان دید که دانشجو از معماری خوب چیزی نیاموخته، مسیر دانشکده معماری تغییر کرده و مجموع این موارد به سمتی می رود که آنچه می‌خواهیم را نمی‌توان طراحی کرد.

آذرشاهین گفت: طی سال‌های گذشته طراحی‌هایی برای ساختمان‌ها استخراج شد، اما ناگهان همه چیز به سمت سود حرکت کرد به طوری که این روزها در ساخت ساختمان‌های مسکونی پول حرف اول را می زند.

 وی با ابراز نگرانی از اینکه نمای اکثر ساختمان‌های شهرها رومی، فرانسوی، ژاپنی، اسپانیایی یا تلفیقی از آن شده که آشوبی در ساخت و سازها برپا کرده است، گفت: در مسابقاتی که برای طراحان و معماران برگزار می‌شود به خوبی می‌توان دریافت که تمایلی برای ساخت ساختمان‌های خوب وجود ندارد و در واقع سفارشی برای معماری خوب ساختمان‌ها دیده نمی‌شود.

این کارشناس ارشد طراحی شهری ادامه داد: این روزها سرمایه‌گذاران برای تخصص در معماری ارزش زیادی قائل نمی‌شوند، به طوری که در ایران بیشتر مردم معمار شده‌اند و تخصص خود را در معماری و مهندسی ساختمان و تاسیسات می‌بینند.

وی با بیان اینکه معماری اسلامی ساخت گنبد، مناره، ارتفاع، تناسب، طرح، رنگ، چارطاقی و قوس نیست، گفت: وقتی صحبت از معماری اسلامی در ساخت برخی از بناهای کشور به میان می آید، این سؤال مطرح می‌شود که آیا نباید در معماری اسلامی وجه اشتراکی با کشورهای اسلامی دیده شود؟

آذرشاهین با بیان اینکه محققان باید تعریف مشخصی از معماری اسلامی ارایه کنند، افزود: ما از معماری اسلامی چیزی می‌خواهیم که نمی‌دانیم چیست، زیرا هیچگاه حرف را به انتها نمی‌رسانیم در واقع وقتی صحبت‌ها کلی مطرح شود، موارد زیادی به میان می‌آید که ماهیت آن مشخص نیست.

این کارشناس ارشد طراحی شهری تاکید کرد: معماری خوب شرایط خاص خود را می‌طلبد، اگر شرایط فراهم باشد معماری های خوب در ساختمان ها شکل می گیرد در غیر این صورت با پول، دستور و آموزش کوتاه مدت به معماری مطلوب نخواهیم رسید.

کد خبر 341635

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.