گره های صنایع دستی اصفهان باز می شود

نماینده مردم اصفهان در مجلس گفت: در اصفهان با توجه به آلودگی هوا و خشکسالی باید سه ظرفیت اقتصادی را فعال کرد؛ ظرفیت اقتصاد هنر، اقتصاد گردشگری و اقتصاد دانش بنیان و یکی از ظرفیت های بی نظیر اقتصاد هنر، صنایع دستی است.

ناهید تاج الدین در گفت‌وگو با ایمنا با اشاره به ظرفیت های شهر اصفهان گفت: اصفهان  ظرفیت فرهنگی- هنری عظیمی دارد، همانطور که می دانید اصفهان برای خود در هنر صاحب مکتب است، در قرنهای ۱۰ و ۱۱ هجری قمری اوج گیری فعالیت‌های مختلف فلسفی، فقهی و هنری را  در اصفهان داشته‌ایم و مجموع این فعالیت ها تحت عنوان مکتب اصفهان شناخته می شود.

وی افزود: مثلا در خطاطی و نگارگری تأثیرات مکتب اصفهان حتی در یک دوره  پای از ایران فراتر گذاشت و هنرمندان عثمانی و هندی را تحت تأثیر خود قرار داد. اینها ظرفیت های نرم افزاری فرهنگی و هنری اصفهان ما است.

تاج الدین افزود: اصفهان یکسری ظرفیت‌های نرم افزاری، فرهنگی و هنری دیگر نیز دارد، در حال حاضر ۲۲۹ رشته صنایع دستی در ۱۸ گروه در کشور  طبقه بندی شده که از این میان، ۱۹۶ رشته ثبت شده صنایع دستی در اصفهان وجود دارد و این نشان از ظرفیت بی نظیر اصفهان در حوزه صنایع دستی است. از این رو شهر اصفهان هم از لحاظ تعداد و هم از لحاظ تنوع رشته های صنایع دستی پتانسیل بی نظیری دارد.

وی تصریح کرد: در اصفهان ۸۰۰۰ کارگاه انفرادی صنایع دستی با بیش از ۹۰۰۰ هنرمند و صنعتگر صنایع دستی وجود دارد که اینها همه پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های فرهنگی هنری اصفهان را می رساند، همچنین اصفهان به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام شناخته می شود و این ظرفیت فرهنگی اصفهان را نشان می دهد.

تاج الدین در پاسخ به این سوال که از بین این ظرفیت های متنوع، برای کدام یک ضرورت سرمایه گذاری بیشتری وجود دارد، گفت: همگی این  ظرفیت ها جای کار دارد، اما با توجه به اینکه اصفهان از سال ۲۰۱۵ برای چهار سال به عنوان شهر جهانی صنایع دستی معرفی شده، می‌توان از ظرفیت بی نظیر صنایع دستی در این ۴ سال استفاده کرد.

تاج الدین افزود: من همواره معتقدم در اصفهان با توجه به آلودگی هوا و خشکسالی باید سه ظرفیت اقتصادی را فعال کرد، ظرفیت اقتصاد هنر، اقتصاد گردشگری و اقتصاد دانش بنیان و یکی از ظرفیت های بی نظیر اقتصاد هنر همین صنایع دستی است؛ هم اکنون در اصفهان ۸۰۰۰ کارگاه انفرادی صنایع دستی با بیش از ۹۰۰۰ هنرمند صنعتگر داریم که این پتانسیل‌های اشتغال صنایع دستی را می رساند و اتفاقا این اشتغال در راستای توسعه پایدار و توسعه انسانی است؛ ضمن آنکه گردشگری فرهنگی نیز در اصفهان قابلیت اشتغالزایی بسیاری دارد.

از خواهر خواندگی به نام گذاری خیابان ها اکتفا کرده ایم

تاج الدین گفت: اصفهان ۱۵ خواهر خوانده دارد، متاسفانه ما از خواهر خواندگی صرفا نام گذاشتن یک خیابان به نام خواهر خوانده ها را یاد گرفته ایم؛ در حالیکه می توان از خواهر خواندگی برای  تبادل فرهنگی و احیای گردشگری فرهنگی استفاده کرد.

وی تصریح کرد: بر اساس آمار موجود، هر گردشگر خارجی متوسط ۱۶۰۰ دلار در ایران خرج می کند که با توجه به اقامت آنها در اصفهان که میانگین آن ۲ تا ۳ روز است، نزدیک به ۶۰۰ تا ۷۰۰ دلار  در اصفهان هزینه می کند، در فروردین و اردیبهشت سال گذشته،  ۱۲۳ هزار گردشگر خارجی به اصفهان سفر کرده اند که اینها ظرفیت های ما برای گردشگری فرهنگی است.

تاج الدین در  پاسخ به این سوال که  برای بهره‌مندی از این ظرفیت های فرهنگی و هنری چه اقداماتی انجام داده اید، گفت: در راستای استفاده از پتانسیل های اصفهان بعنوان شهر جهانی صنایع دستی، جلسات مفصلی با ریاست  سازمان میراث فرهنگی  و گردشگری داشته‌ایم.

این نماینده مردم در مجلس افزود: به عنوان عضو فراکسیون فرش و صنایع دستی مجلس، بیستمین نمایشگاه بین المللی فرش دستباف را با حضور جمعی از اعضای فراکسیون فرش و صنایع دستی و رییس مرکز ملی فرش در بالاترین سطح برگزار کردیم و خوشبختانه حساسیت خوبی نسبت به مشکلات هنر صنعت فرش در اصفهان ایجاد و جلسات بسیار مفیدی در حاشیه این نمایشگاه برای رفع مشکلات صنعت فرش تشکیل شد.

تاج الدین تأکید کرد: در ضمن ما پیگیر تعداد بیمه شوندگان صنعت فرش در استان اصفهان نیز بوده‌ایم؛ متاسفانه این تعداد از استان‌های دیگر کاهش بیشتری یافته است که بصورت مکرر آن را پیگیری کرده‌ایم و گشایش هایی نیز صورت گرفته است.

وی افزود: همچنین لازمه استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی و هنری شهر رونق گردشگری فرهنگی بوده و از آنجا که برای توسعه گردشگری فرهنگی نیاز به توسعه زیرساختها داریم، برای توسعه فرودگاه شهید بهشتی اقدامات موثر و مفیدی انجام شده است.

کد خبر 341631

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.