خشونت‌پرهیزی نیازمند تمرین مستمر و جمعی است

یک پژوهشگر اجتماعی گفت: خشونت‌پرهیزی نیازمند تمرین مستمر و جمعی است، چرا که برخی مؤلفه‌های فرهنگی ما از ابتدا غلط و مبتنی بر خشونت بوده و بنابراین اصلاح آن نیازمند تمرین و زمان است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فرهاد میثمی در نشستی که روز گذشته_ ۲۷ فروردین‌ماه_  با موضوع "عدم خشونت" در دانشگاه اصفهان برگزار شد، با بیان اینکه خشونت در جریان‌های اجتماعی باعث جلب‌توجه می‌شود، اظهار کرد: استفاده از خشونت در جنبش‌ها و جریان‌های اجتماعی باعث فراموش شدن مساله اصلی، تغییر مسئله و یا تداخل موضوعات می شود.

وی که در جمع دانشجویان دانشگاه اصفهان سخن می‌گفت، ادامه داد: خشونت امکان کنترل ندارد و زمانی که چرخه خشونت ایجاد می شود معلوم نیست چه زمان این جریان به اتمام می‌رسد و یا متوقف می‌شود در حالی که کنش‌های خشونت‌پرهیز این‌گونه نیست و می‌توان برای آن برنامه‌ریزی و آن را کنترل کرد. 

این پژوهشگر حوزه عدم خشونت اجتماعی با اشاره به هزینه‌های فراوان مادی، فرهنگی و معنوی خشونت، گفت: در کنش‌های خشونت‌پرهیز، افراد از سنین و طبقات مختلف می توانند مشارکت کنند، زمانی که گاندی اعلام می‌کند پارچه انگلیسی نمی خریم همه می‌توانند در این پویش شرکت کنند در حالی که جریان خشونت‌مدار محدود به افراد خاص است.

وی با بیان اینکه هدف، وسیله را توجیه نمی کند، افزود: وسیله، دانه ای است که کاشته می شود و هدف از آن پدید می آید، بنابراین نمی‌توان چیزی کاشت و چیز دیگری را برداشت کرد، در واقع وسیله سِیر، ایجاد هدف است به همین دلیل هدف و وسیله باید منطبق باشند.

میثمی با اشاره به مقاومت عاری از خشونت ادامه داد: خشونت‌پرهیزی نیازمند تمرین مستمر و جمعی است چرا که برخی مؤلفه‌های فرهنگی ما از ابتدا غلط و مبتنی بر خشونت بوده بنابراین اصلاح آن نیازمند تمرین و زمان است.

کد خبر 341625

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.