۲۷ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۲
اپل ۴۱ سال پیش در چنین روزی

۴۱سال پیش در چنین روزی، اولین کامپیوتر اپل معروف به Apple-۱ ساخت و موجب شد تا شرکت اپل رشد بسیار چشمگیری داشته باشد.

کمپانی اپل در سال ۱۹۷۱ با دوستی استیو وزنیاک ۲۱ ساله مهندس کامپیوتر و استیو جابز ۱۶ ساله متولد شد به‌طوری‌که با گذشت شش سال از آشنایی این دو نفر در سال ۱۹۷۷ این کمپانی با معرفی کامپیوتر شخصی Apple I که در گاراژ خانه جابز به صورت دستی ساخته شده بود با نام تجاری Apple Computer Inc به بازار تکنولوژی وارد شد و توانست ظرف مدت کوتاهی با فروش تعدادی از این مدل کامپیوتر شخصی، اعتباری برای خود دست و پا کند.

"اپل یک" که قبل ازعرضه رسمی در نمایشگاه کامپیوتر وست کوست برای هزاران هوادار مشتاق اپل به نمایش در آمده بود، با ورودش به بازار این فرصت را در اختیار عموم مردم قرار می‌داد تا از نزدیک تجربه کار با آن را پشت سر بگذارند.

"اپل یک"، نخستین محصول شرکت اپل بود. این رایانه که دارای پردازشگر یک مگاهرتز و چهارکیلوبایت حافظه بود، ۶۶۶هزار دلار قیمت داشت و ساخت آن تا سال ۱۹۷۷ به طول انجامید. این دستگاه، یک کیبورد شبیه به دستگاه تایپ داشت و به تلویزیون متصل می‌شد و در واقع باید آن را نمونه اولیه تمام رایانه‌های مدرن دانست. هدف اصلی "وازنیک" این بود که با کمترین منابع، بهترین محصول ممکن را تولید کند.

پیش از تاسیس شرکت اپل، "وازنیک" تمایل چندانی به نمایش دادن رایانه ساخت خود به دیگران نداشت؛ زیرا گمان می‌کرد که اطلاعات کمی در مورد سیستم‌های رایانه‌ای دارد و به همین دلیل تصمیم گرفته بود این دستگاه را معرفی نکند، اما به لطف "استیو جابز" که قابلیت‌های خوب این رایانه را درک کرده بود، "وازنیک" از تصمیم خود صرف‌نظر کرد. این دو به همراهی "رونالد وین" (Ronald Wayne)، در آوریل سال ۱۹۷۶، شرکت اپل را تأسیس کردند و در فاصله‌ بین سال‌های ۱۹۷۶ تا سپتامبر ۱۹۷۷، ۲۰۰ عدد رایانه‌ اپل یک تولید شد.رایانه اپل یک باعث شد تا شرکت نوپای اپل، رشد بسیار چشمگیری را تجربه کند و به یکی از ارزشمندترین شرکت‌های جهان تبدیل شود.

تفاوت اپل یک و اپل دو

گرچه پیش از این، Apple۱از سوی شرکت کالیفرنیایی مورد بحث ارائه شده بود با این همه، آن محصول هیچگاه فروش موفقی را تجربه نکرد و بیشتر حکم یک سرگرمی برای اعضای باشگاه کامپیوتر Homebrew متعلق به استیو وزنیاک را داشت.

Apple II اما متفاوت از این بود. البته خریداران این کامپیوتر باید مانیتور مورد نیازش را به صورت جداگانه خریداری می کردند با این همه بسیاری از ویژگی‌های آن، مبنای اصلی ساخت و توسعه محصولات بعدی اپل قرار گرفت.

اپل دو و ارایه گرافیک رنگی

Apple II  به عنوان یک کامپیوتر همواره جلوتر از زمان خود بود و در اثبات این گفته همین بس که به گرافیک رنگی آن اشاره کنیم، این گجت از یک پردازنده یک مگاهرتزی MOS ۶۵۰۲، کیبورد یکپارچه، محیط برنامه‌نویسی بیسیک، حافظه قابل ارتقاء و کارت صدا بهره می‌گرفت که اغلب محصولات رقبا شاید از آنها بی‌بهره بودند.

استیو و زنیاک همزمان با رونمایی از Apple II در مصاحبه اش با نشریه بایت اینطور گفت: «از نظر من، یک کامپیوتر شخصی باید کوچک، قابل اطمینان، با کاربری آسان و البته ارزان قیمت باشد.»

موفقیت عظیم برای اپل

Apple-II  موفقیت قابل توجهی را برای اپل در پی داشت و در سال نخست عرضه، ۷۷۰ هزار دلار درآمد را نصیب این کمپانی کرد. در سال دوم این رقم به ۷.۹ میلیون دلار رسید و سال سوم نیز درآمد حیرت انگیز ۴۹ میلیون دلارعاید اپل شد.

علی رغم تلاش‌های گسترده برای جایگزین کردن این دستگاه با محصولاتی نظیر Apple-III  ومکینتاش، تقاضا برای Apple-II همچنان بالا بود و اپل مجبور شد نسخه‌های به روز شده این دستگاه را تا نوامبر ۱۹۹۳ تولید و عرضه کند.

کد خبر 341582

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.