۲۷ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۱
قانون و تکدی‌گری

جلوگیری از گدایی و واداشتن گدایان به کار و توسعه آموزش عمومی و ... از جمله وظایف شهرداری ها است.

 به گزارش ایمنا، یکی از مهمترین و زیربنایی‌ترین مبانی برای داشتن شهری سالم و بدون تخلف آشنایی با تخلفات شهری است. تخلفات شهری مجموعه مواردی است که علاوه بر نقش حقوق شهروندی، سلامت روان و زیبایی شهر را دچار اخلال کرده و موجب آسیب‌رسانی به شهر و تهدید سلامت اجتماعی می‌شود و معضلات و مشکلات عدیده‌ای را پدید می آورد.

وظیفه مدیریت شهری شناخت و معرفی تخلفات شهری و آموزش شهروندان در این زمینه است، هنگامی که شهروندان یک شهر، خود را در برابر فضای شهرشان مسئول بدانند و آسیب‌هایی که سلامت این فضا را تهدید می‌کند، بشناسند و در رفع آنها بکوشند می‌توان از شهری بدون تخلف سخن گفت.

از آن جایی‌که پیش شرط اولیه برای رعایت قوانین و مقررات و رفع تخلفات شهری، آشنایی با قوانین آن است، خبرگزاری ایمنا سعی دارد تا شهروندان را نسبت به قوانین مربوط به تخلفات آشنا کند. در این نوشتار به تخلفات تکدی‌گری و قوانین مربوط به آن پرداخته می‌شود.

تکدی‌گری و فعالیت کودکان خیابانی:

بعضی از اشخاص سودجو با استفاده از احساسات دینی و اخلاقی شهروندان و با عناوین متفاوت و شگردهای خاص اقدام به تکدی‌گری و گدایی در سطح شهر می‌کنند و گاهی در قالب باندهای تکدی گری فعالیت کرده و علاوه بر درآمدهای بالا موجب ایجاد مزاحمت برای شهروندان می‌شوند در صورتی که بر اساس بررسی‌های به عمل آمده بیشتر این اشخاص دارای وضعیت مالی خوبی بوده و نیازمند واقعی نیستند.

شهروندان می‌توانند با اهداء کمک‌های خود به نهادهای خیریه شناخته شده در سطح شهر آن را به دست نیازمندان واقعی برسانند و از هر گونه کمک به این گونه افراد خودداری کنند.

قوانین:

بر اساس ماده ۷۱۲ قانون مجازات اسلامی هر کس تکدی گری یا کلاشی را پیشه خود قرار داده باشد و از این راه امرار معاش کند به حبس از یک تا سه ماه محکوم خواهد شد و چنانچه با وجود توان مالی مرتکب عمل فوق شود علاوه بر مجازات مذکور کلیه اموالی که از طریق تکدی به دست آورده مصادره خواهد شد.

بر اساس ماده ۷۱۳ قانون مجازات اسلامی هر کس طفل صغیر یا غیر رشیدی را وسیله تکدی قرار دهد یا افرادی را به این امر بگمارد به سه ماه تا دو سال حبس و استرداد کلیه اموالی که از طریق مذکور به دست آورده است، محکوم خواهد شد.

بر اساس بند ۵ ماده ۵۵ قانون شهرداری ها جلوگیری از گدایی و واداشتن گدایان به کار و توسعه آموزش عمومی و .. از جمله وظایف شهرداریها است.

کد خبر 341581

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.