زمان طلایی را در تشخیص سرطان از دست ندهید

یک فوق تخصص خون و آنکولوژی گفت: بیش از ۹۶ درصد از روش‌های تشخیصی سرطان در استان اصفهان وجود دارد و سرطان در مراحل ابتدایی قابل علاج است.

فریبرز مکاریان  در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به مشکلات بیماران سرطانی، اظهار کرد: افرادی که با بیماری سرطان خون یا نوع دیگری از سرطان ها دست و پنجه نرم می کنند با مشکلاتی مواجه هستند که ترس از سرطان را می توان از عمده ترین این مشکلات دانست، به گونه ای که همین ترس باعث سخت‌تر شدن درمان بیماری می شود در حالی که  سرطان در همان مراحل ابتدایی قابل علاج است.

وی افزود: ضروری است که مردم و افراد عادی جامعه ترسی از بیماری سرطان نداشته باشند. بسیاری از افراد تغییرات جدید در  بدن خود را متوجه می شوند اما به دلیل ترس از وجود سرطان به پزشک مراجعه نمی کنند و زمان طلایی برای تشخیص را از دست می دهند.

این فوق تخصص خون و آنکولوژی گفت: یک اشتباه رایج بین مردم وجود دارد و بر این باورهستند که برای تشخیص، توده سرطانی دست‌کاری و نمونه برداری شده و همین امر موجب پخش شدن توده در بدن خواهد شد و به دلیل همین ترس، از درمان و تشخیص به موقع بیماری امتناع می کنند.

وی گفت: سرطان یا خوش خیم است و یا بدخیم اما معمولا با یک معاینه ساده و شرح حال و یا با استفاده از روش های رادیولوژی، توده سرطانی در بدن بیمار اثبات می شود. قدم بعدی به عنوان یک استاندارد طلایی، خارج کردن یک نمونه پاتولوژی از توده است و این نمونه ممکن است به وسیله یک سوزن کوچک یا بزرگ و یا یک جراحی ساده به دست آید. سپس این نمونه پاتولوژی به آزمایشگاه تحویل داده می شود و نوع بیماری مشخص خواهد شد.

مکاریان افزود: بعد از تشخیص نوع بیماری در یک، دو و یا سه مرحله پاتولوژی نوع سرطان، میزان تهاجم پذیری و درمان و روش های درمانی تعیین می شود و همین مبنا با نمونه برداری به نتیجه مورد نظر منتهی می شود، ولی چنانچه پزشک نتواند اطلاعات اولیه را به دست آورد ممکن است که درمان بیماری، کور و بر اساس روش های علمی صورت نگیرد.

 این فوق تخصص خون و آنکولوژی با اشاره به روش های تشخیصی سرطان در استان اصفهان، تصریح کرد: بیش از ۹۶ درصد از تمام روش های تشخیصی سرطان در استان اصفهان نیز وجود دارد و چند درصد باقی مانده نیز برای تشخیص  برخی از انواع انگشت شمار سرطان مورد نیاز است که این روش ها در استان تهران در دسترس است که انجام این موارد نیز با هماهنگی لازم، بسیار سهل است.

وی با اشاره به غربالگری سرطان ها گفت: غربالگری سرطان در مورد سرطان پستان و رحم در خانم ها، پروستات در آقایان و هم‌چنین سرطان روده بزرگ و سرطان پوست در خانم ها و آقایان صورت می گیرد و در سایر سرطان ها به هیچ عنوان روش غربالگری روتین استاندارد بر اساس آزمایش خون ندارند. اما ممکن است بیمار به ندرت نوعی سرطان خونی داشته باشد و به طور اتفاقی با انجام آزمایش خون در همان روزهای اول مبتلا به سرطان شده باشد که انجام روش های روتین دوره ای برای سرطان خون این گروه از بیماران توصیه نمی شود.

مکاریان ادامه داد: هنگامی که فردی به سرطان خون مبتلا می شود و تشخیص ها نشان می دهد که بیماری در زمان کوتاهی ایجاد شده است، در این موقعیت آزمایشات دوره ای نمی تواند به بهبود درمان بیماری کمک کند، البته در دنیا بر روی این موضوع تحقیقات بسیاری درحال انجام است و حتی در ایران نیز بر روی این برنامه پژوهش صورت گرفته است.

این فوق تخصص خون و آنکولوژی اظهار امیدواری کرد که در چند سال آینده بتوان سرطان را در مراحل ابتدایی و قبل از معاینات طولانی مدت تشخیص داد، البته هنوز بر اساس آزمایش خون نمی توان سرطان را تشخیص داد  بنابراین به عنوان یک روش چکاپ یا غربالگری توصیه نمی شود.

انکار طولانی مدت، از دست دادن زمان درمان

وی خاطر نشان کرد: بیمار از نظر علمی چهار مرحله را می گذراند که انکار، اولین مرحله است یعنی بیمار وجود بیماری در بدن خود را انکار می کند اما نباید بیمار را در این مرحله انکار نگه داشت. هنگامی که بیمار مرحله انکار را  پشت سر گذاشت، باید خانواده و پزشک از این مرحله استفاده کرده و بیمار را به سمتی نبرند که در همان مرحله بماند اما متاسفانه برخی از  بیماران با انکار طولانی بیماری، مدت زمان مناسب درمان را از دست می دهند.

مکاریان ادامه داد: از نظر علمی، بیمار در مرحله دوم، تهاجمی می شود یعنی بیمار پرخاشگر  شده و  با آوردن دلایل مختل، علت بیماری خود را جستجو می کند که در این مرحله نیز باید خانواده و پزشک از روش های علمی بریا پشت سر گذاشتن این مرحله استفاده کنند.

این فوق تخصص خون و آنکولوژی گفت: مرحله سوم، افسردگی است که واکنش طبیعی بدن به یک خبر بد است. مرحله چهارم نیز مرحله سازگارشدن است و در صورتی که بیمار این سه مرحله را پشت سر بگذارد سریع‌تر به مرحله پذیرش بیماری می رسد و واکنش طبیعی‌تری نشان خواهد داد.

وی افزود: چنانچه با برخوردهای اشتباه، بیمار در یک مرحله نگه داشته شود، در این صورت باید از یک تیم روانپزشک و روانشناس برای خروج بیمار از آن مرحله استفاده کرد و حقایق با استفاده از روش های علمی به صورت مرحله به مرحله به بیمار بیان شود تا برای او قابل پذیرش باشد. در این خصوص توصیه می شود که پزشکان به عنوان یک تیم درمان‌گر، رفتار سازنده ای با بیمار داشته باشند تا در خدمات رسانی به بیماران با خللی مواجه نشوند.

کد خبر 341568

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.