طراحی ربات با قابلیت آموزش زبان انگلیسی

ربات تعاملی با قابلیت آموزش زبان انگلیسی به فراگیران در دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد طراحی و ساخته شد.

هادی صالحی سرپرست تیم آموزش ربات تعاملی در گفت‌وگو با ایمنا با بیان اینکه ایده اصلی گروه ساخت این ربات، جذاب‌تر شدن آموزش زبان انگلیسی بود، "دانا" یک ربات تعاملی است که با انسان گفت‌وگو می‌کند تا یادگیری بهتر انجام شود. همچنین در کنار آن بازی‌های سرگرم‌کننده‌ای نیز تدارک دیده‌ایم تا جذابت بیشتری برای کاربر داشته باشد.

وی در رابطه با چگونگی کار با این ربات تعاملی، گفت: در این طرح پژوهشی تمام برنامه‌های تعاملی بر روی ربات به عنوان کمک معلم اجرا می‌شود، به طوری‌که زبان‌آموز باید بر اساس پرسشی که ربات از آنها می‌پرسد، پاسخ دهد و پس از پاسخ، نام زبان آموز در ربات ذخیره و امتیاز داده می‌شود.

صالحی افزود: زبان‌آموزان بر اساس امتیازاتی که دریافت کردند، بازی رایانه‌ای که شامل اطلاعات زبان‌آموزی است در قالب بازی جایزه می‌گیرند.

وی به ایجاد نشاط در زبان‌آموزان، زبان‌آموزی به روش صنعتی، تشویق زبان‌آموزان به یادگیری زبان انگلیسی و اتصال به اینترنت توسط این ربات اشاره کرد و ادامه داد: در طراحی این ربات امکانی فراهم شده که در صورت نداشتن پاسخ سوال، زبان‌آموز با اتصال به اینترنت می‌توانند اطلاعات لازم را از گوگل دریافت کنند.

سرپرست تیم آموزش ربات تعاملی از دیگر قابلیت‌های این ربات را  برخورداری از حرکت و چرخش در جهات مختلف دانست و تصریح کرد: این ربات مجهز به حس‌گرهایی با قابلیت تشخیص وجود مانع در هنگام حرکت است.

وی ادامه داد: مطالب آموزشی برای این ربات طبقه‌بندی شده و تمامی بازخوردهای ربات به طور هوشمند پیش‌بینی و پیاده‌سازی شده است، الگوریتم این ربات نیز به صورت تعاملی طراحی شده و نقش دستیار استاد را در کلاس دارد.

صالحی تصریح کرد: علاوه بر امکان گفت‌وگو با این ربات، امکان دستور دادن به آن هم وجود دارد، همچنین این ربات می‌تواند راه برود و به راست و چپ بچرخد. سنسورهای تعبیه شدن روی این ربات قادر به تشخیص موانع است.

سرپرست تیم آموزش ربات تعاملی خاطرنشان کرد: برای آموزش بهتر، تعدادی بازی نیز در این ربات گنجانده شده است تا زبان‌آموز به طور ناخودآگاه لغات و گرامر را یاد بگیرد، همچنین با توجه به سطح زبان فراگیر، می‌توان سطح زبان این ربات را نیز تعیین کرد، بازی‌های ربات مورد بحث، از سطح ابتدایی تا پیشرفته طراحی شده‌اند.

وی ادامه داد: به دلیل ظاهر بامزه و گیرای ربات، بیشترین بازخورد را از طرف کودکان داشته است و می‌توان گفت چنین ربات‌هایی در آموزش زبان به کودکان موثر بوده‌اند.

صالحی بیان کرد: از آنجایی که با استفاده از این ربات، روش‌های سنتی کنار گذاشته شد، از این رو کلاس آموزشی با نشاط بیشتری برگزار می‌شود، پیش‌بینی می‌شود در آینده هر فردی برای خود از این ربات داشته باشد تا با استفاده از آن بتواند زبان انگلیسی را یاد بگیرد.

سرپرست تیم آموزش با اشاره به نحوه تعامل این ربات با انسان، اظهار داشت: این ربات به زبان انگلیسی برنامه‌ریزی شده و به سوالاتی که به فارسی پرسیده شود، پاسخ نخواهد داد، علاوه بر آن در صورت بروز اشتباهی در گفتار زبان‌آموزان، آن را اصلاح می‌کند.

وی سخت‌ترین مرحله آموزش زبان را صحبت به زبان انگلیسی از سوی زبان‌آموزان دانست و گفت: این ربات به زبان‌آموزان جرأت حرف زدن می‌دهد.

صالحی، ارائه سایر اطلاعات به غیر از آموزش زبان را از دیگر ویژگی‌های این ربات عنوان کرد و افزود: به عنوان مثال این ربات می‌تواند وضعیت آب و هوا و میزان دما را از طریق AP گوگل به کاربر اعلام کند.

کد خبر 341545

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.