۲۷ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۰
اجرای «کارمند» با سبک‌های مختلف

دوباره قتل کارمند وظیفه‌شناسی که در نقشه‌ عدالت قدرت‌مداران، جایی برای زندگی نداشت، موضوع یک اثر هنری شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در نمایش «کارمند» ساخته رادمهر کشانی که این شب‌ها براساس نمایشنامه‌ای از والتر وایکس در تالار هنر اصفهان به روی صحنه می‌رود، هم‌زمان با قتل کارمند وظیفه‌شناس شرکتی گمنام، عدالت و استحقاق نیز به قتل می‌رسد.

در روزگاری که قدرت، عدالت را آن‌گونه که می‌خواهد تعریف می‌کند تا عشق و انسانیت، ابزار سرگرم‌کننده‌ زندگی آدم‌ها باشد، نمایشی با اجراهای گوناگون به روی صحنه می‌رود تا روایتی واحد را به سبک‌های مختلف در نگاه مخاطبان به تصویر بکشد.

نمایشی که هر شب با سبکی خاص برای مخاطبان خود اجرا می‌شود تا بگوید بی‌عدالتی در هر زمان و با هرگونه تصویری، بی‌عدالتی است.

به گفته رادمهر کشانی، طراح و کارگردان این اثر، نمایشنامه «کارمند»، پتانسیل و دست‌مایه درونی خاصی دارد و به هر سبک و شیوه‌ای قابل اجرا است.‌

وی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا افزود: در طراحی اجرای این نمایش، با تحقیق فراوان به سبک‌های متنوعی رسیدیم تا برای اولین ‌بار، یک نمایشنامه واحد را به چندین شیوه و سبک بر روی صحنه ببریم و ازجمله این سبک‌ها می‌توان به شیوه‌های اجرایی متداول تئاتر مانند تراژدی، کمدی، فانتزی، رئالیسم، سورئال و اکسپرسیونیسم اشاره کرد.

به گفته این هنرمند، به دلیل این‌که اصفهان، پایتخت آثار نمایشی طنز در ایران است، به دو نوع از گونه‌های طنز شامل طنز فانتزی و طنز تلخ در آن پرداخته‌شده، ضمن اینکه برای اجرای نمایش‌های طنز، راه‌هایی جز لودگی و اجراهای هجو نیز برای خنداندن و به وجد آوردن مخاطب وجود دارد.

وی افزود: ما در اجرای طنز فانتزی، زبانی ساختیم که تلفیقی از زبان انگلیسی، فرانسوی و فارسی است تا مخاطب هنگامی‌که آگاهی دقیقی از دیالوگ‌ها ندارد و در جستجوی درک شرایط است، به او آگاهی آنی بدهیم و از او خنده بگیریم.

از نگاه خبرنگار ایمنا، استفاده از تکنیک‌های اصولی طنز همچون غافلگیری، کمدی موقعیت و بازی‌های زبانی و بیانی در ارائه سبک طنز که کمک فراوانی به گرفتن خنده از مخاطب می‌کند، موجب بازخوردهای مثبت تماشاگران و موفقیت در اجرای سبک طنز این اثر نمایشی شده است.

در سبکی دیگر از اجرای این نمایش، سعی بر ارائه طنزی سیاه و تلخ بود که با استفاده از اصول اجرای طنز سیاه به ثمر می‌نشیند و با ایجاد فضایی هولناک، موقعیت خنده‌آوری ایجاد می‌کند تا بازهم در خنداندن مخاطب، موفق باشد.

در بخش‌هایی از نمایش هم یک بازیگر کودک حضور داشت. این مسئله باعث شد درباره مزیت‌ها و سختی‌های حضور کودکان در نمایش‌های این‌چنینی از کارگردان این اثر سؤالی بپرسیم.

وی در پاسخ گفت: قطعاً حضور بازیگر کودک به شیرینی کار می‌افزاید. با این کار، طیف مخاطبان تئاتر را گسترش خواهیم داد و نشان می‌دهیم در یک نمایش، می‌توان از جوان‌ترین یا مسن‌ترین فرد استفاده کرد که این خود، دنیای گسترده نمایش را نشان می‌دهد.

کشانی درباره سختی‌های حضور بازیگر کودک نیز گفت: بازی گرفتن از کودک، بسیار سخت است، این‌که کودک بتواند فضا و جدی بودن کار را درک کند و فضای نمایش را بهعنوان شوخی و بازی تلقی نکند، مسئله قابل‌توجهی است. به همین علت از دو بازیگر کودک در طول اجراها بهره بردیم تا به عبارتی ذخیره هم باشند و فضا برایشان کسالت‌بار و روتین نشود. برخی شب‌ها از یک کودک و شب‌های دیگر از کودک دوم برای بازی در اثر استفاده می‌کنیم.

با توجه به سبک اجرای این نمایش و جدید بودن آن، از کارگردان درباره شرکت در جشنواره‌ها پرسیدیم که گفت: اساساً جشنواره‌ها را نمی‌پسندم و معتقدم وجود جشنواره‌ها نه‌تنها کمکی به رشد تئاتر نکرده، بلکه در بسیاری از موارد، لطمه نیز زده است.

رادمهر کشانی گفت: من تئاتر را برای مردم و خود تئاتر کار می‌کنم و تلاشم برای به قدرت رسیدن و دریافت جایزه نیست.

نکته حائز اهمیت در اجرای این اثر نمایشی، استفاده از گریم‌های سنگین است.

کارگردان این اثر دراین‌باره عنوان کرد: در تئاتر به دلیل سختی کار بازیگر، کمتر از گریمهای سنگین استفاده می‌شود، اما در سینما به دلیل برداشت پلان به پلان و امکان اصلاح مجدد گریم در فاصله برداشت‌ها، این مسئله مشکل‌ساز نیست.

وی ادامه داد: بازیگر در تئاتر، باید فضای حسی گریم را در طی اجرای نقش حفظ کند و مراقب این هم باشد که اتفاقی برای گریم نیفتد. به همین خاطر بازیگر باید چندبعدی عمل کند و حواسش را هم در گونه‌های مختلف اجرا و هم در استفاده از گریم تقسیم کند، بنابراین اجرای این نمایش ازلحاظ چالش بازیگری که برای من داشت، بسیار لذت‌بخش بود.

وی در پایان بهعنوان بازیگر این نمایش از تفاوت این نقش با سایر نقش‌های اجراشده خودش گفت و تأکید کرد: به دلیل ویژگی‌های خاصی که این اثر ازلحاظ بازیگری، هم برای من و هم برای رادنوش مقدم دارد، بسیار لذت‌بخش است.

به گزارش ایمنا، نمایش «کارمند» از ۲۱ فروردین تا ۱۴ اردیبهشت‌ماه در تالار هنر اصفهان به روی صحنه می‌رود.

کد خبر 341540

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.