حجم سد زاینده رود ۱۵۶ میلیون مترمکعب/ آبی برای کشاورزی نداریم

مدیر سد و نیروگاه زاینده رود گفت: ورودی سد زاینده رود نسبت به سال قبل یک چهارم شده است.

به گزارش ایمنا، محمود چیتیان صبح امروز در جمع اصحاب رسانه با اشاره به اینکه سد زاینده رود در سال ۱۳۴۲ مورد مطالعه قرار گرفت، ۱۳۴۶ ساخت آن آغاز شد و ۱۳۴۹ به بهره‌برداری رسید گفت: این سد جزو سدهای بلند است و ارتفاع سد از سنگ بستر ۱۰۰ متر است.

مدیر سد و نیروگاه زاینده رود با اشاره به حجم سد زاینده رود گفت: حجم سد یک میلیارد و ۴۸۰ میلیون متر مکعب است و نیروگاه برقی هم روی این سد احداث شده است.

چیتیان با اشاره به اینکه آورده اصلی آب این سد از زردکوه بختیاری کوهرنگ تامین می‌شود، گفت: همچنین این سد از حوضه زاینده رود نیز سیراب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه امروز آب ورودی این سد ۳۵.۵ میلیون متر مکعب در ثانیه است، گفت: حجم سد در حال حاضر ۱۵۶ میلیون متر مکعب است در حالی که در سال قبل ۳۳۵ میلیون متر مکعب آب وجود داشت و ورودی آب به این سد یک چهارم سال قبل است. در این شرایط اولویت اول تامین آب شرب است و دیگر آبی برای کشاورزی باقی نمی‌ماند.

کاهش آورده سد

مدیر سد و نیروگاه زاینده‌رود افزود: در چنین ایامی و در حالت نرمال، ۸۵۰ میلیون متر مکعب آب باید در این سد باشد اما از اول مهر تا به حال تنها ۵۱۲ میلی متر آورده سد از طریق بارش بوده است.  

چیتیان افزود: ارتفاع حجم آب سد، حدود ۲۰ متر است و تخمین‌ها نشان می‌دهد میزان رسوباتی که در کل دریاچه پخش شده ۲۰ میلیون متر مکعب است.  

وی با اشاره به رصد وضعیت دریاچه گفت: خوشبختانه با توجه به جریان آب هیچ مشکلی در رابطه با املاح و سلامت آب وجود ندارد.  اگر قرار باشد کسی در مورد سلامت آب اظهار نظر کند آن اداره بهداشت و محیط است.

مدیر سد و نیروگاه زاینده‌رود در خصوص رسوب زدایی این سد گفت: عملیات رسوب زدایی برای این حجم از رسوب به صرفه نیست. سدها، سازه‌های الاستیک هستند و حرکت می‌کنند و قطعا شرایط بی آبی برای سد مناسب نیست اما خوشبختانه هر روز اوضاع سد تحلیل و اطلاعات برای تهران نیز ارسال می‌شود و سد از لحاظ استحکام مشکلی ندارد.

وی با اشاره به برق تولیدی نیروگاه برقابی سد گفت: درست است که این نیروگاه تاثیر چندانی در تولید برق ندارد اما یکی از نیروگاه‌های استراتژیک محسوب می‌شود و برق‌های تولیدی این سد به داران، شهرکرد و سایر نقاط ارسال می‌شود اما با توجه به حجم محدود آب ورودی، آبی برای چرخش توربین‌ها وجود ندارد و عملا این نیروگاه غیرفعال شده است.  

مدیر سد و نیروگاه زاینده رود با اشاره به اینکه بی آبی به زیست جانوران صدمه زده است، گفت: این موضوع باعث شده بسیاری از جانوران از این منطقه دور شوند.

حجم کم و بی سابقه سد

چیتیان با اشاره به مدت زمانی که آب برای شرب وجود دارد، گفت: طبق آمار ۷۰ سال گذشته تا کنون، شاهد چنین وضعیتی در مورد سد نبوده‌ایم و واقعا نمی‌توان گفت چه اتفاقی می‌افتد.

وی با اشاره به جیره بندی آب افزود: این موضوع مرتبط با شرکت آب و فاضلاب است اما این شرکت تا کنون اقدامی برای جیره بندی آب نکرده است.

مدیر سد و نیروگاه زاینده رود با بیان اینکه هر روز کنترل پایداری سد انجام می‌شود، اضافه کرد: سد از لحاظ سازه‌ای مشکلی ندارد اما طبق منابع و مصارفی که در شورای عالی آب تعیین می‌شود تصمیم گرفته شده تا صرفا آب شرب مردم تامین شود و به کشاورزان آبی داده نشود.

چیتیان با اشاره به اینکه چندین سال است به صنایع مختلف تکلیف داده شده تا آب مورد نیاز خود را از پساب شهرها تامین کنند، گفت: هرچه صنایع آبشان را از پساب تامین کنند سهمشان از رودخانه کم می‌شود. تا امروز عملا ۵۰ درصد از سهم صنایع کاهش داده شده است. 

مدیر سد و نیروگاه زاینده رود با اشاره به نیاز آب شرب استان افزود:  ۳۲۰ میلیون متر مکعب در سال نیاز آب شرب است.  

چیتیان افزود: خشکسالی تهدیدی برای انسان است اما با هوشمندی می‌توان از آن عبور کرد.  

وی در پاسخ به این سوال ایمنا مبنی بر اینکه با توجه به تبخیر سالانه ۳۰ میلیون متر مکعبی آب سد چه برنامه ای دارید؟ گفت: برای جلوگیری از تبخیر قرار است با استفاده از پنل های خورشیدی از این موضوع برای تولید برق استفاده کرد اما به ازای هر مگاوات تولید برق ۶ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

کد خبر 341501

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.