۲۶ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۷
 دیابت، شایع ترین علت نابینایی است

یک فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم گفت: شایع ترین عامل نابینایی، زخم پا و قطع عضو، نارسایی کلیه و دیالیز دیابت است.

مجید رمضانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه امروزه دیابت یکی از بیماری های شایع و خطرناکی است که در بسیاری از افراد جامعه شایع است، اظهار کرد: متاسفانه این بیماری به دلیل تغییر سبک زندگی افراد و استفاده از غذاهای پرکالری رو به افزایش است، بنابراین افراد باید به سبک زندگی و تغذیه خود توجه ویژه ای داشته باشند.

وی با بیان اینکه در دنیا شایع ترین عامل نابینایی، زخم پا و قطع بخشی از اندام، نارسایی کلیه و دیالیز دیابت است، افزود: دیابت یک بیماری جدی است که افراد باید در کنترل آن دقت کنند چراکه عدم توجه جدی به این بیماری عوارض خطرناک و غیر قابل جبرانی را در پی خواهد داشت.

این فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم تصریح کرد: اگر آزمایش قند خون فردی در حالت قبل از صبحانه بیش از ۱۲۵ بود، آن فرد مستعد دیابت خواهد بود و اگر آزمایش قند خون فردی بین  ۱۰۰ تا ۱۳۵ بود آن فرد به پیش دیابت یا دیابت نهفته مبتلا است.

رمضانی با بیان اینکه تمام افرادی که سن بالای ۴۰ سال و یا اضافه وزن دارند باید برای سلامتی بدن خود و غربالگری دیابت، قند خون را قبل از صبحانه آزمایش کنند و در صورتی که مشکلی نداشتند هر سه سال یکبار این آزمایش را تکرار کنند.

وی خاطرنشان کرد: افرادی که سابقه دیابت خانوادگی، فشار و چربی خون دارند و هم‌چنین بانوانی که به تنبلی تخمدان مبتلا هستند باید در اولین زمان برای آگاهی از اینکه در معرض دیابت قرار دارند یا خیر و هم‌چنین در خصوص  دانستن اینکه احتمال ابتلای آنها به این بیماری تا چه اندازه است نسبت به انجام آزمایش قند خون قبل از صبحانه(آزمایش قند خون ناشتا) اقدام کنند.

این پزشک با بیان اینکه ژنتیک در دیابت بخصوص دیابت نوع دوم بسیار موثر است،ادامه داد: افرادی که نزدیکان آنها به دیابت مبتلا هستند باید تست های قند خون را زیر نظر پزشک خود انجام دهند و از مصرف غذاهای پرکالری و کم تحرکی دوری کنند، ضمن اینکه زندگی کم تحرک و استفاده از غذاهای پرکالری، شیرینی ها، چربی، استرس و کاهش فعالیت فیزیکی باعث می شود تا فرد به دیابت مبتلا شود.

رمضانی اضافه کرد: افراد برای پیشگیری از مبتلا شدن به دیابت باید برای داشتن وزن ایده آل، نسبت به کنترل وزن خود توجه داشته باشند، هم‌چنین ضرورت انجام ورزش منظم در طول هفته به مدت پنچ ساعت، داشتن رژیم غذایی مناسب تحت نظر کارشناس تغذیه، خواب مناسب، دوری از استرس های کار و زندگی روزمره می تواند برای جلوگیری از مبتلا شدن به این بیماری تاثیرگذار باشد.

کد خبر 341463

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.