سفر دور دنیا در ۶۰ دقیقه با داستان‌های موسیقیایی «ایرا»

گروه «ایرا» در شبی به‌یادماندنی، با موسیقی‌اش داستان‌سرایی کرد و از هر گوشه جهان، قصه‌ای برای مخاطبانش گفت.

به گزارش خبرنگار موسیقی ایمنا، امروز دیگر کمتر موسیقی را میتوان سراغ گرفت که هرکدام از نت‌هایش همچون خطوط داستانی بلند یا کوتاه، شنونده را با پیچش‌ها و خط داستانی خود درگیر کند، اما گروه جوان و خلاق «ایرا» در تک‌شبی که مهمان اصفهانی‌ها بود، خیلی خوب این داستان‌سرایی در موسیقی را به عرصه اجرا گذاشت.

هر قطعه از کارهای این گروه را می‌توان به یک ژانر ادبی اختصاص داد. برخی داستانی جنایی، برخی معمایی و برخی هم داستانی عاشقانه و البته تراژیک دارند. هر نت با نت بعدی، هارمونی کامل دارد و داستانش را از آغازی مشخص شروع می‌کند، به اوج می‌رسد و سرانجام هم فرودی قهرمانانه دارد. البته برخی قطعات هم هستند که همچون داستان‌های پایان باز، گاهی شنونده را در اوج رها می‌کنند و با یک نت در گامی بالا به خود پایان می‌دهد.

اما نکته دیگری که درباره قطعات گروه «ایرا» بسیار خودنمایی می‌کند، جهانی بودن آن‌ها است. به این معنا که شنونده احساس می‌کند هرکدام از قطعات همچون پازلی، از سراسر جهان، تکه‌ای را به عاریه گرفته و حالا یک موسیقی خودآگاه ساخته است. در موسیقی این گروه می‌شد هم موسیقی آمریکای جنوبی را شنید و هم موسیقی خاور دور را و آثارشان، هم نت‌های شرقی داشت و هم ریتم‌های غربی، البته با مخلوطی از موسیقی سنتی ایرانی. به همین دلیل، قطعاتی که گروه «ایرا» ساخته و نواخته، شنونده‌اش را همچون قطاری به سفری دور دنیا می‌برد.

حمید خوانساری، سرپرست گروه «ایرا» در گفت و گو با خبرنگار ایمنا درباره شکل‌گیری این گروه گفت: ماجرای شروع گروه ایرا به ۱۶ سال پیش برمی‌گردد که ابتدا از نشست‌های دانشجویی من و یاشار اطاعتی شروع شد و شاید بی‌نقشه‌ترین چیزی بوده که من تا کنون شروع کرده‌ام.

این نوازنده ساز عود ادامه داد: در یکی دو سال نخست، کارمان به این شکل نبود و بعدازآن تازه فهمیدیم در چه سبکی بهتر هستیم.

وی همچنین بابیان این‌که به نظرش مهم‌ترین اصل برای یک هنرمند موسیقی، راحتی موسیقی‌ و گروهش است، اظهار کرد: اعضای این گروه به خاطر یک ماحصل ۱۶ ساله، ازنظر فکری و کاری برای اجرای قطعات و کنسرت‌ها کمتر اذیت می‌شوند و مثلاً برای یک کنسرت چندین ماه تمرین نمی‌کنیم. به این دلیل که همیشه موسیقی‌ موردنظرمان در ذهنمان وجود دارد، چراکه این موسیقی، از آن خود ما است و برای نواختنش هم رنج کمتری می‌بریم.

خوانساری با اشاره به تک آلبومشان در بازار موسیقی به‌نام «ایرا» است، گفت: دومین آلبوم‌مان را هم داریم ضبط می‌کنیم و برخی از قطعاتی را که در آن منتشر می‌شود، امشب در کنسرت اجرا کردیم.

وی همچنین درباره کنسرت‌های گروهشان بابیان این‌که کنسرت آن‌ها در اصفهان، چهارمین کنسرتشان در ایران بوده، افزود: بیشتر کار ما طی ۱۰ سال گذشته، خارج از ایران و در جشنواره‌های گوناگون بوده و احتمالاً کنسرت امشب در اصفهان، شروعی باشد برای تورهای دیگر شهرستان‌ها.

سرپرست گروه «ایرا» پیرامون خصوصیات قطعات اجرایی‌شان هم این‌چنین توضیح داد: فرمی که ما در موسیقی داریم، بیشتر به‌راحتی نوازنده برمی‌گردد، یعنی خودمان را مجبور نمی‌کنیم که حتماً در قالب فرم‌های قبلی قرار گیریم، چون اگر ما راحت باشیم، قطعاً شنونده نیز راحت است.

وی ادامه داد: نمی‌خواهیم چیزی بسازیم که حتماً شنونده را غافلگیر کنیم یا این‌که مخاطب را به اعجاب واداریم، بلکه تنها می‌خواهیم حس درونی خودمان را نشان دهیم و من فکر می‌کنم این نوع موسیقی شاید می‌تواند جای موسیقی‌های قدیمی‌ترمان را بگیرد.

خوانساری گفت: به نظر من، نوازندگان جوان ابتدا باید خودشان را در موسیقی سازی پیدا کنند و بعد به همراه ادبیات و شعر خوب بتوانند کار خوب تولید کنند. البته فکر می‌کنم این، کار سختی است و هر چه جلوتر می‌رویم، متأسفانه موسیقی سنتی در مواجهه با موسیقی پاپ عقب‌نشینی می‌کند.

وی همچنین درباره ویژگی جهانی بودن کارهایشان نیز گفت: وقتی برای مثال با چند نوازنده ترک ساز می‌زنیم و کار می‌کنیم، فقط موسیقی ارائه نمی‌دهیم، بلکه روی‌هم تأثیر می‌گذاریم و این تأثیر، قطعاً باعث تغییر در کارمان می‌شود.

خوانساری افزود: همیشه در سفرهای خارجی با نوازنده‌های محلی آن منطقه، کنسرت اجرا می‌کنیم و این باعث می‌شود تأثیر بگیریم. البته خودمان را هم از این تأثیر دور نمی‌کنیم و فکر می‌کنیم بسیار چیز خوبی است.

سرپرست گروه «ایرا» تأکید کرد: امروزه موسیقی دارد به یک دهکده جهانی تبدیل می‌شود و دیگر مثلاً موسیقی ترک، ایرانی یا عرب نداریم، بلکه مثلاً موسیقی خاورمیانه داریم یا موسیقی بالکان یا جنوب شرق آسیا.

به گزارش ایمنا، در این کنسرت که با همکاری شرکت تهیه، تولید و نشر آثار صوتی و تصویری «ترنم داوودی کهن» و حوزه هنری استان اصفهان در سالن سعدی برگزار شد، بامداد ملکی، سازهای کوبه‌ای، یاشار اطاعتی، کمانچه، آنار اطاعتی، ویلن‌سل و حمید خوانساری، عود می‌نواختند.

کد خبر 341443

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.