۲۰  میلیون زن ایرانی، واجد شرایط اهدای خون هستند

سهم اهدای خون بانوان در همه استان‌های کشور، کمتر از ۱۰ درصد است، در حالی که مردان چهار بار و زنان سه بار در سال می‌توانند بدون هیچ مشکلی خون اهدا کنند.

به گزارش خبرگزرای ایمنا، بشیر حاجی بیگی با بیان اینکه یکی از مهم ترین دغدغه‌های سازمان انتقال خون در حوزه اهداکنندگان خون، کاهش مشارکت بانوان در این امر خداپسندانه است،  اظهار کرد: بر اساس آمار، اهدای خون بانوان در کشور ما در سال ۱۳۸۲ از ۱۲/۷۵ به ۴/۳۸ در سال ۱۳۹۴ رسید که کاهش چشمگیری را طی ۱۲ سال نشان می‌دهد.

وی افزود: بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان در حوزه طب انتقال خون نگاه ویژه‌ای به اهدای خون بانوان دارند، به عنوان مثال در فرانسه آمار اهدای خون بانوان مانند اهدای خون آقایان ۵۰ درصد است، این در حالی است که در سال ۱۳۹۴ در ایران از ۲ میلیون و ۸۳ هزار و ۹۱۴ واحد خون اهدایی، فقط ۹۱ هزار و ۳۱۹ واحد سهم بانوان بود که نشان می‌دهد فقط ۴/۳۸ درصد از سهم اهدای خون در کشور مربوط به بانوان است.

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: نیمی از جمعیت کشور را خانم‌ها تشکیل می‌دهند،  با این حال خانم‌ها درصد کمی از اهداکنندگان خون در کل کشور را به خود اختصاص می‌دهد.

وی تصریح کرد: مطالعات گسترده در ایران و سایر کشورهای جهان نشان می‌دهد به دلیل گرایش کمتر بانوان به رفتارهای پرخطر و توجه بیشتر به داشتن زندگی سالم، خون اهدایی بانوان از سالم‌ترین منابع خونی است.

وی گفت: بانوان به عنوان رکن اصلی خانواده می‌توانند با مشارکت در اهدای خون، علاوه بر ترویج رفتارهای انسان دوستانه، در آموزش فرزندان و شرکت در عرصه فعالیت‌های خداپسندانه گام مهمی در افزایش مشارکت خانواده ها در اهدای خون داشته باشند.
حاجی بیگی ادامه داد: نزدیک به ۲۰ میلیون نفر از بانوان کشورمان واجد شرایط اهدای خون هستند، ولی آمارها نشان می‌دهد که تمایل خانم ها برای اهدای خون کم است.

وی با بیان اینکه یکی از مهم ترین عوامل کاهش مشارکت بانوان در اهدای خون در ایران، ترس از کم خونی و ترس از سوزن کیسه‌های اهدای خون، است، گفت: ترس از ابتلا به بیماری‌های عفونی مثل ایدز و هپاتیت و ضعف قوای جسمی، ممانعت شوهران از اهدای خون همسران خود، داشتن ذهنیت منفی نسبت به اهدای خون در زنان از عوامل دیگر میزان پایین اهدای خون بانوان است، درحالی که دانستن برخی نکات می‌تواند سبب کاهش دغدغه‌های بانوان و اطمینان از این شود که اهدای خون مشکلی را برای آنها ایجاد نمی‌کند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر انجام تست هموگلوبین برای بررسی کم خونی و غلظت خون در اهداکنندگان پیش از اهدای خون و در اختیار قرار دادن مکمل‌های حاوی آهن برای اصلاح کم خونی به صورت رایگان به مراجعان برای اهدای خون در تمام مراکز انتقال خون انجام می‌شود.

حاجی بیگی افزو: هر واحد خون اهدایی حدود ۴۵۰ میلی لیتر و معادل فقط ۱۰درصد حجم کل خون بدن است، پلاسما و گلبول‌های سفید و پلاکت‌ها، ظرف مدت چند روز به طور طبیعی توسط سیستم خون ساز بدن جایگزین می‌شوند و بدن با افزایش جذب آهن از دستگاه گوارش، آهن از دست رفته را به مرور و طی حدود یک ماه جایگزین خواهد کرد، بنابراین گلبول‌های قرمز خون حداکثر در سه تا چهار هفته در بدن بازسازی می‌شود.

منبع: ایرنا

کد خبر 341405

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.