۹۰درصد ظرفیت سد زاینده‌رود خالی است

لنجان-رییس اداره آب منطقه‌ای شهرستان لنجان گفت: به دلیل کاهش بارش‌ها و منابع آبی، ۹۰ درصد ظرفیت سد زاینده‌رود خالی بوده و باید گفت این حجم ذخیره آب در سد زاینده رود در طول ۵۰ سال بی سابقه است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، فریدون دری در جمع مسئولان شهرستان لنجان با اشاره به بحران کم آبی در استان اصفهان اظهار کرد: متوسط بارش در کل شهرستان لنجان ۴۵ میلی متر بوده که این میزان بارش حدود یک چهام بارشی است که به طور متوسط انتظار آن را داشتیم.

وی با بیان اینکه خطر کم آبی و خشکسالی کشور را تهدید می‌کند، افزود: امروز به دلیل کاهش بارش و کاهش ورودی به پشت سد زاینده‌رود استان اصفهان بعد ازسیستان و بلوچستان و کرمان سومین استان است که با بحران آب روبه‌رو بوده و بعد از اصفهان نیز استان یزد و چهارمحال و بختیاری قرار دارند که درگیر چالش بزرگ خشکسالی هستند.

رییس اداره آب منطقه‌ای شهرستان لنجان تصریح کرد: نباید فراموش کرد یکی از پر بارش‌ترین نقاط بخش کوهرنگ بوده که منابع آب به آن وابسته است، اما امروز تنها ۴۵۰ میلی متر بارش داشته‌ایم و این تنها یک سوم بارشی است که انتظار می‌رفت شاهد آن باشیم.

وی با بیان اینکه طی ماه‌های گذشته دمای بی سابقه‌ای را تجربه کرده‌ایم و متوسط دما در شهرستان کوهرنگ زیر صفر نرفت، ادامه داد: امروز متاسفانه در ایستگاه شاخص کوهرنگ برفی وجود ندارد و این در حالی است که انتظار می‌رفت حداقل ۴۰ سانتی متر برف در این موقع از سال در این ایستگاه وجود داشته باشد.

دری با بیان اینکه حجم ذخیره آب در سد زاینده رود در طول ۵۰ سال بی سابقه است، اضافه کرد: امروز از سد زاینده رود بالغ بر ۱۵ متر مکعب آب آزاد می‌شود که از این حجم آب رها شده میلیون‌ها نفر برای شرب استفاده می‌کنند و باید توجه داشت امروز به دلیل کاهش بارش‌ها و منابع آبی تنها ۱۴۰ میلیون متر مکعب پشت سد وجود دارد و ۹۰ درصد ظرفیت سد زاینده‌رود خالی بوده که این مسئله زنگ خطر را برای مصرف به صدا درآورده است.

وی عنوان کرد: امروز برای حفظ باغات باید به سمت استفاده از سیستم‌های آبیاری نوین حرکت کرد و با اجرای آبیاری شبانه، آبیاری قطره‌ای و... صرفه جویی در مصرف را اجرایی کرد از سوی دیگر کشاورزان در بالا دست باید صرفه جویی کنند درست است در ظاهر در بالادست آب کمی در رودخانه وجود دارد، اما کشاورزان مفاد قانونی را رعایت کرده و به فکر سایر شهروندان در پایین دست باشند.

رییس اداره آب منطقه‌ای شهرستان لنجان خاطرنشان کرد: بحران کم آبی فعالیت صنایع را با مشکل مواجه کرده و بر همین اساس صنایع نیز باید به سمت استفاده از پساب و تکنولوژی‌های جدید برای کاهش مصرف آب خام اقدام کنند.

وی با بیان اینکه همه ما با همدلی باید به داد آب برسیم، متذکر شد: با توجه به افزایش دمای هر ساله‌ جهان می‌توان گفت میزان بارش‌ها در سال‌های آینده کاهش پیدا می‌کند بر همین اساس موثرترین راه مدیریت مصرف، صرفه جویی آب توسط همه مردم است.

دری تاکید کرد: باید به این مهم توجه داشت اگر تک‌تک ما میزان آب مصرفی خود را کاهش داده و به نوعی صرفه جویی کنیم کمک بزرگی به کنترل این بحران کرده‌ایم، اما قطعا با مصرف بیشتر آب مجبور به استفاده بیشتر از سفره‌های آب زیر زمینی خواهیم بود و این مسئله بدان معنا خواهد بود که تا خشکسالی خیلی فاصله چندانی نخواهیم داشت.  

کد خبر 341387

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.