اصلاح ساختار رویدادهای جهانی اصفهان/ اقتصاد فرهنگ وهنر تقویت می‌شود

رییس کمیسیون فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: 13 اولویت فرهنگی برای شهر اصفهان تعریف شد.

فریده روشن در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به برگزاری جلسه اولویتهای فرهنگی شهر اصفهان که به همت کمیسیون فرهنگی شورای شهر برگزار شد با اشاره به اینکه 13 اولویت فرهنگی برای شهر اصفهان تدوین شده است، اظهار کرد: تبدیل محور چهار باغ به محور فرهنگی از مهم‌ترین اولویتهای فرهنگی اصفهان عنوان شد که برای این امر تاکنون اقداماتی نیز صورت گرفته است.

وی افزود: شورای اسلامی شهر اصفهان برای تبدیل چهارباغ به محور فرهنگی و هنری مصوبه‌ای را داشت که به دنبال آن مدیریت واحد برای چهارباغ مشخص شد تا به صورت خاص برنامههای تدوین شده برای این بخش را پیگیری کند.

رییس کمیسیون فرهنگی ،اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه چهارباغ یکی از ارکان اصلی دولتخانه صفوی و شهر تاریخی اصفهان بوده است، افزود: این بخش در زمان خودش از نظر کالبدی، معماری و کاربری در دنیا نظیر نداشته است.

وضعیت فعلی چهارباغ روند تخریبی دارد

وی در خصوص مقایسه چهارباغ تاریخی و چهارباغ فعلی گفت: زمانی که به مستندات تاریخی مراجعه می‌کنیم و وضعیت فعلی چهارباغ را می‌بینیم به این باور میرسیم که هویت این خیابان روند تخریبی دارد و از این رو احیای این تاریخ در اولویت برنامه‌های فرهنگی شورای شهر قرار گرفت.

روشن با بیان اینکه استفاده از ظرفیت‌های گردشگری چهارباغ و احیای مخروبههای تاریخی این محور از اهداف تعیین مدیریت واحد برای چهارباغ است، تصریح کرد: در نظر داریم سیما و منظر چهارباغ را متناسب با الزامات تاریخی این محور ایجاد کنیم تا فرهنگ و تاریخ ایران بهتر به گردشگران خارجی نشان دهیم.

وی ارایه آثار هنری و صنایع دستی فاخر در قالب راه‌اندازی گالریها، معرفی و توسعه صنایع خلاق، بهبود شرایط سینما ساحل و بهبود طراحی، نورپردازی و مبلمان شهری چهارباغ را از برنامه‌های در نظر گرفته برای احیای محور تاریخی چهارباغ عنوان کرد و گفت: با این اقدامات میتوان انگیزه زیادی را برای همه گردشگران داخلی و خارجی برای حضور در اصفهان ایجاد می‌شود.

رییس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر اصفهان نخبه پروری و توسعه و تقویت آموزشگاه‌های هنری، ورزشی و فرهنگی را از دیگر اولویتهای فرهنگی شهر اصفهان دانست و افزود: برای شناسایی استعدادهای فرهنگی، هنری و ورزرشی شهر اصفهان این امر در اولویت قرار گرفته  چرا که اصفهان از گذشته نخبه‌های زیادی را داشته و امروز حس می‌شود که نخبگان زمان فعلی اصفهان هنوز به خوبی شناخته نشدهاند.

وی حمایت از سازمان‌های مردم نهاد را نیز از دیگر اولویتهای فرهنگی تعریف شده برای شهر اصفهان توصیف کرد و ادامه داد: با توجه به اینکه یکی از اهداف شورای پنجم بهره‌گیری از مشارکت‌های مردمی است در نظر داریم از فکر، اندیشه و پتانسیل این نهادها استفاده کنیم تا بتوان با کیفیت بهتری شهر را اداره کرد.

روشن توسعه سرانه فضاهای ورزشی و تفریحی را نیز از دیگر اولویت‌های فرهنگی و ورزشی اصفهان دانست و افزود: این امر در بهبود شرایط سلامت شهروندان نقش بسزایی دارد و در نظر داریم ا ظرفیت موجود در مدیریت شهری را در این زمینه مورد بهره برداری قرار دهیم.

ساختار برگزاری رویدادهای جهانی اصفهان اصلاح می‌شود

وی با بیان اینکه اصلاح ساختار رویدادهای جهانی در اصفهان نیز دیگر اولویت تعریف شده برای بخش فرهنگی شهر اصفهان است، افزود: در اصفهان رویدادهای جهانی مانند جشنواره بین‌المللی فیلمهای کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود و ما بر این باوریم که این رویدادها باید با مشارکت همه شهروندان در همه مناطق برگزار شود و در این زمینه برنامه‌ریزیهایی را انجام داده‌ایم.

رییس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: برای بهره برداری بهتر از رویدادهای فرهنگی اصفهان در سطح بین المللی در نظر داریم با رایزنی با شهرهای خواهرخوانده این رویدادهای فرهنگی و هنری را در این شهرها نیز داشته باشیم و این ارتباطات در طول سال در برنامه‌های مختلف نیز ادامهدار باشد.

تقویت اقتصاد فرهنگ و هنر در دستور کار است

وی تقویت اقتصاد فرهنگ و هنر در اصفهان را نیز از دیگر اولویت‌های شورای شهر در دوره پنجم دانست و گفت: این امر در سالهای گذشته مورد غفلت بوده و ما در نظر داریم برای ارتقای استفاده هنرمندان و شهر و شهروندان از هنر این امر را در دستور کار قرار دهیم.

روشن تصریح کرد: در این زمینه راه‌اندازی نمایشگاههای فرهنگی و هنری در شهرهای داخلی و خارجی را در نظر داریم و همچنین بر این باوریم می‌توان در شهر اصفهان بسترهایی را ایجاد کرد که با دعوت از هنرمندان خارجی و ارایه آثار آنها تقویت روابط را با هنرمندان خارجی نیز داشته باشیم.

وی حمایت از کارآفرینان جوان و حمایت از کارآفرینی را از دیگر برنامه‌های فرهنگی شهر اصفهان اعلام کرد و افزود: این امر ایجاد فضای مشترک برای ایجاد اشتغال و کاهش تصدی گری دولت را به دنبال دارد و بیشتر نقش تسهیل گری برای بحث کارآفرینی داریم.

رییس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه هدف‌مند کردن آموزش‌های ارایه شده در فرهنگسراها با توجه به نیاز جامعه از دیگر اولویت‌های تعریف شده در بخش فرهنگی و اجتماعی شهر اصفهان دانست و افزود: این هدفمند سازی می‌تواند در جهت اشتغال و یا فرهنگسازی باشد.

تعیین مکانی برای برگزاری استارت‌آپهای اصفهان

وی حمایت از استارت‌آپها را نیز دیگر برنامه‌های تعریف شده برای توسعه کارآفرینی در شهر اصفهان اعلام کرد و گفت: برای این امر مکانهایی را اختصاص خواهیم داد.

روشن با بیان اینکه کمک به باشگاه‌های ورزشی را نیز از برنامههای تعریف شده برای شهر اصفهان در سال جاری دانست و افزود: برای این امر حمایت از ورزشکاران ملی و قهرمان را در دستور کار داریم.

وی بهبود فرهنگی مناطق محروم بر اساس ظرفیت‌های مناطق مختلف شهرداری را از دیگر اولویتهای در نظر گرفته برای شهر اصفهان عنوان کرد و گفت: برای این امر کمیته شناسایی آسیب‌های اجتماعی در کمیسیون فرهنگی شورای شهر اصفهان راهاندازی شده است و نتایج به دست امده در این کمیسیون محوز برنامه‌ریزی در این حوزه خواهد بود.

آزادسازی فضای نقد رسانه‌های شهرداری

رییس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر اصفهان اصلاح آئین‌نامهها فرهنگی،
 هنری و ورزشی شهرداری و  آزادسازی فضای نقد رسانه‌های شهرداری را نیز از اولویت‌های فرهنگی شهر اصفهان دانست و ادامه داد: این دو اولویت می‌تواند به شفافسازی فعالیت شهرداری و شورای شهر نیز کمک قابل توجهی داشته باشد.

وی با بیان اینکه در بودجه بندی اولویت‌های فرهنگی شهر مورد توجه قرار گرفته است، تصریح کرد: برای این امر نیز جلساتی را با معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری و همچنین معاونت فرهنگی مناطق شهرداری برگزار کردهایم و آنها را نیز نسبت به اولویت‌های تعریف شده آشنا کردهایم.

کد خبر 341371

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.