ثبت رسمی داروی ایرانی در روسیه

با ثبت رسمی داروی فینگولیمود ایران در کشور روسیه به تولیدکنندگان داخلی اجازه تولید و عرضه این دارو در (سن پترزبورگ) داده شد.

کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با ایمنا ضمن تائید خبر منتشر شده در بسیاری از رسانه‌های داخلی در مورد ثبت رسمی داروی فینگولیمود در جمهوری فدراتیو روسیه، گفت: با توجه به قرارگیری در سال حمایت از کالای ایرانی، سازمان غذا و داروی ایران نیز همراه با دیگر ارگان‌های کشور در صدد حمایت از این امر برآمده و در نخستین ماه سال جاری موفق به ثبت این دارو در کشور روسیه شدیم.

وی به مراحل زمان‌بر ثبت هر دارو اشاره کرد و گفت: برای ثبت هر دارو نیازمند کارآزمایی بالینی هستیم به این ترتیب که در مدت سه سال هر دارو مورد ارزیابی قرار می‌گیرد سپس دارو پس از طی مراحل علمی، فنی و بالینی با قوانین مورد نظر کشور صادرکننده بررسی شده و در نهایت تاییدیه را دریافت می‌کند.

سخنگوی سازمان غذا و دارو ادامه داد: در این زمینه داروسازان ایرانی موفق شدند پس از مراحل قانونی و تایید کشور روسیه، داروی فینگولیمود را در این کشور به ثبت برسانند.

وی روسیه را هدف مهم صادراتی ایران دانست و گفت: بر طبق برنامه‌های بلند مدت روسیه، قرار است تا سال ۲۰۲۰ حدود ۹۵ درصد داروی مورد نیاز آنان در داخل روسیه تولید شود که این موضوع می‌تواند برای تولیدکنندگان دارو در ایران فرصت مغتنمی باشد.

جهانپور در توضیح چگونگی فراهم‌ شدن این فرصت، بیان کرد: ثبت همین دارو و راه‌اندازی خط تولید آن در روسیه (سن پترزبورگ) نوید همکاری‌های بیشتر ما بین این دو کشور را می‌دهد.

وی ادامه داد: قبل از این دارو، داروهای زیست فناوری بسیاری به کشور روسیه صادر شده است که موفق شدند صد در صد بازار این کشور را در اختیار بگیرند و جایگزین مناسب داروی مشابه آمریکایی شوند.

سخنگوی سازمان غذا و دارو با اشاره به  قانون " نفر سوم اضافه"،  تصریح کرد: این قانون در کشور روسیه وجود دارد که بر اساس آن اگر دو شرکت داخلی بتوانند یک دارو را تولید کنند دیگرهیچ کشور خارجی نمی‌توانند وارداتی در این زمینه داشته باشد، اما درصورت ثبت دارو می‌توانند در مناقصه‌های مورد نظر شرکت کنند.

کد خبر 341366

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.