احتمال خرید تضمینی گندم در اردیبهشت

با وجودی که فصل برداشت گندم فرا رسیده اما هنوز خرید تضمینی گندم از اصفهان آغاز نشده و نرخ جدیدی هم برای خرید این محصول استراتژیک از سوی دولت اعلام نشده است.

به گزارش ایمنا، ۲۱ فروردین سال ۹۷ بود که دولت اعلام کرد به مدت ۱۵ روز، دو هزار و ۵۰۰ تن گندم از کشاورزان خریداری شده است. اما این خبر در حالی اعلام شد که این خرید از استانهای فارس، سیستان و بلوچستان و کرمان آغاز شده و موج خرید گندم هنوز به استان اصفهان نرسیده است.

موضوع جایی حساس تر می‌شود که برای خرید این محصول نرخ جدیدی با وجود افزایش قیمت نهاده‌ها اعلام نشده است و دولت در این باره همانند سال ۹۶ عمل کرده است. یعنی نرخ خرید گندم به ازای هر کیلو هزار و ۳۰۰ تومان اعلام شده است.

با توجه به این موضوع مبصری، مدیر روابط عمومی شرکت غله استان اصفهان به ایمنا گفت: هنوز زمان دقیقی برای خرید تضمیمنی گندم اعلام نشده است اما احتمالا این موضوع در اردیبهشت ماه کلید بخورد. وی البته این را هم گفت که نرخ جدیدی برای خرید گندم مشخص نشده است.

طبق آمار موجود، بدهی کشاورزان از فروش گندم در سال ۹۶ هنوز به طور کامل محقق نشده و متاسفانه نرخ بهتری نیز برای خرید گندم امسال اعلام نشده است، این درحالی است که این نرخ حداقل هماهنگ با تورم باید افزایش یابد تا کشاورزان موفق به کشت مجدد شوند.

اما این شرایط به نحوی رقم خورده که کشاورزان در تولید محصول استراتژیک گندم بسیار موفق نبودند و آمارها نشان می‌دهد تولید این محصول ۲۳ درصد در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ کاهش یافته است. تا جایی که در سال ۹۶، ۸.۸ میلیون تن گندم خریداری شده درحالی که این رقم در سال ۹۵، ۱۱.۵ میلیون تن(کل کشور) بوده است.

در نهایت باید گفت امنیت غذایی کشور موضوع مهمی است و دولت و وزارت جهاد کشاورزی بیش از پیش باید به آن توجه داشته باشد این درحالی است که دولت می‌توانست با اعلام سریع تر نرخ خرید تضمینی خرید این محصول مهم موقعیت بهتری را برای کشاورزان اعلام کند.

کد خبر 341355

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.