شناخت خویشتن در معماری ضروری است

یکی از مزایای بحث و تبادل نظر در زمینه معماری، استفاده از نظریه های مختلف در این حوزه است که می تواند معماری معاصر ایران و اصفهان را در روندی رو به توسعه قرار دهد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نخستین نشست معماری معاصر در سال جاری، بعد از ظهر پنج‌شنبه_۲۳ فروردین‌ماه_ با تمرکز بر موضوعات روز معماری و شهرسازی در خانه صفوی برگزارشد.

محمد زواره محمدی با بیان اینکه شهر های بزرگ ایران نیاز به باز تعریف پروژه ها دارد، اظهار کرد: امروزه بسیاری از کارفرمایان نمی توانند نیازهای شهرها را به خوبی تشخیص دهند چراکه آنان بر اساس نیاز و آرمان های خود، مشاور و معمار را انتخاب می کنند.

این کارشناس ارشد معماری و شهرسازی ادامه داد: باید از ذهن های درخشان و تفکر استراتژیک در شهرهایی که از نظر ترافیک، کمبود زیرساخت های شهری، آب و بسیاری مسایل دیگر رنج می برند، استفاده شود.

زواره محمدی گفت: باید مشکلات شهر و نیازهای شهروندان در خودِ شهرها مورد بررسی قرار گیرد و ایده های جدید برای رفع نیازها و درنظر گرفتن سلامت و رفاه شهروندان و منافع اقتصادی کارفرمایان ارایه شود.

وی با بیان اینکه در شهرها باید به نیازهای شهروندان ازجمله معیشت، رفاه، آرامش و سایر نیازهای آنها به صورت ویژه توجه کرد،  ادامه داد: شهرهای کشور از منظر کلان با مشکلات بسیاری همچون آلودگی، ترافیک و زندگی ماشینی روبه رو و البته در فشار هستند بنابراین باید زندگی شهروندان را به سمت آرامش و آسایش سوق داد.

مدرس معماری دانشگاه تهران تصریح کرد: برای رفاه شهروندان باید فضاهای تندرستی، اقامتی، بهداشت و سلامت و فضاهای فرهنگی ایجاد شود تا از مشکلات شهری و ناهنجاری های اجتماعی رها شده و به آرامش برسند.

معماری باید براساس نیازهای روز انجام شود

محمد عرب گفت: متاسفانه از دهه ۴۰ تا ۵۰ نقش معماری به فراموشی سپرده و به آن به عنوان یک کالا برای سرمایه گذاری نگریسته شده است.

وی افزود: متاسفانه اکنون ساخت و سازها با هدف ارتقای کیفیت زندگی شهروندان انجام نمی شود بلکه در این همه سال بناها تنها برای سرمایه گذاری ها احداث شده و این مساله متاسفانه مشکلات بسیاری را در شهرها ایجاد کرده است.

این کارشناس ارشد معماری با بیان اینکه شهرها به صورت بی رویه گسترش یافته اند و این موضوع مشکلات بسیاری را به همراه داشته است، گفت: هزاران آپارتمان بدون سکنه در سطح شهر وجود دارد و از طرفی نیز سال های بسیار است که بناهای انبوهی   تخریب شده اند در حالی که می توان این ساختمان ها را بهینه سازی و استفاده کرد.

وی ادامه داد: تا زمانی که در معماری به نگرش اندیشمندانۀ فضا و بهبود کیفیت زندگی توجه نشود و تنها به دنبال درآمدزایی بود در آن صورت معماری پیشرفت نخواهد کرد.

عرب تاکید کرد: معماری باید بر اساس نیازهای روز انجام شود چرا که دنیا در حال پیشرفت است.

حفاظت از خانه های تایخی ضرورت دارد

پردیس مهیمن اظهار کرد: در باغ های ایرانی، معماران علاوه بر ایجاد فضای سبز به معماری ایرانی و اقلیم شهرها توجه داشته اند.

وی افزود: فرهنگ و تمدن ایران از ارزش بسیاری برخوردار است و معماران در اثر خود از فرهنگ ایرانی  استفاده کرده اند، حتی طراحی باغ های ایرانی نیز سازگار با طبیعت هستند و بر اساس عملکرد و کاربری طبقه بندی می شوند.

کارشناس ارشد معماری و مدرس موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی سپهر اصفهان با بیان اینکه متاسفانه برخی از باغ های تاریخی به دلیل آبیاری نامناسب درحال تخریب است، گفت: معماران باید با طراحی های هوشمندانه، راهکارهای مناسب برای حفظ این مواریث طبیعی- تاریخی ارایه دهند.

مهیمن با تاکید بر حفظ و نگهداری خانه های تاریخی، افزود: خوشبختانه خانه صفوی با ایده خانه آفرینیش احیا شد و اکنون می توان آثار مثبت آن را به ضوح در منطقه جلفا مشاهده کرد.

معماران باید به نیازهای جامعه توجه کنند

محمدرضا قانعی با بیان اینکه باید در معماری، طرح های مناسبی برای دوری از سطح نگری تهیه شود، اظهار کرد: معماران باید در طرح های خود مباحث اقتصادی، محیط زیستی و تعامل با طبیعت را درنظر گرفته و از نظر اجتماعی به تمام نیازهای جامعه توجه کنند.

این معمار گفت: متاسفانه در ۵۰ تا ۶۰ سال اخیر از روش های مدرنی استفاده شده که متاسفانه باعث خشک شدن رودخانه ها و دریاچه ها و هم‌چنین توسعه بی رویه شهر شده است.

وی که دانش آموخته دکترای آمایش سرزمین است، خاطرنشان کرد: اگر در معماری، خود را بشناسیم به طور حتم به راه حل هایی دست خواهیم یافت که با شرایط شهر منطبق است.

 قانعی ادامه داد: یک معمار همیشه سعی می کند تا از وضعیت موجود و شرایط اقلیمی به بهترین شکل استفاده کند تا شهر و شهروندان در آرامش باشد.

وی با بیان اینکه کوه ها مانند مادران، شهرهای کشور را تغذیه می کنند و به همین دلیل شهرها به دلیل منابع محدود آب و شرایط اقلیمی و عوامل دیگر به کو ها پناه می برند، افزود: اصفهان در دل رشته کوه ها قرار دارد اما حتی با این شرایط نیز معماران سعی کرده اند تا بهترین فعالیت ها را به انجام برسانند و برترین طرح ها را اجرا کنند.

به گزارش ایمنا، سلسله نشست‌های معماری معاصر با هدف بررسی موضوعات روز معماری، معماری منظر و شهرسازی برنامه ریزی شده و  تلاش می شود در این بستر تاریخی، اصیل و با هویت، به معماری ایران و جهان به صورت جدی پرداخته شود.

کد خبر 341351

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.