کوهکن:کاهش ۴۰درصدی میزان برداشت آب جای قدردانی دارد

لنجان-نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی گفت:با توجه به موضوع کم آبی در کشور امروز کسانی در حوزه مدیریت آب به موفقیت دست پیدا خواهند کرد که واگرایی را به همگرایی تبدیل کرده و از فرصت‌ها استفاده کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، محسن کوهکن در جمع کشاورزان شهرستان لنجان اظهار کرد: با حضور استاندار اصفهان از نزدیک شاهد دغدغه‌ها در حوزه‌های مختلف استان به‌ویژه مسئله آب هستیم که این نکته ای مهم و حایز اهمیت است.

وی افزود: نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی زبان گویای مردم هستند و بر همین اساس باید حرف‌هایی که مطرح می‌شود از زبان مردم باشد چراکه مردم تنها انتظار سخنرانی و یا طرح برخی انتقادات را از نمایندگان خود در مجلس شورای اسلامی ندارد بلکه انتظار دارند از حقوق آنها به درستی دفاع شود.

نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما امروز باید واقعیت‌ها را صادقانه به مردم بگوییم، چراکه در هر زمان واقعیت‌ها را برای مردم موشکافی کرده و به اطلاع آنها رساندیم شاهد بودیم آنها خود به میدان آمدند و موفقیت‌های بسیاری نیز در این خصوص کسب شد.

وی ادامه داد: آمار میزان بارش‌ها طی سال‌های گذشته به وضوح نشان می‌دهد که میانگین بارش‌های کشور سیر نزولی داشته و طی مدت زمانی مشخص از ۶۰۰ میلیارد متر مکعب به ۳۰۰ میلیارد متر مکعب کاهش یافته است و امروز وضعیت آب به‌ گونه‌ای بحرانی شده که در همه جای کشور دغدغه کمبود آب وجود دارد.

کوهکن اضافه کرد: با توجه به موضوع کم آبی در کشور امروز کسانی در حوزه مدیریت آب به موفقیت دست پیدا خواهند کرد که واگرایی را به همگرایی تبدیل کرده و از فرصت‌ها استفاده کنند  و باید توجه داشت مردم ایران در زمان‌های مختلف نشان داده‌اند که تصمیمات بزرگ، مهم و کارساز را در شرایط سخت می‌گیرند و ما امروز در شرایط سخت کم آبی قرار داریم.

وی با بیان اینکه حق آبه کشاورزان حق شرعی و قانونی آنها است، عنوان کرد: حق‌آبه کشاورزان یک حقوق اکتسابی کشاورزان بوده و قابل ارزش است و انتظار ما این است که این حق آبه تضییع نشود و بر همین اساس باید با استفاده از راهکارهایی که وجود دارد بهره‌مند شد و حق آبه کشاورزان را محاسبه کرد و از امکانات بالقوه‌ای که وجود دارد این حق آبه تامین شود.

نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بطور مثال کشاورز زمینی را در اختیار دارد، اما آبی وجود برای کشاورزی ندارد برهمین اساس سختگیری در مورد تغییر کاربری کاهش یافته و این زمین به کاربری‌های تجاری، اداری و ... تبدیل شده و ارزش افزوده آن بجای ضرر و زیان کشاورز محاسبه خواهد شد.

وی افزود: البته ما قصد نداریم به این سمت و سو حرکت کنیم، بر همین اساس دست به دعا برداشته تا بارش‌ها ادامه داشته باشد تا بتوان حق آبه کشاورزان را به‌صورت عادلانه تقسیم کرد بر همین اساس باید فکری اساسی برای حل مشکلات کشاورزان کرد.

کوهکن تصریح کرد: قطعا این گونه نیست که چون اهل لنجان هستیم بر روی کشت برنج تعصب داشته باشیم، بلکه حرف این است تا به امروز کارشناسان مختلف تا کنون گزارش و کار کارشناسی که ثابت کند زمینی که اگر برنج کشت شود چند درصد بیشتر از زمینی که محصولات دیگر در آن کشت شود دارد را به ما ارایه نکرده است که ما نیز بتوانم با مسایل کارشناسی کشاورزان منطقه را متقاعد کرده که برنج نکارند.

وی ادامه داد: البته من در نظر ندارم مصرف بیشتر آب در کشت برنج را نفی کنم، اما کارشناسان به صورت غیر رسمی نیز به بنده اعلام کرده‌اند این مسئله که برخی اوقات مطرح می‌شود کشت برنج دو برابر فلان کشت مصرف آب دارد، این گونه نیست و در نهایت کشت برنج تنها شش درصد بیشتر آب مصرف می‌کند.

نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در کل استان اصفهان هیچ یک از شهرستان‌ها در انتهای صحراها خروجی نداشته که رودخانه زاینده رود باز گردد و تنها در شهرستان لنجان شاهد برگشت آب به رودخانه هستیم و نمونه زایش آب در این شهرستان به خوبی مشهود است.

وی عنوان کرد: در گذشته نیز بخش عمده‌ای از آب رودخانه که در زمین‌های کشاورزی مصرف می‌شد به رودخانه باز می‌گشت و هیچ‌گاه برای تأمین آب‌ کشت بهاره مشکلی وجود نداشت، اما امسال وضعیت متفاوت بوده و بر همین اساس باید با همگرایی و همکاری و با در نظر گرفتن واقعیت میزان آب در پشت سد به سمت و سویی حرکت کرد که اقشار مختلف جامعه اولویت نخست خود را آب شرب بدانند و در مرحله بعد نیز کشاورزی و صنعت در نظر قرار داشته باشد.

کوهکن با قدردانی از اقدامات مسئولان استان اصفهان در خصوص حل مشکلات مربوط به کم‌آبی در استان، گفت: امروز با توجه به چالش‌هایی که در حوزه آب شرب وجود دارد استاندار اصفهان با انجام کارهای کارشناسی شده اقداماتی را انجام داده‌ تا بتوانند ۴۰ درصد از میزان برداشت آب توسط استان یزد را کاهش دهند که این مهم جای تشکر دارد.

وی یادآور شد: آبی که برای صنعت در نظر گرفته شده بود با برنامه‌ریزی‌ها در استان کسر شده که این خود نیز قابل تقدیر است، اما باید توجه داشت مردم و کشاورزان شهرستان لنجان دارای فرهنگ بسیار غنی و بالایی هستند و این شهرستان جزء اولین شهرستان‌های استان بوده که زمین‌های کشاورزی را یکپارچه سازی کردند.

نماینده مردم شهرستان لنجان گفت: شهرستان لنجان اولین شهرستانی در کشور بود که این روزها را پیش‌بینی کرده و بر همین اساس در سال ۱۳۸۸ به صنایع خود پیشنهاد استفاده از پساب به جای آب خام را مطرح کرد و امروز نیز ۱۰ میلیارد تومان از مازاد درآمد بودجه در اختیار نمایندگان بود که با توجه به اهمیت موضوع آب با تعدادی از همکاران خود در استان این اعتبار را به حوزه آب اختصاص دادیم.

وی در پایان یادآور شد: در گذشته هر زمان نام اصفهان بر زبان جاری می شد دولتی‌ها و نمایندگان مجلس، این استان را استانی برخوردار می‌دانستند، اما امروز وضعیتی به وجود آمده است که در جلسه غیر علنی روز گذشته شاه‌بیت سخنان وزیر نیرو، گزارش کارشناسی مرکز پژوه‌های مجلس و گزارش کمیته امنیت آب کمیسیون امنیت ملی و... به استان اصفهان اختصاص یافته بود و هیچ یک از همکاران ما به این موضوع کوچکترین واکنش منفی نشان ندادند که این خود نکته‌ای مهم و حایز اهمیت است.

کوهکن تاکید کرد: امروز دولت، مجلس و... واقعیت استان را پذیرفته‌اند و مجمع نمایندگان نیز از اقدامات استاندار اصفهان در حوزه‌های مختلف به‌ویژه حوزه آب حمایت خواهد کرد و باید از استاندار نیز تشکر ویژه‌ای داشت که در شرایط امروز که دشمن به دنبال بحرانی کردن مسئله آب است در شهرستان‌های مختلف استان حضور یافته و از نزدیک با مردم و کشاورزان دیدار کرده و سخنان آنها را می‌شنوید.

کد خبر 341342

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.