ورودی آب به حوضه زاینده رود به ۴۰۰ میلیون متر مکعب رسیده است

لنجان-فرماندار شهرستان لنجان گفت: امروز بحث آب، بحث جدی بوده و تنها تغییر الگوی مصرف می‌تواند چاره ساز این مشکل باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، مهدی صفرخانلو در نشست با دهیاران و اعضاء شوراهای اسلامی روستاهای بخش باغبهادران با بیان اینکه توجه نداشتن به مشکلات مردم و حرکت در مسیر رفع آنها نوعی بی تقوایی است، اظهار کرد: امروز دشمن برای رسیدن به اهداف شوم خود و اجرای توطئه‌های مختلف شبانه روز وقت می‌گذارد چراکه دشمن به خوبی دریافته در جنگ نظامی با ایران راه به جایی نخواهد برد از این جهت به دنبال القاء ناامیدی در جامعه برخواسته است.

وی افزود: امروز دشمن با برنامه ریزی به دنبال پمپاژ ناامیدی است و قصد القاء ناکارآمدی مسئولان دارد و بر همین اساس باید هوشیار بود و با انجام کارهای جهادی بیش از پیش امورات مردم را مورد توجه قرار داد تا مردم لمس کنند مسئولان خود را خادم مردم می‌دانند.

فرماندار شهرستان لنجان تصریح کرد: امروز مهمترین مشکل استان اصفهان مسئله کم آبی است و با توجه به اهمیت موضوع باید به طور جدی با این چالش مقابله شود و با یک برنامه‌ریزی صحیح با این مشکل که یک معضل ملی نیز به حساب می‌آید، برخورد می شود.

وی ادامه داد: امسال سال سختی را در حوزه آب پیش رو خواهیم داشت چراکه در طول دهه‌های اخیر ورودی آب به حوضه زاینده رود از یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون متر مکعب بوده، اما با توجه به کاهش بارندگی این ورودی امسال به ۴۰۰ میلیون متر مکعب رسیده است.

صفرخانلو اضافه کرد: قطعا امسال نیز با کمک هم از مشکلات عبور خواهیم کرد، اما فراموش نکنیم در شرایط سخت باید با دقت به مسایل نگاه و جهادی کار کرد از سوی دیگر باید با ظرافت تمام مسایل را اولویت بندی کرده و بر اساس همین حرکت خود را ادامه دهیم.

وی عنوان کرد: باید توجه داشت امروز مسئله آب بحران جدی است و در این میان معضل بی آبی یک طرف و موضوع دیگر این است که هنوز برخی بیدار نشده‌ایم و مسئله‌ بحران آب را جدی نگرفته‌ایم که این مهم بسیار خطرناک تر از مسئله بی‌آبی است.

فرماندار شهرستان لنجان با بیان اینکه مصرف بالای آب و انرژی همواره یکی از معضلات جدی کشور بوده است، خاطرنشان کرد: بحران آب در استان اصفهان و دیگر استان‌های کشور چندین سال است که به شدت دامن گیر شده برای حل این بحران سناریوهای مختلف و متفاوتی نیز ارایه شده است، اما باید توجه داشت صرفه‌جویی در مصارف شرب، صنعت و کشاورزی از جمله راهکارهایی بوده که همواره بر اجرایی شدن آن تاکید شده است.

وی متذکر شد: امروز بحث آب جدی است و تنها تغییر الگوی مصرف می‌تواند چاره ساز این مشکل باشد، هرچند در گذشته طرح‌های انجام شده، اما با کوتاهی این طرح‌ها متوقف شده‌اند و با همت استاندار امروز با همتی مضاعف و مصوباتی که از هیئت و زیران گرفته‌اند بارقه‌های امید بار دیگر برای عبور از بحران آب در دل همه زنده شده است.

صفرخانلو یادآورشد: مشکلات پیچیده سد کوهرنگ پس از ۱۵ سال مرتفع شده و با تامین اعتباری که با تلاش استاندار اصفهان انجام گرفته کار این پروژه بار دیگر آغاز شده است.

وی افزود: امروز همه باید کمک کنند تا بتوانیم از این وضعیت بحرانی عبور کنیم و در این میان صنعت، کشاورز و غیره نیز به تحقق این مهم کمک کنند و صرفه جویی کم مصرف کردن نیست، بلکه درست مصرف کردن است.

فرماندار شهرستان لنجان افزود: در حوزه آب شرب امروز باید با فرهنگسازی به سمت و سویی حرکت کرد که صرفه‌جویی صورت گیرد و قطعا با تغییر سیستم‌های نوین کاهنده این مهم به خوبی محقق خواهد شد.

وی تصریح کرد:  امروز باید رویکرد ما به استفاده از فناوری و تکنولوژی‌های جدید در سه حوزه شرب، کشاورزی و صنعت تغییر کند و بر همین اساس در حوزه صنعت مسئله‌ استفاده از پساب و بازچرخانی آب مطرح است که انتظار می‌رود در شرایط فعلی توجه بیشتری به این موضوع شود هرچند صنایع بزرگ و مادری همچون ذوب آهن امسال مکلف شدند مصرف خود را از آب خام ۲۵ درصد کاهش داده و به فکر استفاده از پساب شهری باشند.

صفرخانلو ادامه داد: امروز وقتی مردم در خیابان‌های سطح شهر و روستا می‌بینند که هر روز عده زیادی با شلنگ‌های آب که فشار زیادی هم دارد مشغول آبیاری فضای سبز هستند نمی‌توانند بپذیرند که ما کمبود آب مواجه هستیم حتی وقتی می‌بینند که آب فضای سبز در خیابان سرریز شده است و هدر می رود جایی برای پذیرش این معضل نمی گذارد حتی چکه کردن شیرهای آب نیز مشکلی است که باید به سرعت رفع شود.

وی اضافه کرد: بر همین اساس امروز باید به فکر فضای سبزی به جز چمن بود و از سوی دیگر به سمت ابیاری نوین حرکت کرد تا شاهد کاهش مصرف در این حوزه نیز باشیم.

کد خبر 341308

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.