توسعه روستایی تنها توسعه کشاورزی نیست

لنجان-رییس شورای اسلامی بخش باغبهادران گفت: امروز باید از ظرفیت روستاها برای تحقق شعار سال استفاده شود چراکه توجه به حمایت از کالای ایرانی به عنوان یک راهبرد و سیاست در اقتصاد مقاومتی مورد توجه قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، حمیدرضا فتاحیان در نشست با فرماندار شهرستان لنجان با اشاره به مشکلات موجود در روستاها، اظهار کرد: امروز مشکلات روستاها بسیار فراوان است و همه دستگاه‌ها و نهادها به سهم خود نقش مهمی را در کاهش این مشکلات ایفا می‌کنند.

وی افزود: امروزه اجرای طرح‌های متعدد همچون مدیریت کاربری اراضی، آموزش و مدیریت محیط زیست به همراه اجرای طرح‌های مشارکت جویانه در جهت حفاظت روستاها از جمله برنامه هایی است که با اجرای آنها می توان جلوی بسیاری از مشکلات و معضلات و به تبع آنها، تخریب روستاها را گرفت.

رییس شورای اسلامی بخش باغبهادران تصریح کرد: در حدود ۱۰ دهه گذشته بالغ بر ۷۰درصد جمعیت کشور در روستاها زندگی می‌کردند که متاسفانه امروز شاهد آن هستیم که تنها ۳۰درصد از جمعیت کشور در روستاها زندگی می‌کنند و ۷۰درصد به شهرنشینی گرایش پیدا کرده‌اند.

وی ادامه داد: با توجه به وجود بیش از ۹۵ هزار روستا در کشور بالغ بر ۳۶ هزار روستا کاملا خالی از سکنه شده است و باید توجه داشت که امروز زندگی در روستاها پرهزینه‌تر از زندگی در شهرها شده و از طرفی کسب درآمد در روستاها بسیار محدود شده چرا که روستاهای ما دارای ارزش افزوده نیستند از این جهت باید به روستاها نگاهی ویژه داشت تا این جامعه مولد بتواند به راحتی در روستاها زندگی کنند.

فتاحیان اضافه کرد: توسعه پایدار روستایی یکی از اهداف اساسی سیاست گذاری‌های کلان در همه کشورها و به خصوص در ایران به‌شمار می‌آید و توسعه پایدار روستایی عبارت است از وحدت میان ابعاد اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و زیست محیطی به منظور بالا بردن سطح معیشت و رفاه مردم روستایی که این مهم امروز باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

وی عنوان کرد: نباید فراموش کرد مناطق روستایی از طریق تولیدات کشاورزی و صنایع دستی نقش مهمی را در اقتصاد ملی می‌توانند ایفاء کنند از این رو باید گفت رشد بالای بخش کشاورزی در سال‌های اخیر نشان از وجود پتانسیل زیاد این بخش برای افزایش تولید و توسعه بیشتر است.

رییس شورای اسلامی بخش باغبهادران خاطرنشان کرد: امروز باید از ظرفیت روستاها برای تحقق شعار سال استفاده شود چراکه توجه به حمایت از کالای ایرانی به عنوان یک راهبرد و سیاست در اقتصاد مقاومتی مورد توجه قرار گرفته و این مهم هر تحلیل‌گری را در ابعاد جامعه روستایی در زمینه اقتصاد به اقتصاد مولد، درون زا، خودجوش و پویا در ابعاد اقتصادی کشورهای در حال توسعه مانند ایران معطوف می‌دارد.

وی با بیان اینکه عمده‌ترین مشکل روستاییان مشکل اقتصادی است، گفت: میانگین درآمد خانواده‌ها در روستاها کمتر از هزینه‌های جاری خانواده بوده که سبب مهاجرت آن‌ها به شهرها شده است از این رو با ایجاد اشتغال در روستاها می‌توان کاهش مهاجرت از روستاها را رقم زد.

فتاحیان با بیان اینکه فقدان استراتژی‌های مناسب توسعه روستایی منجر به کاهش اشتغال روستاییان، کاهش سطح درآمد، فقر روز افزون و مهاجرت بیشتر آنان به سمت شهرها می‌شود، افزود: اشتغالزایی در روستاها راهکار حل معضل مهاجرت به شهرها و افزایش مهاجرت معکوس بوده و بر همین اساس باید توجه داشت تامین اشتغال در نواحی روستایی از طریق بخش کشاورزی به دلیل کمبود عوامل تولید آب و خاک با مشکل روبه‌رو است و این کمبود عامل مهاجرت‌های بی‌رویه روستایی شده است.

وی تصریح کرد: توجه به توان صنایع روستایی، برای کارآیی محیط روستا بسیار موثر است؛ چراکه توسعه روستایی تنها توسعه کشاورزی نیست بلکه توسعه کشاورزی یکی از زیرسیستم‌های توسعه روستایی به شمار می‌رود.

رییس شورای اسلامی بخش باغبهادران یادآور شد: نواحی صنعتی رسالت جذب سرمایه‌گذار و ایجاد فرصت‌های شغلی را برای روستاییان مهیا می سازد و باید توجه داشت منطقه کارگاهی سه راهی گاز بالغ بر ۳۰۰ نفر اشتغال ایجادد کرده اما این مجموعه نیازمند تجهیز است.

کد خبر 341305

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.