سمپاشی درختان شهر از ۳ روز آینده

مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری اصفهان اعلام کرد: در صورت عدم بارندگی، سمپاشی درختان شهر از سه روز آینده انجام می‌شود.

فروغ مرتضایی نژاد در گفتگو با خبرنگار ایمنا اظهارکرد: به دلیل کمبود منابع آبی در طول سال‌های گذشته، تنش‌های کم آبی به درختان و فضای سبز رسیده و آفت آنها افزایش یافته است به طوری که برخی از آفات بر روی درختان غالب شهر از جمله درختان ناورن، چنار و دیگر درختان شهر بومی و نهادینه شده بنابراین سمپاشی درختان ضروری است.

وی تصریح کرد: در این دوره برای سمپاشی درختان شهر ۳۰ اکیپ در مناطق ۱۵ گانه شهرداری اصفهان فعال شده‌اند که بنا به گستردگی فضای سبز تعداد اکیپ ها در مناطق تفاوت دارد به عنوان مثال در منطقه چهار شهرداری اصفهان حدود چهار اکیپ برای سمپاشی در نظر گرفته شده است.

مرتضایی نژاد با بیان اینکه امسال سمپاشی درختان با استفاده از سمومی که عوارض جانبی کمتری برای محیط زیست و شهروندان دارد، انجام می شود، گفت: این سموم پایه گیاهی دارد و با دوز مناسب برای حفظ درختان بر روی تنه، شاخه های اصلی و تاج درختان پاشیده می‌شود تا آفت هایی همچون برگ‌خوار، شپشک خونی و سوسک چوب‌خوار نارون را از بین ببرد.

مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری اصفهان تاکید کرد: سموم مورد استفاده برای سمپاشی درختان شهر با غلظت های پایین و بر پایه گیاهی است از این رو شهرداری برای تهیه آن هزینه سنگینی را تقبل کرد تا آسیب کمتری به محیط زیست وارد شود.

وی با بیان اینکه در سمپاشی این دوره درختان شهر از دستگاه «تربولاینر» استفاده می‌شود تا سموم کمتر به اطراف سرایت کند، گفت: اطلاع رسانی در خصوص سمپاشی درختان معابر و خیابان‌ها با روش های مختلف از جمله از طریق برنامه اینجااصفهان و سایر رسانه‌ها انجام و بنرهای ویژه نیز در محل‌های مورد نظر برای سمپاشی نصب شده است.

مرتضایی نژاد از شهروندان درخواست کرد تا در دوره سمپاشی درختان با این سازمان همکاری لازم را داشته باشند و حتی الامکان سعی کنند از قرار دادن خودرو خود در مسیر سمپاشی خودداری کرده، از قرار دادن مواد غذایی در بالکن‌ها بپرهیزند و درب ها و پنجره های مشرف به مسیر سمپاشی را ببندند و چنانچه میز نانوایی ها در خیابان قرار گرفته باشد، ضروری است متصدیان نانوایی قبل از طبخ نان، میزها را شستشو دهند تا از بروز بیماری جلوگیری شود.

 وی با بیان اینکه برای انجام سمپاشی درختان پشت سر خودرو سمپاشی، خودروی راهنما حرکت می‌کند تا بتواند اطلاع رسانی و حرکت آهسته سمپاش را برای سایر خودروها، کسبه و عابران پیاده یادآوری کند، خاطرنشان کرد: برای انجام هر چه بهتر سمپاشی ها، یک نفر کارشناس فضای سبز به صورت فعال به عنوان ناظر بر کیفیت عملیات سمپاشی و رفع عیوب احتمالی در کنار پیمانکار سمپاشی موظف به حضور است و افرادی که سمپاشی را انجام می دهند نیز تجهیزات ایمنی از جمله ماسک، دستکش، عینک و دیگر لوازم مخصوص را استفاده می‌کنند.

مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری اصفهان با بیان اینکه علاوه بر آن کارشناس گیاه پزشکی نیز به روند سمپاشی‌ها نظارت دارد تا طبق جدول سازمان پارکها و در زمان مشخص انجام شود، یادآور شد: سمپاشی درختان ساعت ۱۱ شب به بعد انجام می‌شود تا کمترین تردد وجود داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه شهروندان به هیچ عنوان نباید از توت درختان معابر و خیابان ها مصرف کنند، گفت: بعد از  گذشت ۱۵ روز از زمان سمپاشی شاید بتوان از توت درختان استفاده کرد، اما به عنوان استاد دانشگاه به شهروندان تاکید می‌کنم که هیچگاه توت درختان معابر و رفیوژ خیابان‌ها که به دلیل تردد خودروها حجم بالایی از آلایندگی هوا را جذب کرده اند، نخورند!

کد خبر 341278

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.