تغذیه سالم نوعی مهارت است

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: داشتن تغذیه سالم نوعی مهارت است که افراد می‌توانند این مهارت را با مراجعه به واحدهای بهداشتی شهر یا روستا دریافت کنند.

فرشته زمانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهارکرد: سلامتی نعمتی خدادادی است و نه تنها باید آن را حفظ کرد بلکه باید آن را ارتقاء داد و زندگی همراه با شادی و نشاط را تجربه کرد.

وی افزود: درست است که بخش‌هایی از جامعه در مقابل سلامت افراد جامعه مسئولیت هایی دارند، اما بیش‌ترین و اساسی‌ترین مسئولیت بر عهده خود فرد است، بنابراین باید به خودمان برای تامین سلامتی کمک کنیم.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر واحد های بهداشتی در کل کشور خدماتی را به افراد ارایه می‌کنند که می توان از آن ها بهره‌مند شد، تصریح کرد: مهم ترین خدمات، خدمات آموزشی و سلامت است و تمام افراد خانواده می‌توانند در پایگاه‌های بهداشتی پرونده ای تشکیل داده و از خدمات این واحدها استفاده کنند.

وی ادامه داد: آموزش سلامت یکی از انواع خدمات پایگاه‌های بهداشتی برای مراقبت از سلامتی است که کمک می‌کند دانش و مهارت کافی برای خود مراقبتی و مراقبت از خانواده فرا گرفته شود.

زمانی با تاکید بر بهبود وضعیت غذا و تغذیه تمام گروه های سنی، گفت: الگوی تغذیه گروه‌های در معرض خط همچون کودکان و سالمندان باید اصلاح شود که ارایه مهارت در خصوصداشتن تغذیه سالم در واحد های بهداشتی صورت می‌گیرد.

یکی دیگر از خدمات ارایه شده در واحدهای بهداشتی را تامین آب آشامیدنی سالم دانست و افزود: واحدهای بهداشتی موظف هستند وضعیت کیفیت آب را در هر روستا یا هر شهری مورد سنجش قرار داده و اطمینان داشته باشند که افراد از آب سالم استفاده می‌کنند. 

مدرس دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خدمت دیگر این واحدها را مربوط به ایمن‌سازی و واکسیناسیون افراد برشمرد و گفت: همه گروه‌های پر خطر به ویژه کودکان از ابتدای تولد تا شش سالگی برای ارتقای سلامتی از خدمات واکسیناسیون بهره مند می شوند.

وی خاطرنشان کرد: خدمت دیگر مربوط به بهداشت مادر و کودک است که باعث می شود خدمات دوران بارداری به تولد نوزادی سالم بیانجامد و البته پس از آن نیز رشد کودکان را در مسیر سالم هدایت می‌کند، در واقع پایش رشد باعث می‌شود اختلال احتمالی نوزاد به موقع برطرف شود.

زمانی با بیان اینکه خدمات دیگری نیز همچون مبارزه با بیماری های مزمن و حاد و درمان مناسب بیماری‌ها در واحدهای بهداشتی ارایه می شود، افزود: افراد باید از دستورات ارایه شده برای درمان هر کدام از بیماری‌ها تبعیت کنند تا از نعمت سلامتی بهره‌مند شوند.

وی یادآور شد: تامین داروهای اساسی نیز در واحدهای بهداشتی انجام می‌شود، ضمن اینکه افراد با مراجعه و تشکیل پرونده در خانه‌های بهداشت می‌توانند اصول رعایت خودمراقبتی را فرا گیرند.

کد خبر 341275

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.