رونق اقتصاد شهر با راه‌اندازی نیروگاه‌های خورشیدی

کارشناس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: خانواده‌های اصفهانی ‌می‌توانند با اجرای طرح راه‌اندازی نیروگاه‌های خورشیدی رونق اقتصادی را در اقتصاد خانواده و شهر ایجاد کنند.

محمد حسین‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه رونق اقتصادی شهر و شهرداری مبنای فعالیت‌های مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان قرار دارد، اظهار کرد: ما در نظر داریم در کنار رونق اقتصادی برای خانوارهای شهر اصفهان درآمد پایداری را نیز برای شهر اصفهان ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه شهر اصفهان به لحاظ موقعیت جغرافیایی همواره در معرض تابش مستقیم خورشید قرار دارد و تعداد روزهای آفتابی زیادی نیز دارد، افزود: شدت تشعشع خورشید در شهر اصفهان ۷۸ درصد و ساعات متوسط تابش آفتاب بین ۱۲ تا ۱۴ ساعت متفاوت است.

کارشناس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: بازدهی تابش انرژی خورشیدی در اصفهان ۷۵ درصد است و نگاه مردم اصفهان از قدیم به خورشید یک نگاه اقتصادی بوده به گونه‌ای که معماری شهر اصفهان در گذشته به گونه‌ای طراحی شده که در زمان‌های تابش خورشید از نور و انرژی آن استفاده شود.

وی با بیان اینکه ما در نظر داریم از این ظرفیت طبیعی موجود در اصفهان بهره‌برداری داشته و با تشویق شهروندان برای راه‌اندازی نیروگاه‌های کوچک خورشیدی بر روی بام خانه‌ها، نسبت به تولید برق اقدام کنیم، اضافه کرد: اجرای این طرح می‌تواند درآمدهای خوبی را برای شهروندان به همراه داشته باشد.

حسین‌زاده با بیان اینکه بخشی از این برق به مصرف خانگی رسیده و مازاد این برق تولیدی توسط وزارت نیرو خریداری می‌شود، گفت: مابه التفاوت کیووات برقی که فروخته می‌شود و برقی که خانوار مصرف می‌کند، سود و درآمد هرخانوار است.

حسین زاده با بیان اینکه شهرداری در این زمینه می‌تواند زیرساخت‌های حمایتی برای راه‌اندازی نیروگاه‌های کوچک خورشیدی را برای خانواده‌ها ایجاد کند، اضافه کرد: برای این امر سیاست‌های اجباری و تشویقی تعریف شده است و همچنین در کنار این امر سیاست‌های فرهنگی در دستور کار قرار گیرد.

وی با بیان اینکه طرح راه‌اندازی نیروگاه‌های پنج کیلوواتی خانوار در ۱۶ آذر در شورای اسلامی شهر اصفهان مصوب شده است، تصریح کرد: این طرح در سال جاری به سمت اجرایی شدن حرکت می‌کند ضمن اینکه برای اجرای طرح نیروگاه‌های خورشیدی در شهر اصفهان با سرمایه‌گذاران خارجی رایزنی شده است.

این کارشناس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه برای راه اندازی نیروگاه خورشیدی برای تولید هر کیلووات تولید برق در نیروگاه‌های کوچک مقیاس انرژی خورشیدی پنج میلیون تومان اعتبار نیاز است، افزود: حداکثر توان تولید برق از انرژی خورشیدی در هر خانوار پنج کیلووات است که در مجموع برای اجرای این طرح ۲۷ میلیون تومان برآورد شده است که ۲۵ میلیون تومان برای نیروگاه و دو میلیون تومان برای آبگرم‌کن‌های خورشیدی هزینه می‌شود.

وی با بیان اینکه رایزنی‌هایی را با بانک‌های عامل انجام داده و با دفتر فناوری‌های نوین ریاست جمهوری وارد تعامل شده‌ایم، تصریح کرد: ارایه تسهیلات بانکی به این طرح در دستور کار قرار گرفته است.

حسین زاده با بیان اینکه وزارت نیرو در قالب قرارداد ۲۰ ساله و با قیمت پلکانی خرید برق تولیدی در نیروگاه‌های خانگی را در دستور کار قرار داده است، افزود: بازگشت سرمایه اقتصادی این طرح سه ساله است.

وی با بیان اینکه هدف از راه اندازی نیروگاه‌های خورشیدی کاهش آلاینده‌های زیست محیطی است، تصریح کرد: برای این منظور در نظر داریم با توسعه مسئولیت‌های اجتماعی صنایع آلاینده مانند نیروگاه‌ها و پالایشگاه در داخل شهر نیروگاه خورشیدی راه‌اندازی کنیم و از این راه برق بیشتری را تولید کنیم.

این کارشناس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه در هدفگذاری ما در چشم‌انداز پنج ساله تولید ۲۰مگاوات برق در نظر گرفته شده است، افزود: همه خانوارهای اصفهان می‌توانند در این طرح شرکت کنند اما خانه‌هایی که مشاع است باید به دنبال توافق همه ساکنان و طی کردن مراحل حقوقی نسبت به راه‌اندازی نیروگاه خورشیدی اقدام کنند.

کد خبر 341212

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.