۲۷ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۸
تلنگری برای شهر!

شهر سمیرم با دارا بودن بیش از ۴۰ تا ۴۵درصد بافت فرسوده مسکونی در شهر و همچنین قرارگیری بر روی یکی از گسل های کشور در برابر بلایای طبیعی شکننده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شهرستان سمیرم با قرارگیری بر روی یکی از گسل‌های کشور همیشه با خطر وقوع زلزله دست‌وپنجه نرم می‌کند. وقوع زلزله‌هایی با بزرگی سه و چهار ریشتر در دو سال گذشته تلنگری کوچک بود برای مردم تا به فکر مستحکم سازی و نوسازی بافت‌های فرسوده شهری باشند که خوشبختانه مسئولان را برای رسیدگی در این رابطه به تکاپو انداخته و در این راستا شاهد اعطای تسهیلات به متقاضیان نوسازی بافت‌های فرسوده در سطح شهر هستیم.

عضوهیئت علمی دانشکده زمین شناسی دانشگاه اصفهان در گفت‌وگو با ایمنا اظهار کرد: برخی شهرها همچون کاشان، سمیرم، فریدن و شهرضا پتانسیل لرزه خیزی بالایی دارند و به دلیل نفوذناپذیری و کم‌عرض بودن معابر در بافت‌های فرسوده شهری عملاً امدادرسانی در زمان بروز حادثه غیرممکن بوده و کار امداد و نجات، آواربرداری و بیرون کشیدن انسان‌ها از زیر آوار ماه‌ها به طول می‌انجامد.

عباس شوکتی، از کارشناسان مسکن در رابطه با نیاز جدی بافت‌های فرسوده به احیاء گفت: مدیریت بحران در کشور دست‌کم ۱۰۰ سال از کشورهای توسعه‌یافته عقب بوده و در کشور توسعه‌یافته ای مانند ژاپن مسئله زلزله برای همیشه حل‌شده است؛ اما در ایران که بیش از ۸۰ درصد آن روی گسل قرار دارد، نسبت به این پدیده نوعی انفعال و سردرگمی را شاهد هستیم.

علیرضا طایی، رییس اداره راه و شهرسازی سمیرم در این رابطه با اشاره به استقبال کم مردم سمیرم برای احیای بافت‌های فرسوده اظهار کرد: این اداره با همکاری شهرداری طرح‌های خوبی برای اصلاح و احیاء این بافت‌ها دارد.

وی خاطرنشان کرد: شهرداری سمیرم برای اجرای این طرح نقاطی را به‌ویژه در محله‌های کوشک و زیر قلعه مشخص کرده که هم معابر نامناسبی دارد و هم منازل قدیمی و فرسوده است.

رییس اداره راه و شهرسازی سمیرم با اشاره به وقوع زلزله‌های خفیف دو سال گذشته تصریح کرد: کمک‌رسانی به هنگام وقوع زلزله در چنین مناطقی با وضعی که امروز وجود دارد، حتماً مشکل ساز و سخت خواهد بود.

وی تجمیع پلاک‌ها برای نوسازی و سپس تفکیک بعد از اتمام ساخت‌وساز را یکی از روش‌های خوب در این رابطه دانست و همکاری مردم برای انجام این کار خواستار شد.

طایی با اشاره به طرح ودیعه مسکن اظهار کرد: لزوم اجرای این طرح تشکیل تعاونی مردمی و گرفتن تسهیلات بدون بهره بانکی است که شهرداری، راه و شهرسازی و ثبت‌اسناد در این زمینه در ستاد بازآفرینی حضور دارند و این مسیرها را برای سهولت کار مردم تسریع می‌کنند.

رییس اداره راه و شهرسازی سمیرم بابیان اینکه در این طرح پروانه ساختمان نیز با ۵۰ درصد تخفیف ارایه و صادر می‌شود، افزود: سازمان نظام‌مهندسی نیز در این بخش همکاری خواهد کرد.

وی تصریح کرد: راه و شهرسازی به هر واحد متقاضی ساخت در بافت فرسوده، ۳۰۰ میلیون ریال تسهیلات کم‌بهره اعطاء می‌کند و همچنین ۱۰۰ میلیون ریال در طرح ودیعه مسکن نیز به آنان تعلق خواهد گرفت.

بر این اساس، پیش‌ از این یکی از اعضای شورای اسلامی شهر سمیرم گفته بود، بیش از ۴۰ تا ۴۵ درصد بافت مسکونی شهر سمیرم فرسوده و بیشتر از ۸۰ درصد فضاهای مسکونی، تجاری و حتی اداری موجود در برابر زمین‌لرزه آسیب‌پذیر است.

به گزارش ایمنا، شهرستان سمیرم با بیش از ۹۵ هزار جمعیت در ۱۶۰ کیلو متری جنوب اصفهان قرار دارد.

کد خبر 341198

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.