بررسی نوسانات ارزی/ اصفهان و بی آبی

رمزگشایی از التهاب بازار دلار، بهره‌وری و اعتراض مردم اصفهان به مشکلات آبی این استان از مهم ترین موضوعات اقتصادی بود.

به گزارش ایمنا، روزنامه دنیای اقتصاد با تیتر "مثلث نوسان ارزی" به بررسی افزایش نرخ دلار در روزهای قبل پرداخت و نوشت: نوسانات نرخ ارز در روزهای اخیر روندی غیرمنطقی را پشت سر گذاشته است. پس از یک دوره افت و خیز دلار در پایان سال گذشته روزهای آغازین سال جاری نیز با صعود پله‌ای نرخ ارز آغاز شد. این صعودپله‌ای به تدریج حالتی نمایی به خود گرفت و نرخ دلار لااقل در تابلوی برخی از صرافی‌ها سقف ۶ هزار تومانی را شکافت. اگرچه بخش قابل توجهی از ارز مورد نیاز کشور از سوی ارز مبادله‌ای پوشش داده می‌شود، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که بازار شبه‌خیابانی در تامین ارز کشور در دهه گذشته افزایش یافته و از مجرای دولتی ارز مبادله‌ای پیشی گرفته است. بر مبنای اظهارات رئیس کل بانک مرکزی در سال گذشته ۸۷ درصد از واردات کالا و خدمات با استفاده از ارز مبادله‌ای صورت گرفته است. البته پیگیری‌های «دنیای اقتصاد» از مراجع رسمی ارز نشان می‌دهد که آمار رئیس کل بانک مرکزی چندان هم صحیح نیست؛ چرا که مراجع رسمی کشور در بخش ارزی میزان ارز مبادله‌ای ارائه شده از سوی بانک مرکزی در سال گذشته را معادل ۵/ ۲۶ میلیارد دلار تخمین می‌زنند. این در حالی است که بر مبنای آمارهای سیف حجم ارز مبادله‌ای ارائه شده در کشور رقمی معادل با ۵۳ میلیارد دلار است.

راهکار اساتید اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی برای برون‌رفت از بحران ارزی

روزنامه فرهیختگان هم به گفت‌وگو با صاحب نظران اقتصادی درمورد گرانی ارز پرداخته و نوشت: رئیس دانشکده اقتصاد و حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی برای برون‌رفت از این مشکل راهکار ارائه می‌دهد. به اعتقاد او، دولت باید پیش از اینکه کار به اینجا می‌رسید سیاست‌های اقتصادی کلانی را مشخص می‌کرد؛ تعریف بسته‌های سیاست‌های مالی و پولی اولین اقدامی است که او از آن صحبت به میان می‌آورد: «به‌عبارتی تنها راهکار این است که دولت دلارهای سرگردان را که دست مردم است جمع و به آنها اعلام می‌کرد دلارهای خود را نزد بانک‌ها بسپارند و هر فردی که دلارهای خود را نزد بانک‌ها به امانت گذارد به آن سود تعلق می‌گیرد. همچنین باید اعلام می‌کرد هر زمان فردی تصمیم داشته باشد سپرده خود را از بانک پس بگیرد، دلار او را با نرخ سود ۲۰ درصد باز خواهد گرداند.»

سیاست آزادسازی بی‌اثر در رشد نرخ بهره‌وری

روزنامه شرق نیز با این تیتر نوشت: رشد بهره‌وری با کاهش هزینه تولید موجب کاهش سطح قیمت‌ها می‌شود. پیامدهای چنین تحولی تأثیر چشمگیر بر افزایش تقاضا و از همه مهم‌تر افزایش توان رقابت محصولات داخلی در بازارهای خارجی است. این امر موجب توسعه تولیدات صنایع داخلی، استفاده حداکثری از ظرفیت‌های تولیدی و افزایش حجم سرمایه‌گذاری‌های جدید می‌شود و همچنین عامل مؤثری در رشد بهره‌وری در دوره‌های آتی خواهد بود. از طرف دیگر رشد تجارت خارجی و گسترش روابط تجاری از طریق واردات نهاده‌های ارزان‌قیمت واسطه‌ای و آثار یادگیری ناشی از انتقال و گسترش دانش، منجر به ایجاد رقابت بیشتر در میان صنایع داخلی می‌شود؛ بنابراین بنگاه‌های داخلی با گسترش رقابت، با کارایی بیشتری از منابع موجود استفاده کرده و بهره‌وری خود را در کوتاه‌مدت بهبود می‌بخشند.

زنان اصفهانی به اعتراضات آب پیوستند

روزنامه شرق در گزارشی دیگر اعتراض مردم اصفهان و خوراسگان را مورد توجه قرار داد و نوشت: باز هم کشاورزان اصفهانی درصدد ساماندهی تجمع اعتراضی برای احیای حقابه‌های خود برآمدند. این بار اما زنان خوراسگانی هم دوشادوش مردان به صحنه اعتراضات وارد شدند. از روزهای قبل خبری دست‌به‌دست شد که کشاورزان اصفهانی با بیل در محل تجمع حضور یابند. این تجمعات اگرچه با حضور گسترده مأموران همراه بود اما به خشونت منتهی نشد. کارشناسان آب بر این باورند که برگزاری این تجمعات راه به جایی نمی‌برد و بهتر است با توجه به مطالبات مردم و بازتخصیص پروانه‌ها، جلوی تصمیمات اشتباه گذشته گرفته شود. دیروز مردم و کشاورزان معترض به وضعیت آب در خوراسگان و اصفهان تجمع اعتراضی برگزار کردند. در این تجمع که با حضور گسترده زنان اصفهانی همراه بود، معترضان خواستار رسیدگی به وضعیت معیشتی کشاورزان و تأمین حقابه‌های کشاورزی شدند. زنان معترض در این تجمع شعار دادند: «عزا عزاست امروز، روز عزاست امروز، زندگی کشاورز روی هواست امروز». تظاهرکنندگان از کنار مأموران به آرامی گذشتند و تا لحظه تنظیم این خبر، گزارشی درباره این تجمع اعتراضی از سوی معترضان مخابره نشده است. بهانه اعتراضات کشاورزان اصفهانی خط انتقال آب اصفهان به یزد است. اما آیا با توجه به وضعیت بارش‌های نامناسب امسال، تجمعاتی از این دست می‌تواند به بهبود شرایط معیشتی کشاورزان و ایجاد فضای مناسب برای ادامه کسب و کار این قشر کمک کند؟ پاسخ مصطفی فدایی‌فرد، عضو کمیته تخصیص شرکت مدیریت منابع آب ایران به این پرسش بسیار روشن است. او در گفت‌وگو با «شرق» اعلام می‌کند: مردم حق دارند اعتراض کنند و حق آنها ضایع شده است اما اعتراض به تنهایی راه به جایی نمی‌برد.

کد خبر 341113

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.