حکومت دلالان در چهار راه حکیم

«مع الاسف در میان ما هستند کسانی که دقیقا بر طبق اصل و قواعد رسمی علم اقتصاد، با سوء استفاده از معادلات فی ما بین عرضه و تقاضا و با فرصت طلبی و بهره جویی از زیاده طلبی و اسراف گرایی عده‌ای از مردم بازار را به آن وضعیت اسف‌باری می‌کشانند که امروز می‌بینیم.»

به گزارش ایمنا، همین یک جمله از شهید آوینی که در کتاب "توسعه و مبانی تمدن غرب" ذکر شده بهتر از هر دلیلی است که بتوان اعم مشکلات اقتصادی و به خصوص افزایش نرخ ارز و سکه را در بازار با آن متر کرد.

با این مقدمه حالا می‌توان کمی بهتر افزایش بی‌رویه نرخ ارز در بازار را متوجه شد. طی هفته گذشته دلار از مرز ۴۹۰۰ وارد کانال ۵ هزار تومانی شد و از اول هفته جاری نیز به بی سابقه ترین رقم خود در سالهای اخیر یعنی شش هزار تومان رسید. این درحالی بود که پیش از آغاز سال جدید نیز دلار در یک روز وارد مدار پنج هزار تومانی شد اما این تب به سرعت فروکش کرد تا این روند بهتر طی شود. روندی که به گفته یکی از مشتریان دلار منجر می‌شود تا دلار وارد کانال ۷ هزار تومانی شود. او می‌گفت یکی از صرافی‌ها به وی گفته بود پیش از سال جدید هر مقدار که توان دارد دلار بخرد زیرا تا پایان ماه دوم سال جدید سود سرشاری نصیبش خواهد شد.

این جمله حداقل این مطلب را بیان می‌کند که این روند با برنامه ریزی و از قبل تعیین شده است تا دستان پشت پرده، سود کلانی به جیب بزنند.

دلار نداریم!

صرافی‌های خیابان سپه یا چهار راه حکیم روز (دوشنبه ۲۰ فروردین) در حالی که پشت میز نشسته بودند اما از خرید و فروش هرگونه دلار ممانعت می‌کردند و در این میان با خروج از هر کدام از این صرافی‌ها مردی روبروی ما ظاهر می‌شد و می‌گفت: «چی می‌خوای؟» یکی از این دلالان که محدودیتی در فروش دلار حتی به میزان ۱۰۰ میلیون تومان را نداشت و از این بابت اظهار اطمینان می‌کرد، رقم پیشنهادی‌اش را برای فروش دلار ۶۱۷۰ اعلام کرد.

یکی دیگر از این دلالان اما با انصاف تر نشان می داد و قیمتش را ۶۱۰۰ (تا ساعت ۱۷، ۲۰ فروردین) اعلام کرد البته برخی هم طمع بیشتری داشتند و هر یک دلار را ۶۲۰۰ می‌فروختند! البته این افراد قیمت خرید خود را ۶۰۵۰ اعلام کردند و به اندک سودی راضی بودند! جالب اینجا بود که این افراد هیچ بیمی از فعالیت خود نداشتند و در این میان نبود ماموران انتظامی جای تامل داشت. این درحالی است که روبروی هر یک از صرافی‌های پایتخت حضور ماموران نیروی انتظامی بسیار ملموس بود که تا حدی به روند معاملات کمک می‌کرد.

تقصیرکار مقصر است!

گرچه در ساعات پایانی روز قبل وزیر اقتصاد تمامی تقصیرها را به گردن نیروی انتظامی انداخت و گفت که حضور کمرنگ نیروهای پلیس منجر به این رویه شده است و هیچ دلیل اقتصادی برای افزایش ناگهانی نرخ دلار وجود ندارد! اما این شرکت پتروشیمی رازی بود که در آخرین ساعات روز کاری دیروز با تزریق مقادیر زیادی ارز منجر شد تا حباب شدید نرخ دلار فروکش کند و وارد کانال پنچ هزاری شود. پس از آن هم جلسه‌ای با حضور رییس جمهور به منظور کنترل این بازار تشکیل شد که در این جلسه معاون اول رییس جمهور نرخ دلار را تک نرخی و ۴۲۰۰ تومان اعلام کرد.

توصیه مردم به خرید دلار

در صرافی‌های خیابان سپه اما برخی از مردمی که در کنار دکه روزنامه فروشی این خیابان ایستاده بودند صحبت نکردن رییس جمهوری در سخنرانی اخیرش در مورد دلار را نیز جای تامل دانستند و به یکدیگر توصیه می‌کردند پول‌هایشان را در چنین بازار ملتهبی فقط در بازار دلار و ارز سرمایه‌گذاری کنند.

یکی دیگر از خریداران دلار در حاشیه خیابان سپه که گویا یکشنبه دلار ۵۷۰۰ تومانی خریده بود برای فروش دلارهایش صبر می‌کرد تا این نرخ با افزایش روبرو شود.

تصمیم کبری!

با توجه به اشکالات اقتصادی ایران و وابستگی قیمت‌ها به خصوص محصولات ایرانی به دلار یقینا روند افزایش قیمت‌ها به ضرر مردم خواهد بود. گرچه یکی از مشاوران رییس جمهور افزایش بی‌رویه نرخ دلار را ماحصل سرکوب این نرخ در سالهای قبل دانست و برخی از اقتصاددانان هم با وی یکصدا شدند.

این شاید بهترین تصمیمی بود که دولت در ابتدای سال جدید به نفع فروکش التهاب بازار و مدیریت اصولی آن گرفت، یقینا این روند منجر به فعالیت بهتر تولیدکننده داخلی و حمایت از محصول وی می‌شود اما امیدواریم برای رفع اشکالات بعدی اقتصادی چنین اقداماتی زودتر انجام شود.

کد خبر 341102

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.