لوح سنگی قرن هفدهم به ایران بازمی گردد

پلیس ایتالیا لوح سنگ قبر متعلق به قرن هفدهم را که به صورت غیر قانونی به این کشور قاچاق شده بود، به سفیر ایران در رم تحویل داد.

به گزارش ایمنا، "ژنرال فابریتسیو پارولی" فرمانده نیروی پلیس کارابینیری حراست از میراث فرهنگی ایتالیا در مراسمی این لوح سنگی را که بر روی آن وفات نامه ای به زبان فارسی حکاکی شده است، به "جهانبخش مظفری" سفیر ایران در رم تحویل داد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا پس از تحویل این لوح سنگی، گفت: همکاری های خوب و سازنده ای در همه زمینه ها بین ایران و ایتالیا انجام شده است وخوشبختانه رابطه بسیار خوب و صمیمانه ای نیز با پلیس ایتالیا به ویژه بخش مربوط به کشف آثار تاریخی و حراست از میراث فرهنگی وجود دارد. پلیس ایتالیا در گذشته نیز همکاری های سازنده ای با ایران داشت و تحویل این لوح سنگی به سفارت جمهوری اسلامی ایران، نشان دهنده ادامه و تقویت این همکاری ها است.

ژنرال پارولی نیز با بیان این که این لوح سنگی ایران به قرن هفدهم میلادی تعلق دارد، گفت: بازپس دادن این لوح سنگی به جمهوری اسلامی ایران و امکان افزودن بخش دیگری از میراث تاریخی و فرهنگی و اجتماعی آن کشور، گواه دیگری از تقویت همکاری های مثمرثمر بین فرماندهی پلیس حراست از میراث فرهنگی ایتالیا و ایران است.

به گزارش ایمنا، پلیس ایتالیا این لوح سنگی را ماه اوت سال ۲۰۱۵ در نزدیکی گورستانی در شهر فروزینونه و در نزدیکی شهر رم کشف کرده بود. بعد از انجام بررسی های کارشناسانه مشخص شد که این لوح به ایران تعلق دارد. بر روی این لوح  وفات‌نامه‌ای به زبان فارسی و به خط نستعلیق حکاکی شده که شامل ابیات شعر و مشخصات متوفی است.
پلیس ایتالیا در مرداد ماه سال ۱۳۹۴ نیز ۳۰ قطعه از اشیا و آثار فرهنگی ایرانی را که متعلق به دوران قبل و پس از اسلام است و به طورغیر قانونی از ایران خارج شده بود، به سفارت ایران در رم تحویل داد. این لوح سنگی به زودی به ایران بازگردانده خواهد شد.

کد خبر 341095

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.