والدین به ایجاد محبت بین خواهر و برادر کمک کنند

معاون اجتماعی اداره‌کل بهزیستی استان اصفهان گفت: والدین باید به زمینه‌سازی برای ایجاد محبت بین خواهر و برادرها کمک کنند و بزرگ‌ترین کمک آنها این است که تصوری از تبعیض ایجاد نشود.

مجتبی ناجی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: عشق و علاقه بارور به سه شکل است که شامل علاقه بین والد و فرزند، علاقه بین همسران و علاقه بین خواهر و برادرها است که به افزایش رشد هیجانی و عاطفی افراد کمک می‌کند.

وی ادامه داد: معمولا خواهر و برادرها در اثر مراوداتی که با یکدیگر دارند تعلق خاطری بین آنها ایجاد می‌شود که نوعی پیش‌تمرین برای زندگی آینده آنها است و مسلما موفقیت در ابراز محبت و علاقه خواهر و برادری می‌تواند ضامن تقویت و موفقیت ارتباطی افراد در آینده باشد.

این روانشناس عمومی با بیان اینکه عشق و نفرت دو روی سکه است، گفت: ممکن است در تعاملات بین خواهر و برادر به دلیل نوع رابطه‌ای که با والدین دارند رقابت‌هایی نیز ایجاد شود که این رقابت به احساس حسادت یا احساس تبعیض و نابرابری در مورد آنها منجر شود.

ناجی افزود: گاهی اوقات ممکن است برادر احساس کند که خواهر او بیشتر مورد مهرورزی والدین است و یا برعکس، اما در جامعۀ ما از نظر فرهنگی بسیار دیده شده که دختران این موضوع را عنوان می کنند که والدین آنها پسران را بیشتر دوست دارند و به خواسته‌ها و نیازهای آنان بیشتر اهمیت می‌دهند و دختران در اولویت دوم قرار دارند.

معاون اجتماعی اداره‌کل بهزیستی استان با بیان اینکه در برخی از خانواده‌ها عشق و علاقه بین خواهر و برادران به یک علاقه نابارور و یا به نوعی رقابت و حسادت تبدیل می‌شود، تصریح کرد: به دلیل اینکه رابطه عاطفی، نوعی رابطه بالنده و بالغانه است کمتر باید به عوارض آن پرداخت و برای اینکه این علاقه و محبت، بارور بماند والدین نیز باید به زمینه‌سازی برای ایجاد محبت بین خواهر و برادرها کمک کنند و بزرگ‌ترین کمک آنها این است که تصوری از تبعیض ایجاد نشود،  اگرچه هیچ والدی به این موضوع اقرار نمی‌کند اما گاهی برداشت فرزندان از این امر متفاوت است.

وی با بیان اینکه در فرهنگ ما محبت و علاقه بین خواهر و برادران زمانی برجسته‌تر می‌شود که افراد به جوانی یا بزرگسالی رسیده‌اند، گفت: زمانی که خواهر و برادر در یک خانه زندگی می‌کنند، پرداختن به محبت و علاقه بین آنها کمتر مورد توجه قرار می گیرد و در چنین زمان‌هایی بیش‌تر تصور تبعیض یا حسادت و رقابت وجود دارد اما وقتی که خواهر و برادرها ازدواج می کنند و از یکدیگر فاصله می‌گیرند این ابراز علاقه، بیش‌تر متجلی می‌شود و علاقه و محبت بیش‌تری نسبت به به یکدیگر ابراز می کنند، در حالی که وقتی در کنار هم هستند چندان متوجه این محبت نیستند.

ناجی با بیان اینکه ابراز علاقه بین خواهر و برادر از طرف خواهرها پررنگ‌تر است، تصریح کرد: علاقه خواهرها به برادر به تدریج به برادرزاده‌ها نیز منتقل می‌شود.

این روانشناس با تاکید بر اینکه برخی موضوعات با فرهنگ و خرده فرهنگ‌های خانواده‌ها عجین است، گفت: باید پیش‌نیازها و کلیات این محبت و علاقه و ارتباط سازنده که بین همه خانواده‌ها مشترک است را به کودکان در خانواده‌ها و یا در مدارس آموزش داد، ضمن اینکه مفاهیمی مانند مهرورزی، حمایت و پذیرفتن تفاوت‌های روانی و رفتاری بین دختران و پسران باید هرچه بیش‌تر در سنین کودکی برای فرزندان توجیه شود.

کد خبر 341050

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.