۲۰ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۴
همه باید هزینه شهرنشینی را بدهند

یک کارشناس شهرسازی و معماری گفت: دوران طرح های جامع و تفصیلی گذشته و منتفی شده است و باید طرح‌های دیگری همزمان با رشد و توسعه شهر تهیه شود.

محمود درویش در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهارکرد: بیشتر درآمدهای شهرداری ها از فروش تراکم ساختمانی تامین می‌شود این در حالی است که در همه جای دنیا تمامی ساکنان شهر در تامین درآمدهای شهری مشارکت می‌کنند، اما در شهرهای ایران تنها کسانی که ساختمان‌سازی می‌کنند، باید هزینه پرداخت کنند.

وی افزود: تمامی افرادی که در شهر زندگی می‌کنند و از خدمات شهری بهره‌مند می‌شوند باید هزینه آن را پرداخت کنند در این صورت شهرداری مجبور به تراکم فروشی نخواهد بود.

این کارشناس شهرسازی و معماری ادامه داد: اکنون شاهد هستیم شهرداریها برخلاف طرح های تفصیلی و جامع برای تامین هزینه‌ها در مناطقی که ظرفیت افزایش جمعیت را ندارد به جای دو طبقه، هشت طبقه پروانه صادر می‌کنند این در حالی است که زیرساختهای شهری جوابگوی این افزایش جمعیت را ندارد.

درویش خاطرنشان کرد: در این راستا با از بین رفتن تمام مطالعات طرح تفصیلی و آسیب دیدن ساختارهای زیربنایی مثل آب و فاضلاب به شهر ضرر وارد می شود، زیرا زیرساخت‌های زیربنایی برای تعداد محدودی خانه تهیه شده است و اصلاح آن هزینه هنگفتی به شهر تحمیل می‌کند.

وی اظهار کرد: علاوه بر تحمیل هزینه‌های هنگفت برای جبران زیرساخت های شهر، سیمای شهر نیز مخدوش می‌شود، زیرا یک ساختمان کوتاه و یک ساختمان بلند مرتبه است، بنابراین شهرداریها باید از تصمیم‌گیری‌های آنی جلوگیری کنند و مطابق با مطالعات طرح های شهری پروانه ساختمانی صادر کنند.

این کارشناس شهرسازی و معماری گفت: زمانی که طرح‌های شهری تهیه می شود علی رغم همه کمبودها، اما با فرصت و یک دقت حداقلی تهیه شده است که باید در زمان صدور پروانه ساختمانی به آنها توجه کرد.

درویش تاکید کرد: شهرداریها باید طبق مطالعات جامع و تفصیلی عمل کنند، البته بگذریم که دوران طرح های جامع و تفصیلی گذشته و منتفی شده است و باید طرح‌های دیگری همزمان با رشد شهر تهیه شود.

وی ادامه داد: نمی‌توان یک نسخه برای شهر در یک مقطع زمانی بنویسیم و بگوییم برای ۱۰ الی ۲۰ سال آینده کاربرد دارد، بلکه باید یک افق در قالب طرح‌های جامع ترسیم کنیم و در قالب آن سازمان طراحی و برنامه‌ریزی شهری به صورت مداوم آن را به هنگام کند.

کد خبر 341046

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.