زنگنه: مجلس اجازه دهد سالی ۳۰ میلیارد دلار قرارداد داخلی منعقد کنیم

وزیر نفت از مجلس شورای اسلامی خواست برای حمایت از تولید اجازه دهد این وزارتخانه سالی ۳۰ میلیارد دلار قرارداد داخلی منعقد کند که اگر این ۳۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری انجام شود حداقل ۵۰ درصد آن به ایرانی ها می رسد.

به گزارش ایمنا به نقل از ایرنا، بیژن نامدار زنگنه روز دوشنبه در نشست کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و اجرای سیاست های اصل ۴۴ قانون اساسی مجلس با عنوان نحوه حمایت از کالای ایرانی که رییس مجلس و وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز حضور داشتند، گفت: توان کشور در استفاده از تولیدات داخلی تجهیزات صنعت نفت در سال ۹۷ قابل مقایسه با توان کشور در سال ۷۶یا ۷۷ نیست.  

وی یادآور شد: در سال ۷۶ حتی الامکان یک متر لوله گذاری دریایی را نداشتیم ولی اکنون روزانه حداقل یک کیلومتر لوله گذاری دریایی را می توانیم، انجام دهیم. همچنین چندین شرکت داخلی در حوزه ساخت تجهیزات نفتی فعالیت دارند که با وجود آ ها کسی به خارج از کشور سفارش نمی دهد.

وزیر نفت گفت: پیشرفت های قابل توجهی در ساخت تجهیزات صنعت نفت داریم که از جمله آنها می توان به ساخت توربین ها، سکوها و عرشه اشاره کرد.

زنگنه افزود: مجلس شورای اسلامی خصوصا رییس مجلس در زمینه توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی به خوبی حمایت کردند، در مناقصه‌های چهار میلیارد دلاری هیچ اجباری برای استفاده از تولید داخلی نبود ولی ۷۰ درصد شرکت های ایرانی برنده شدند و ۸۰ درصد ارزش سهم متعلق به ایرانی ها شد.

وی گفت: در حوزه صنعت نفت اگر می‌خواهیم پیشرفت داشته باشیم، باید تقاضا ایجاد کنیم، براساس آنچه مصوب شده باید ۲۰۰ میلیارد دلار در حوزه صنعت نفت سرمایه گذاری شود و به همین جهت تلاش زیادی را برای قراردادهای نفتی انجام دادیم زیرا ریشه تولید داخلی در این است که جریان سرمایه گذاری را فعال کنیم.

وزیر نفت ادامه داد: در سال ۹۰ و ۹۱ حدود ۴۲ میلیارد دلار سرمایه گذاری کردیم، بیشتر این منابع صرف هدفمندی یارانه ها می‌شود و لازم است که در زمینه صنعت نفت باز هم سرمایه‌گذاری کنیم، زیرا شرکت نفت با وجود کاهش قیمت نفت هر چه که داشت صرف حوزه یارانه‌ها شد.

زنگنه افزود: در حال تهیه طرحی هستیم تا ۶ میلیارد دلار از داخل اعتبار معادل ریال دریافت کنیم، البته با آن طرفی که این مبلغ را دریافت کرده‌ایم دلار را به روز حساب می‌کنیم تا تولید نفت اضافه شود.

وی ادامه داد: لیست کالاهایی که باید از داخل تهیه شوند را تهیه کردیم با این وجود اگر ۴ میلیارد دلار به پیمانکاران بدهیم وضعیت مطلوبی خواهند یافت و چرخه سرمایه‌گذاری به جریان می‌افتد.

وزیر نفت افزود: قراردادی ۵۵۶ میلیون یورویی برای ساخت لوله های ویژه در ایران منعقد کرده‌ایم، این قرارداد از جمله قراردادهای خوب بوده است.

زنگنه گفت: وزارت نفت در بسیاری از پروژه ها خریدار کالا نیست، بلکه در این زمینه ها به صورت بسته درخواست می‌کنیم تا تاسیساتی را برای ما بسازند و مشخص می‌کنیم چه تجهیزاتی را باید از داخل خریداری کنند.

وی خاطرنشان کرد: شرکت‌های خارجی با دانشگاه‌های ایران در ارتباط هستند، از شرکت های پیمانکاری ایرانی نیز در مناقصات دعوت می‌کنیم و امتیازاتی را برای شرکت‌های داخلی قائل می‌شویم.

وزیر نفت افزود: در مسئله قیمت، کیفیت و زمانبندی در رقابت محصولات داخلی با محصولات خارجی موثر است و اگر می خواهیم شرکت های داخلی در سطح منطقه قدرت رقابت داشته باشند باید کیفیت محصولات سطح داخل ارتقاء یابند.

وی اضافه کرد: درخواست ما از مجلس برای حمایت از تولید داخلی این است که سالی ۳۰ میلیارد دلار قرارداد منعقد کنیم که اگر این ۳۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری انجام شود حداقل ۵۰ درصد آن به ایرانی ها می رسد.

زنگنه ادامه داد: یکی از اهداف گازرسانی به روستاها ایجاد رضایت و اشتغال بود زیرا هیچ تجهیزاتی از خارج وارد نشد و تمامی این پروژه با استفاده از تجهیزات تولید داخل انجام شد و پنج میلیون خانواری که به آنها گازرسانی شد حداقل ۱۵ میلیون بخاری خریداری کردند که نشان می دهد جریان سرمایه گذاری با این اقدام فعال شد.

به گزارش ایمنا، نشست کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و اجرای سیاست های اصل ۴۴ قانون اساسی مجلس با عنوان نحوه حمایت از کالای ایرانی امروز با حضور علی لاریجانی رییس مجلس، بیژن زنگنه وزیر نفت و محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شد.

کد خبر 341045

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.