غربالگری مشاوره ژنتیک اجباری نشده است

کارشناس مسئول دفتر پیشگیری از معلولیت‌های اداره‌کل بهزیستی استان اصفهان گفت: علی‌رغم پیگیری‌های به عمل آمده توسط سازمان بهزیستی، غربالگری مشاوره ژنتیک تا کنون اجباری نشده است.

علی اصغر کلانتری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص انجام غربالگری ژنتیک در مادرانی که پس از سقط قانونی قصد بارداری مجدد دارند، گفت: مادرانی که مجبور به انجام سقط قانونی شده‌اند در صورت نیاز به مشاوره ژنتیک، با درنظر گرفتن نیازمندی آنان پس از بررسی‌ها، این مشاوره برای آنها انجام می شود.

وی در خصوص تعداد مراکز مشاوره در سطح استان، گفت: ۱۴ مرکز خصوصی و یک مرکز دولتی در شهر اصفهان و ۱۶ مرکز غیردولتی در سایر شهرستان‌ها از جمله لنجان، اصفهان، فریدونشهر، کاشان، خمینی‌شهر، نجف‌آباد، تیران، خور، شهرضا و شاهین‌شهر ،خدمات مشاوره ژنتیک را انجام می‌دهند.

کارشناس مسئول دفتر پیشگیری از معلولیت‌های اداره‌کل بهزیستی استان با بیان اینکه موضوع غربالگری ژنتیک در ماده ۷۵ قانون برنامه ششم توسعه آمده است، ادامه داد: درشهرستان‌های استان طرح مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج و غربالگری ژنتیک انجام می‌شود که در سال ۹۶ تعداد ۳۵۰۰ زوج تحت پوشش غربالگری پیش از ازدواج قرار گرفته اند.

وی گفت: غربالگری ژنتیک در افراد ۱۵ تا ۲۵ سال که تحت پوشش بهزیستی قرار دارند به صورت رایگان انجام می‌شود، هم‌چنین با توجه به بررسی‌های مددکاری، پرداخت کمک هزینه به منظور انجام آزمایشات برای مراجعان نیازمند بلامانع است.

کلانتری در خصوص برنامه آگاه‌سازی پیشگیری از معلولیت‌ها تصریح کرد: برنامه‌های خاصی در مدارس استان ویژه دانش‌آموزان پایه اول و دوم دوره متوسطه و والدین آنها برگزار شده است که در این زمینه  ۸۰ هزار و ۵۸۰ نفر دانش‌آموز و ۲۹ هزار و ۴۲۰ نفر والدین آموزش دیده اند، هم‌چنین مشاوره ژنتیک در دبیرستان‌های دخترانه و پسرانه نجف‌آباد برای ۲ هزار نفر برگزار شد.

کارشناس مسئول دفتر پیشگیری از معلولیت‌ها افزود: در سال گذشته برنامه‌ آگاه‌سازی به منظور لزوم انجام مشاوره ژنتیک در فرهنگسراها انجام شد که در این خصوص ۱۰ کمپین مشاوره ژنتیک و ۴ همایش ویژه نیز با موضوع اهمیت مشاوره ژنتیک در سطح استان برگزار شد.

کلانتری گفت: علی‌رغم پیگیری‌های به عمل آمده توسط سازمان بهزیستی، غربالگری مشاوره ژنتیک تاکنون اجباری نشده است.

کد خبر 341033

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.