موسیقی مکتب اصفهان، نسل به نسل منتقل‌شده است

در هفته فرهنگی اصفهان در پاریس که اکنون در حال برگزاری است، به موسیقی مکتب اصفهان هم پرداخته می شود و علی‌اصغر شاهزیدی، هنرمند اصفهانی در آن، اجراهایی خواهد داشت.

حسن منصوری، گردآورنده مجموعه «ردیف‌ سازی و آوازی مکتب اصفهان» در گفت و گو با ایمنا دراین‌باره گفت: مکتب موسیقی اصفهان، مربوط به دوره صفوی است، آخرین دوره تاریخی که ایران، صاحب قدرت سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، هنری و منطقه‌ای بوده است.

وی اظهار کرد: اصفهان در دوران صفویه که بعد از دو دوره هخامنشی و ساسانی، دوران اوج هنر ایرانی است، پایتخت بود. گرچه در اوایل حکومت صفوی و در دوران شاه‌طهماسب، بیش از ۴۰ سال، موسیقی را حرام اعلام کردند و حتی حکم قتل برخی اهالی موسیقی صادر شد، اما در زمان شاه‌عباس، موسیقی رواج یافت و حتی اتاق موسیقی در کاخ عالی‌قاپو ساخته شد و با موسیقی هند رقابت کرد.

منصوری بیان کرد: هند در آن دوران، نزدیک‌ترین پایگاه هنری به ایران بود، این دو کشور در جذب هنرمندان به دربار خود باهم رقابت می‌کردند و هنرمندانی از هر دو کشور به دربار کشور دیگر می‌رفتند. از همان دوران، زبان فارسی در هندوستان رواج پیدا کرد و هنوز هم ریشه‌هایی از این زبان در آن سرزمین وجود دارد. در ابتدای دوران صفوی هم به دلیل بی‌مهری دربار ایران به شعر و موسیقی، هنرمندان به دربار هند جذب شدند.

وی گفت: مکاتب موسیقی ایرانی، معمولاً مکان ‫محور و با نام‌های جغرافیایی هستند. دلیل این موضوع هم این است که هنر موسیقی در مقاطع مختلف در پایتخت‌ها که محل تجمع اهالی این هنر بوده، شکوفا شده است.

منصوری ادامه داد: در زمان صفویه، به دلیل تجمع ثروت در اصفهان، ساخت‌وساز اماکن تاریخی مثل کاروانسراها، مساجد و باغات رواج یافت، هنرمندان در پایتخت گرد حاکمان جمع شدند و هنر موسیقی هم صاحب مکتب شد.

وی گفت: در مواردی که در تاریخ ایران، موسیقی را حرام اعلام کردند، مقام‌ها و علم موسیقی، از طریق نفوذ در آواهای مذهبی مثل مراسم تعزیه و روضه‌خوانی رشد کرد و حفظ شد.

منصوری خاطر نشان کرد: در دوران حکومت قاجار که بیش از ۱۵۰ سال دوام یافت، آرامش نسبی فراهم و به مسائل فرهنگی مثل موسیقی عنایت شد، چون در این دوران، تهران پایتخت بود، هنرمندان موسیقی در این شهر جمع شدند و آرام‌آرام مکتب موسیقی تهران شکل گرفت.

منصوری افزود: در این دوران، مکتب موسیقی تهران رواج یافت و مکتب موسیقی اصفهان کمی مغفول ماند. بااین‌وجود اهالی موسیقی اصفهان، نسل به نسل، موسیقی مکتب اصفهان را منتقل کردند.

وی ادامه داد: دسته‌ای از مقام‌ها، نغمات، ملودی‌ها و آهنگ‌های مستقل، یک مکتب موسیقیایی را تشکیل می‌دهند و در مکتب اصفهان، نغمات خاصی وجود دارد که در دو مکتب تهران و تبریز نیست و گوشه‌های ریتمیک هم در آن بیشتر است، همان‌طور که برخی ملودی‌های مکتب موسیقی تهران در مکتب موسیقی اصفهان وجود ندارد.

منصوری گفت: ردیف موسیقی ایرانی، به سه دسته مکتب تهران، تبریز و اصفهان تقسیم می‌شود. این تقسیم‌بندی به این معنی است که هرکدام از این سه مکتب، ترکیبی از گوشه‌های موسیقی نقاط گوناگون ایران هستند.

کد خبر 340985

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.