لزوم شکل گیری گفتگوی محلی بحران آب

رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: برای مصرف بهینه آب در وضعیت بحرانی لازم است سیاست‌ها و استراتژی‌هایی نظیر تدوین برنامه جامع آموزشی، اطلاع‌رسانی، آگاه‌سازی و جلب مشارکت عمومی، که نگرش و رفتار مردم را به سمت صرفه جویی آب سوق می‌دهند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فریده روشن پیش از ظهر امروز(یکشنبه) در بیست و هشتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: در توسعه نامتوازن شهری و گسترش شهرنشینی و صنعتی شدن بیش از حد، حفر صدها حلقه چاه، فقدان مدیریت درست آب و مصرف نادرست از آب (نظیر استفاده از آب آشامیدنی برای شستشوی اتومبیل، حیاط، لباس شویی، ظرف شویی و آبیاری باغچه) از عوامل اصلی بحران آب در اصفهان است.

وی با بیان اینکه از پیامدهای بحران آب، از دست رفتن فرصت های شغلی است، ادامه داد: در اصفهان هزاران نفر هستند که به صورت مستقیم و غیر مستقیم شغل خود را به سبب کم آبی از دست داده اند به طوری که بیشترین تعداد اعتراضات مردمی در سالی که گذشت به معترضان وضعیت آب زاینده رود اختصاص داشت و این یعنی زنگ خطری برای جنگ آب به صدا درآمده است.

رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان عنوان کرد: کاهش نرخ رشد اقتصادی و فرصت‌های شغلی، کاهش تعداد توریست های داخلی و سطح درآمد اقتصادی، کاهش حجم تولید محصولات کشاورزی و از بین رفتن دام‌ها به دنبال تنزل استاندارد زندگی مردم همگی سبب شده، کم‌آبی به یکی از مهم‌ترین مساله استراتژیک اصفهان تبدیل شود.

وی آلودگی‌های آب را نیز دیگر معضل پیش رو با توجه به بحران آب دانست و افزود: آب آلوده منجر به آلوده شدن مواد غذایی شده و می تواند منجر به افزایش بحران‌ غذایی شود.

روشن با اعلام اینکه در جریان این کم‌آبی و آلودگی‌ آب‌ها، بیماری‌های مختلفی می تواند بروز کند و سلامت مردم شهر را به خطر اندازد، تصریح کرد: این بیماری‌ها منجر به تحمیل هزینه‌های درمانی کلان، می شود و نکته مهم در اینجاست که عده زیادی از افراد در معرض خطر را کودکان تشکیل می دهند.

این عضو شورا با تاکید بر اینکه اگر با همین فرمان پیش رویم، دیر یا زود به دره ای سقوط می کنیم که خشک و مرگبار است، گفت: برای مصرف بهینه آب در وضعیت بحرانی لازم است سیاست‌ها و استراتژی‌هایی نظیر تدوین برنامه جامع آموزشی، اطلاع‌رسانی، آگاه‌سازی و جلب مشارکت عمومی، که نگرش و رفتار مردم را به سمت صرفه جویی آب سوق می‌دهند و همکاری آن‌ها را در زمینه اجرای اقدامات مدیریت تقاضا افزایش می‌دهد، متمرکز شویم و به دنبال آن باید گفتمان عمومی یعنی گفتگوی محلی در خصوص بحران آب شکل گیرد.

وی ادامه داد: امسال وضعیت بارش ها بسیار بد بوده ولی به همان اندازه شرایط خوبی است تا بتوانیم به خود آییم و با برنامه ریزی های مطلوب و استفاده از الگوهای صحیح و دقیق بتوانیم براساس قانون برنامه ریزی لازم را انجام دهیم.

 روشن اظهار کرد: وضعیت آب شرب در سال جاری  بسیار نگران کننده است و برداشت های غیر قانونی می تواند جان افراد زیادی را برای تامین آب شرب به خطر اندازد، برهمین اساس باید به شدت با مصرف بی رویه مقابله کرد زیرا اگر در زمان سختی بتوانیم عقل و مدیریت خود را به کار گیریم و مدیران توان، همراهی و حمیت خود را متمرکز کنند به آسانی مشکلات را حل خواهیم کرد در غیر این صورت دوران سختی همچنان ادامه خواهد داشت.

 وی خاطر نشان کرد: صرفه جویی در مصرف آب باید ملکه  ذهن همه باشد و در این راستا کمیته فرهنگ شهروندی شهرداری اصفهان و رسانه ها باید تا قبل از تابستان با همه توان برای این فرهنگ سازی تلاش کنند و شهرداری اصفهان در چارچوب فعالیت و وظایف خود کمیته بهینه سازی مصرف آب شهر و شهروند را ایجاد کند.

کد خبر 340974

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.