پنبه شدن رشته‌های رونق مسکن

آمارها نشان می‌دهد پس از کاهش سودهای بانکی و رسیدن سود ۲۱ درصدی به مرز ۱۵ درصد بسیاری از سرمایه‌های بانکی برای چندمین بار وارد بازار مسکن شد تا شاید این بازار دوباره با رونق روبرو شود. این درحالی بود که چندی پیش با افزایش مجدد این نرخ تمامی هرچه رشته بودند پنبه شد.

به گزارش ایمنا، البته با توجه به وعده وزیر راه‌وشهرسازی مبنی بر ارائه وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن می‌توان امیدوار بود که رونقی در این بازار ایجاد شود.

طبق پیش بینی‌های انجام شده از سوی کارشناسان بخش مسکن رونقی که در آذر ماه سال ۹۶ در این بازار رخ داد با کندی ادامه داشته و امید است در سال ۹۷ با توجه به ارائه وام مسکن تقویت شود اما هنوز در این باره اما و اگرهایی وجود دارد. برای اطلاع بیشتر از جزییات بازار مسکن گفت‌وگویی با رسول جهانگیری رییس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان داشتیم که در ادامه می‌خوانید:

با توجه به افزایش مجدد سود سپرده های بانکی آیا در حوزه مسکن سرمایه گذاری صورت می‌گیرد و می‌توان به رونق این بخش امیدوار بود؟

در این حوزه تحرکاتی در حال شکل گیری و رونق مسکن مشاهده می‌شد و مراجعات مردم نیز به این بخش از بازار در حال قوت بود اما متاسفانه بهره‌بانکی در مقطعی از سال گذشته اضافه شد و سپرده‌های بانکی هم به طبع روانه بانک‌ها شد.

به نظر می‌رسد اگر در سال جدید متولیان امور مسکن مانند وزیر راه‌وشهرسازی وام مسکن تا سقف ۲۰۰ میلیون تومانی را ارائه دهند رونقی در بازار مسکن شکل گیرد. همچنین بسته‌های تشویقی مانند کاهش سود بانکی عملا باعث ورود سرمایه‌ها به حوزه های دیگری مانند مسکن می‌شود البته این بسته ها باید در صورتی ارائه شود که دیگر جذابیتی در بانک ها برای سپرده‌گذاری وجود نداشته باشد و شرایط در حوزه مسکن به خوبی مهیا باشد.

به بیانی دیگر نرخ سود بانکی و تورم باید به هم نزدیک شود از این رو بیشترین جذابیتی که برای سرمایه گذاری خواهیم داشت در حوزه مسکن است. اگر سرمایه‌گذار وارد بازار مسکن شود قسمت اعظمی از مشاغل تولیدی_خدماتی و خدمات فنی هم رونق می‌گیرد چرا که مشاغل ساختمانی مانند یک حلقه به هم متصل هستند.

با توجه به کاهش قدرت اقتصادی مردم آیا پیش بینی می‌شود ارائه وام در این بین موثر باشد؟ به بیانی دیگر مردم از این وام استقبال می‌کنند؟

قطعا اگر مسئولان تصمیم بگیرند این وام ۲۰۰ میلیونی باشد اثر بالایی در این بخش خواهد داشت این درحالی که رقم قبلی وام های مسکن قابل توجه نبود و کسی از آن استقبال نمی‌کرد. به صورت کلی رونق مسکن به دو عامل کاهش سودهای بانکی و ارائه وام کم بهره با رقم مناسب بستگی دارد و در صورتی که این مهم عملی شود اقتصاد شهری نیز دگرگون می‌شود.

رونقی که سال گذشته در بخش مسکن در حال شکل گیری بود، صرفا به کاهش نرخ سودهای بانکی وابسته بود یا میل جامعه به سرمایه گذاری در این حوزه افزایش یافته بود؟

مدت زمانی بود که این بخش مهم از بازار آرام آرام در حال رونق بود تا از رکود خارج شود و البته کاهش نرخ سودبانکی در سال گذشته بر این موضوع بسیار موثر بود و مراجعاتی در خرید و فروش و ساخت و ساز انجام می‌گرفت. همچنین بازار شب عید یکی از بهترین ایام برای رونق این بخش بود که با افزایش سود سپرده‌های بانکی این رونق کم رنگ شد.

آیا در سال جدید قیمت مسکن افزایش می‌یابد؟

قدرت خرید مردم به قدری کاهش پیدا کرده که افزایش قیمت مسکن منطقی نیست. البته شاید این افزایش به صورت مقطعی انجام شود.

ملاک قیمت گذاری مسکن چیست؟

عرضه و تقاضا ملاک قیمت گذاری‌هاست و اگر بازار مسکن رونق بگیرد عرضه و تقاضا قیمت‌های جدید بازار را مشخص می‌کند.

البته این را هم باید بگویم که ساخت و سازهای سنوات گذشته براساس تقاضای بازار انجام نشده یعنی رونق بازار مسکن منجر به ایجاد جذابیت سرمایه‌گذاری در این بخش بود زیرا این حوزه سوددهی بالایی داشت. در این شرایط افرادی که تخصصی در این حوزه نداشتند وارد ساخت و ساز شدند اما امروزه باید دوباره متولی اصلی ساخت مسکن یعنی انبوه سازان وارد این بخش شوند.

بسیاری از ساختمان هایی که در مناطق بالای‌شهر و خالی هستند قیمت زیادی داشته و مردم نمی‌توانند آنها را خریداری کنند این درحالی است که جامعه ما از چند فرزندی به تک فرزندی یا حتی بدون فرزندی روی آورده و در این شرایط نیاز به خانه های متراژ پایین بیشتر است. در ساخت‌وسازهای گذشته چنین تقاضایی را هیچ گاه پوشش نداده‌ایم، از این رو باید به ساخت خانه‌های ۸۰ الی ۹۰ متری بیشتر توجه کرد.

با تمام این تفاسیر آیا سال ۹۷ تقاضای مسکن افزایش می‌یابد؟

با توجه به به بافت جمعیتی شهر سالانه بین ۹۰۰ هزار الی یک میلیون مسکن باید بسازیم تا عرضه و تقاضا به هم نزدیک شود. در این چند سال فاصله عجیبی بین تقاضا و عرضه ایجاد شده به نحوی که تقاضا افزایش یافته اما به دلیل کاهش قدرت خرید مردم معامله‌ای صورت نمی‌گیرد و تقاضا سرکوب شده است. در چنین بازاری تقاضا به سمت و سوی رهن و اجاره و مالک و مستاجری سوق یافته است.

با توجه به نیازی که اعلام کردید رقم ساخت و ساز چقدر شده است؟

رقم دقیقی در این باره ندارم اما به حدود کمتر از نصف رسیده است.

سوداگری بازار را چگونه می‌توان رفع کرد؟

در هر بازاری اگر حساب شده وارد نشویم سوداگری ایجاد می‌شود. مانند بازار طلا و ارز که تقاضای کاذب ایجاد شده است. بازار مسکن هم از سوداگری مستثنی نیست اما چون بازار مسکن شرایط متفاوتی با سایر بازارها دارد متاسفانه در سنوات گذشته افزایش‌ تقاضای بی‌رویه‌ای را تجربه کردیم. تا جایی که دسترسی مردم و قدرت خرید به شدت کاهش یافته و تا زمانی که نتوان متناسب با نیاز مردم ساخت و ساز انجام داد و این موضوع پوشش داده شود از رکود خارج نمی‌شویم.

ساخت مسکن مهر چقدر مانع رونق ساخت و ساز از شهرها شد؟

مسکن‌مهر اثر چندانی در ساخت و ساز کلانشهرها نداشت. اما در شهرستان های کوچک این موضوع بسیار اثرگذار بود. زیرا نیاز بسیاری از متقاضیان را پوشش داد. درخواست ما از متولیان امور این است که کمک کنند بازار مسکن از حالت رکود خارج شود که در این صورت بسیاری از مشاغل رونق می‌گیرد. این کمک‌ها از طریق اعطای تسهیلات بانکی، کاهش سودهای بانکی و ایجاد جذابیت برای سرمایه گذار انجام می‌شود تا بتوان برای ورود به این بازار ریسک کرد.

گفت‌وگو از: مصطفی صداقت. خبرگزاری ایمنا

کد خبر 340954

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.