۱۸ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۰
# نه به استعفا

استعفای نابهنگام شهردار تهران در پایان سال ۹۶، اتفاقی شوک آور برای آن‌هایی بود که از عواقب بی‌ثباتی در مدیریت شهر اطلاع داشتند. بی‌ثباتی که با استعفا یا برکناری شهردار تهران آن‌هم در شرایطی که همگان انتظار تغییرات جدی در مدیریت شهر دارند، رقم بخورد، اتفاقاتی ناخوشایند را در پایتخت ایجاد خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، روزنامه قانون در قالب گزارشی ابعاد مختلف عواقب استعفای محمد علی نجفی را بررسی کرد. در گزارش محوری امروز صفحه جامعه این روزنامه نوشته شده است:  "اعلام کناره‌گیری محمدعلی نجفی تنها هفت ماه پس از آمدن به طبقه هفتم ساختمان خیابان بهشت که اکنون در انتظار تصمیم گیری شورایی‌ها برای پذیرش یا عدم پذرش آن است، بار دیگر ذهن ها را متوجه آنچه در سال‌های پایانی دهه ۷۰ رخ داد، کرده است.

سال‌هایی که شورای شهر تهران برای نخستین بار در دولت اصلاحات تشکیل شد اما فشارهای درونی و بیرونی بر شورا و دعواهایی که نقش سم برای مدیریت شهر را داشت، سبب انحلال شورا و بی ثباتی عجیب بر مدیریت شهرداری شد. چند شهردار و سرپرست در کمتر از چهار سال در تهران تغییر کرد تا چکیده مدیریت اصلاحاتی بر پایتخت، هیچ و هیچ شود و قهر مردم با این مدیریت، بنای حضور اصولگرایان بر مدیریت شهر را بریزد.

 پس از آن هم تا بیش از ۱۴ سال، مدیریت پر ابهام اصولگرایان در تهران با گزاف شدن هزینه‌های اداره شهر و فسادهای ریز و درشت رقم خورد و با آنکه اتفاقاتی عمرانی نیز در شهر رخ داد اما افکارعمومی با پشت کردن به این مدیریت، خواهان تحول با مدیریت اصلاح طلبان شدند.

 اما این مدیریت با درآغاز راه با دست اندازهایی مواجه شده است که استعفای زودهنگام شهردار را رقم زد که به عقیده بسیاری، مقابله با فساد و ویژه خواری ها و شفاف‌سازی عملکرد از سوی شهردار تهران، عامل اصلی آن بوده است. اکنون نیز توپ استعفا و عدم ثبات مدیریت شهری تهران در زمین شورایی ها افتاده و در روزهای آینده باید تصمیمی مهم بر آن گیرند. تصمیمی که می توان نقش جدی در تداوم راه اصلاح‌طلبان در مقابه با فساد و رانت خواری در مدیریت پایتخت داشته باشد.

 در روزهای گذشته چهره ها و گروه‌های بسیاری ضمن مخالفت با استعفای شهردار تهران، به دفعات از نمایندگان مردم در پارلمان شهری خواسته‌اند با مخالفت این استعفا، زمینه را برای ادامه کار قدرتمند نجفی در اداره شهرداری فراهم کرده و در مقابل فشارهایی که شهردار را به استعفا کشانده است، مقاومت کنند.

شهردار تهران در هفت ماه گذشته از مدیریت شفاف ساز خود در شهرداری تهران هربار در اقدام به مقابله با رانت خواری ها، کوتاه کردن دست مفسدان و شفاف سازی آنچه سال‌ها در مدیریت پرابهام شهرداری رخ داده، کرد و با موجی از فشار و اتهامات از سوی مخالفانش مواجه شد. در این حال، برخی افراد نیز به زیر سوال بردن عملکرد چند ماهه شهردار و قیاس آن با مدیریت چندین ساله مدیریت پیشین شهرداری تهران پرداختند تا عرصه بر محمدعلی نجفی، تنگ و تنگ تر شود.

به خواسته مردم تن دهیم

اکنون چند هفته ای از استعفای شهردار تهران می گذرد که تعطیلات نوروزی، اجازه بررسی استعفا در شورای شهر پایتخت را نداده و در روزهای آینده، اتفاقات مهمی در مدیریت پایتخت رقم خواهد خورد.

اعضای شورای شهر تهران اکنون در بوته آزمایشی جدی و سرنوشت ساز در پذیرش یا رد استعفای شهردار قرار گرفته‌اند و باید حساس ترین تصمیم عمر خود را اتخاد کند. تصمیمی که می تواند حتی آینده سیاسی تفکر اصلاح طلبی و مدیریت فساد ستیز و مردم‌گرای آن را نیز رقم زند. در شرایطی که سال گذشته در چنین روزهای پیش از انتخابات، گروه‌هایی سعی در القای ناکارآمدی مدیریتی اصلاح‌طلبان داشتند و با یادآوردی تجربه شورای شهر اول تهران و شکست اصلاح طلبان، سعی در تاثیر بر افکار عمومی داشتند اما نتایج انتخابات ۲۹ اردیبهشت ۹۶ نشان داد که مردم در ضرورت تغییر در مدیریت کشور مصمم هستند.

 اکنون که ابتکار عمل در تحقق اهداف و خواسته های مردم در تشکیل مدیریت پاکدست و فساد ستیز به دست نمایندگان منتخب مردم است، آن‌ها باید همچنان در توجه به خواسته های مردم و تحقق وعده هایی که سال قبل دادند، مصمم باشند.

«محمد حقانی» عضو شورای چهارم شهر در این باره با ابراز اطمینان از اینکه نمایندگان شورای پنجم به عهد خود با مردم تهران وفادارند، حمایت تمام قد شورای شهر از دکتر نجفی در ادامه مسئولیت او به عنوان شهردار تهران را نشانه وفای به عهد اعضای شورا دانست.

وی با ابراز امیدواری نسبت به استمرار حضور دکتر نجفی که با درایت و ذکاوت شورای شهر انتخاب شد، افزود: امیدوارم ایشان به زودی سلامتی کامل خود را بازیابند و با استحکام و صلابت به سرِ کار خود بازگردند و وظیفه خطیر و سخت مدیریت پایتخت را با توفیق بیش از پیش ادامه دهند.

حقانی با اشاره به اینکه کلانشهر تهران باید به شهر «امید، مشارکت و شکوفایی» و شهری سرشار از امنیت و عطوفت تبدیل شود، اظهار کرد: سامان بخشی به شهری نا بسامان که با مخاطرات محیط زیستی فراوانی رو به رواست، جز با همت و مشارکت تک تک مسئولان شهری و شهروندان آن ممکن نیست و همه باید در سازندگی شهرمان نقش آفرینی کنیم.

 وی با بیان اینکه برای ساختن شهر باید به لا به لای محلات و کوچه پس کوچه های شهر سر بزنیم و اگر می‌خواهیم مسیر یک خیابان فرعی را تغییر بدهیم یا یک اتوبان سراسری در شهر بسازیم، باید از قبل نظر مردم را بپرسیم و برابر آن عمل کنیم، تصریح کرد: اگر مسئولان خواسته اکثریت را اجابت کنند، در این صورت مردم نیز با همه وجود از نظام و کشور خود محافظت می‌کنند.

نماینده مردم تهران در شورای چهارم در پایان با تاکید بر اینکه «تجربه» و «تخصص» به منزله دو بال پرواز برای موفقیت در مدیریت محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: مدیریت شهری از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است؛ چرا که یک یک شهروندان از «حیات» تا «ممات» و از زمان تولد تا هنگام مرگ با شهرداری سر و کار دارند.

شورای شهری‌ها مخالفند

قرار است در جلسه فردا (یک‌شنبه) شورای شهر تهران، موضوع استعفای محمدعلی نجفی بررسی شود که معاون نظارت شورای شهر تهران در این باره از عدم موافقت اعضای شورای شهر در پذیرش استعفای نجفی خبر داده است.

افشین حبیب زاده با اشاره به جلسه غیررسمی اعضای شورای شهر تهران با نجفی در خصوص بحث استعفای شهردار گفت: نجفی در این جلسه علت اولیه استعفای خود را بیماری بیان کرد با توجه به اینکه این اواخر متوجه این بیماری شده و درمان نیز فرآیندی است و باید در یک پروسه انجام شود، به همین دلیل بخشی از انرژی وی را خواهد گرفت و به لحاظ اخلاقی درست نیست که وی به عنوان شهردار تهران با چنین مشکلی مدیریت خود را حفظ کند و مصمم بود تا ضمن استعفا از شهرداری تهران، به درمان خود برسد.

وی با بیان اینکه نجفی معتقد بود که با وجود بیماری ادامه کار وی در شهرداری تهران مفید نخواهد بود، گفت: البته اعضا بعد از استماع سخنان وی مباحث مختلف و پیشنهادهایی را ارائه کردند و حتی اعضا پیشنهاد دادند که وی قائم مقامی را انتخاب کند تا بتواند به درمان خود برسد اما نجفی بیان کرد که با قائم مقام موافق نیست چرا که در همه امورات شهرداری قصد دارد که ورود جدی داشته باشد.

حبیب زاده با بیان اینکه باوجود مباحث مطرح شده از سوی نجفی، برخی اعضا اعلام کردند که با استعفای نجفی در جلسه روز یک‌شنبه ۱۹ فروردین موافقت نمی‌کنند، افزود: نجفی پس از ارائه توضیحات و پس از پایان بخش اول جلسه مذکور برای انجام امورات شهرداری جلسه را ترک کرد و بعد از رفتن نجفی نیز مباحث ادامه داشت و تعدادی از اعضا به صراحت مخالفت خود را با استعفای نجفی اعلام کردند و برآیند این است که به احتمال زیاد رای اکثریت آرا به رفتن نجفی از شهرداری منفی خواهد بود اما اینکه نجفی چقدر بر رفتن اصرار داشته باشد، این موضوع به شخص وی بازمی‌گردد.

برآیند این است که اعضای شورای شهر به رفتن نجفی رای مثبت نخواهند داد و نجفی نیز نسبت به آرا می‌تواند دو عملکرد داشته باشد یا اینکه به رای و نظر شورا تمکین کرده و همزمان ضمن معالجه، مدیریت تهران را نیز ادامه دهد یا همچنان بر رفتن اصرار کند و مجددا استعفای خود را به شورای شهر دهد و شورای شهر نیز موظف است مجدد استعفا را بررسی کند.

ثبات در مبارزه با فساد

حبیب زاده در پاسخ به این سوال که برخی کارشناسان نگران هستند که با رفتن نجفی مبارزان ضد فساد و ... از میان برود، اظهار کرد: مجموعه مدیریت شهری تهران برگرفته از فعالیت‌های شورا و شهرداری است و این‌گونه نیست که با رفتن شهردار، تغییری در سیاست‌ها صورت گیرد؛ چرا که شورای شهر با پشتکار بیشتر مبارزه ضد فساد را ادامه خواهد داد و سیاست‌های کلان نیز در شورای شهر تدوین می‌شود و نباید این‌گونه القا شود که با تغییر یک مسئول ارشد در شهرداری، اهداف، فرآیندها و ... تغییر می‌کند.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص تنگناها و فشارها بر نجفی در دوره مدیریت وی، گفت: در کار اجرایی همیشه موانع و اختلاف نظرهایی حتی در شیوه اعمال مدیریت وجود دارد و حتی در مواردی که مدیران قصد اصلاح و تغییر را دارند ممکن است مخالفان درونی و بیرونی، کارشکنی کنند که این مخالفان می‌توانند از خارج سازمان باشند و حتی می‌توانند داخل مجموعه باشند که اعمال تغییر و شیوه مدیریت را نپذیرفته و با روند جاری مخالفت می‌کنند اما به هر حال این موضوع همیشه وجود داشته و بسته به اهمیت سازمان و حجم کار و گسترش سازمان میزان مخالفت‌ها کم و زیاد می‌شده است و تحمل، تعامل و مقابله یا ترکیبی از این سه می‌تواند کار را پیش ببرد که می‌بینیم نجفی نیز در این زمینه کارنامه مثبتی داشته است و تا کنون در مجموع مورد تایید شورا بود؛ هر چند هرجا انتقادی هم نسبت به عملکرد وجود داشت به ایشان منتقل شد.

از شهردار حمایت می کنیم

محمد سالاری، رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر نیز با اشاره به اینکه شورای شهر تهران به طور جدی از شهردار حمایت می کند، گفت: مکاران من در شورای اسلامی شهر تهران با توجه به اینکه در فرآیند انتخاب شهردار تهران ارزیابی جامع و کاملی داشتند و کاندیداهای متعددی را با شاخص‌های تضمین شده مورد ارزیابی قرار دادند و در نهایت آقای نجفی را به عنوان یکی از مدیران ممتاز جمهوری اسلامی ایران تشخیص دادند که در دهه‌های گذشته و پس از انقلاب اسلامی ایران در حوزه‌های مختلف منشأ اثرات جدی بودند را انتخاب کردند و اعتقاد داشتند وی با وجود بیماری می‌تواند در کنار فرآیند درمان، شهردار تهران باقی بمانند. اعضای شورا معتقدند شهردار تهران می‌تواند با قائم مقام و معاونان خود وظیفه اصلی خود در مدیریت شهری را به درستی انجام دهند؛بنابراین برداشت من این است که در جلسه روز یک‌شنبه شورای اسلامی شهر تهران اعضا به استعفای آقای نجفی رای نخواهد داد و اصرار خواهند کرد که ایشان در مسند شهرداری تهران باقی بماند.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به این سوال که ظرف هفت ماه گذشته شورا تا چه میزان از شهردار منتخب خود حمایت کرده است؟ گفت: شورا در فرآیند انتخاب شهردار به صورت جامع و با برنامه‌ای دقیق شامل بررسی مجموعه‌ای از شاخص‌ها اقدام کرد. در حقیقت ابتدا مجموعه‌ای از شاخص‌ها تدوین شد و سپس نسبت به انتخاب شهردار تهران اقدام شد. در هفت ماه گذشته به صورت تمام قد از شهردار تهران حمایت شد ولی شورا و اعضای آن به عنوان نمایندگان مردم در ایفای نقش نظارتی خود تحت الشعاع حمایت صرف از شهردار قرار نگرفت. اعضای شورا هر کجا که احساس کردند نیاز به تذکر وجود دارد و لازم است هشدار داده شود، اعتراض کردند و تذکرات لازم را به شهردار تهران دادند ولی در بزنگاه‌ها و مواقع نیاز از شهردار تهران حمایت شد. در حال حاضر نیز که استعفا داده‌اند و اصرار بر این استعفا دارند شورا با توجه به همین نگاه حمایتی استعفا را نمی‌پذیرد؛ چرا که اعتقاد داریم نجفی در ماه‌های گذشته اقدامات بنیادی و اساسی را در جهت تحقق وعده‌های داده شده به ویژه در بخش‌هایی همچون ساخت و ساز انجام داده است."

کد خبر 340875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.