بهترین انتقام از یک زندگی سخت، شادی‌کردن است

آفتاب کنج اتاق را خلوتگاهی دنج یافته و به دیوار تکیه داده است، چشمانش اما به روبرو خیره مانده و به اطراف کوچک‌ترین توجه و واکنشی نشان نمی دهد... .

به گزارش خبرگزاری ایمنا، در مشت گره کرده اش کیسه ای با انواع قرص ها و کپسول های رنگارنگ جلوه ای تلخ و دردناک دارد و حتی رنگ ها نیز نمی توانند مرحمی بر تلخی لحظه های او باشند. مدتهاست که فراموش نمی کند: صبح قرص سفید، ظهر کپسول زرد، عصر قرمز و همچنان ادامه می یابد ... خَش و رَدهای گاه و بی گاه بر روی دستش یادآور لحظه هایی است که امید از زندگی او رخت بربسته بود و تنها راه را در خلاص شدن از زندگی می دانست، خلاصی‌هایی که نافرجام مانده اند... اینکه لرزش اندامش نشان دهندۀ حکومت اضطراب و دلمردگی بر وی است اما همچنان کلمات نامفهومی را زیر لب زمزمه می کند؛ گویی کوهی از گناهان نابخشودنی را بر دوش او گذاشته اند.

هفتم آوریل برابر با ۱۸ فروردین‌ماه به عنوان روز جهانی بهداشت نامگذاری شده و سلامتی برای همگان، شعاری است که برای این روز درنظر گرفته شده است. بیماری افسردگی نیز به عنوان یکی از بیماری های شایع در جهان همواره موردتوجه بوده است و براساس آمار سازمان جهانی بهداشت، ۳۵۰ میلیون نفر که پنج درصد جمعیت کل جهان را تشکیل می دهند، از بیماری افسردگی رنج می برند. این آمار در ایران بنا به اظهارات مسوولان وزارت بهداشت در ایران نیز ۷/۱۲ درصد از کل جمعیت را شامل می شود و به این معناست که به ازای هر هشت نفر، یک نفر به این اختلال مبتلا شده است.

در این گزارش به عوامل ایجاد افسردگی، راههای درمان و آمار آن در اصفهان پرداخته شده است.

ضرورت سبک الگوهای زندگی

احمد پدرام با اشاره به آمار بالای تصادفات رانندگی و با بیان اینکه مردم نسبت به گذشته ارزش کمتری برای جان خود قائل هستند و شوق به زندگی در بین آنها کاهش یافته است به طوری که این مسأله را می توان دلیل مهمی بر افسردگی همگانی جامعه دانست، می گوید: عدم مراقبت از خود و درگیری‌های روابط زن و شوهر، کاهش ارتباطات اجتماعی و خانوادگی و صله رحم نیز دلایل دیگری برای کاهش میل به زندگی در بین مردمان امروز است.

این دکترای روانشناسی بالینی با تاکید بر لزوم نهادینه شدن عدالت اجتماعی و مهارت های زندگی در بین اقشار جامعه، ادامه می دهد: تمامی نهادهای مسوول باید تلاش کنند تا مردم دیگر «غم نان» نداشته باشند، این درحالی است که به صورت گسترده در ماه های اخیر، افکار منفی مربوط به خشکسالی و بی آبی در چند استان منتشر شده و نشانه های آن در یادگاری نویسی ها در آثار تاریخی همچون سی و سه پل به خوبی قابل مشاهده است.

وی با اشاره به علائم مربوط به افسردگی در میان افراد جامعه، می افزاید: اگرچه اختلال در خواب و اشتها، ناامیدی، افت عملکرد، ضعف در روابط بین فردی از جمله نشانه های بارز این بیماری هستند اما در آسیب های اجتماعی مانند طلاق، اعتیاد، انحراف های جنسی، خشونت و پرخاشگری، بیکاری و اعتیاد به فضای مجازی نیز می توان ردپای افسردگی اجتماعی را به خوبی مشاهده کرد.

پدرام با بیان اینکه علاوه بر افزایش سطح رفاه و آسایش افراد باید به الزامات ایجاد آرامش فردی و اجتماعی آنها نیز دقت کرد، تصریح می کند: در کشور ما باید الگوهای سبک زندگی اصلاح شوند و همانطور که جریانی در دنیا تحت عنوان «مینیمالیسم» یا کاهش گرایی آغاز شده است، مردم کشورما نیز باید یاد بگیرند که سطح توقعات خود را کاهش داده و قناعت به خرج دهند، روش های حل مسأله را بیاموزند و با خود و دیگران بهتر برخورد داشته باشند تا بتوانند بهتر زندگی کنند.

نویسنده کتاب «خوشبختی یافتنی نیست» می گوید: آموزش روش درست انتقادکردن و خوب شنیدن و هم‌چنین جرأت ابراز وجود نیز می تواند ضمن بالا بردن تحمل فرد در برابر مشکلات، مقابله موثر با مسائل زندگی را نیز به او بیاموزد چراکه به قولی بهترین انتقام از یک زندگی سخت، شادی کردن است.

این روانشناس بالینی تاکید می کند: برای رسیدن به آرامش باید به دنبال ایجاد تفکر و ارتباط سالم باشیم تا بتوانیم به رضایت خاطر برسیم اما در این بین باید پرسید چقدر عادت کرده ایم به انسان های اطراف خود توجه کنیم، روابط بین آنها را درنظر بگیریم و امید به آینده را در خود و دیگران زنده کنیم.

وی ادامه می دهد: متأسفانه ولنگاری و بی بندباری برخی از جوانانی که از استان های دیگر به بهانه های مختلف به اصفهان مهاجرت کرده اند، بسیار آزار دهنده است به طوری که این مسائل، آسیب های اجتماعی زیادی را به وجود آورده اند.

پدرام با بیان اینکه وضعیت استان اصفهان از لحاظ تعداد مبتلایان به افسردگی نسبت به استان های دیگر به مراتب بهتر است، می گوید: البته آمارهای موجود را باید با استانداردهای جهانی بررسی کرد زیرا بسیاری اعتقاد دارند اصفهان با خشک شدن زاینده رود، حال و روز خوشی ندارد و این روزها در فضای مجازی به این رودخانه عنوان جدیدی به نام «بزرگراه شهید زاینده رود» داده اند که گواه این مطلب است که دیگر تاب و توانی برای جاری شدن آن باقی نمانده است اگرچه می توانستیم بهتر از این زاینده رود را حفاظت کنیم؛ من نیز در همین رابطه شعری سروده ام که چنین است: «بی بهار و بی بهانه ام/ چشم های خشک زنده رود را/ گریه می کند دلم/ آی ابرهای هر کجا/ دمی/ با دل من و زمین بی بهار و رود تشنه/ گریه می کنید؟ / بی بهار و بی ترانه ام/ دل به های های گریه های رود رو کند؟ / یا به وای وای تشنگی .../ یا به چشم خشک زنده رود... د.؟ / ای دل همیشه بی نوا/مرغ های تشنه با تو هم ترانه اند/ رود رود/ آب و آبی بهار بی سرود/ بال مرغ ها شکسته/ از عطش... ش. / تا ترانه ای ز ابر/ پا گشای زنده رود/ رقص شوخ ماهی و پشنگ آب/ ای دل همیشه منتظر! / می توان دوباره یک غزل/ زچشم های عاشق ترا سرود؟»

آمار بانوان مبتلا نسبت به تعداد آقایان بیشتر است

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز با بیان اینکه اختلالات روانی در استان اصفهان ۱۴/۷ درصد جامعه را شکل می دهد، می گوید: شایع ترین اختلالات روان پزشـــکی با ۱۵/۶ درصد اختــــلالات اضــطرابی و ۱۲/۷ اختلال افسردگی ماژور است.

کیانوش جهانپور ادامه می دهد: بررسی ها نشان می دهد شیوع اختلالات روانی در میان زنان بیشتر از مردان است. این رقم در مطالعات ۲۰ سال قبل بیش از ۱۹ درصد ذکر شده است و بررسی ها در روند و شیوع اختلالات روانی حاکی از آن است که تا سال ۱۳۹۰ روند افزایشی بیماری های روانی ادامه داشته اما این روند از سال ۱۳۹۱ کاهش داشته است.

 وی با بیان اینکه علائم جسمی ناشی از اضطراب و افسردگی یا به نوعی علائم «روان- تنی» نیز روند افزایشی داشته است، تصریح می کند: آمار بانوان مبتلا به افسردگی نسبت به تعداد آقایان بیشتر است.

وی با اشاره به امکانات موجود در استان در مقایسه با تعداد بیماران مبتلا به افسردگی، می افزاید: امکانات بستری و اورژانس روانپزشکی کماکان در استان اصفهان پایین‌تر از نیاز است و این کمبود در اصفهان مشهود است. بیش از ۱۱۷ تخت روانپزشکی در سال‌های بعد از طرح تحول به تخت‌های فعال استان افزوده شده ولی کماکان کافی نیست.

جهانپور با بیان اینکه تعداد مراجعان به روانپزشکان بیشتر از مشاوران و روانشناسان است، می گوید: فرهنگ درمان زودهنگام اختلالات روان و مراجعه به روانپزشک ارتقا یافته و در این زمینه روند، کماکان رو به بهبود و توسعه است و با توجه به تربیت تعداد بیشتری روانپزشک در سال‌های اخیر دسترسی به روانپزشک در اغلب نقاط استان بهتر از قبل شده و در واقع ارتقا یافته است.

به گزارش ایمنا، گرچه این روزها، زندگی در شهرها به واسطه تکنولوژی بسیار آسان‌تر از گذشته است اما به همین نسبت نیز مردمان بیشتر در خود فرو رفته و خموده‌تر شده اند و شاید بهترین راهکار برای خروج از این احوال بازگشت به خویشتن خویش و درک نیازهای درونی است.

گزارش از: امیر امین الرعایایی، خبرنگار سرویس جامعه ایمنا

کد خبر 340836

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.