۱۲۰کشور اقدامات رژیم صهیونیستی را محکوم کردند

هجدهمین اجلاس وزیران امورخارجه جنبش عدم تعهد با محکوم کردن سیاست های غیر قانونی و اقدامات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین روز جمعه در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان به کار خود پایان داد.

 به گزارش ایمنا، در بیانیه پایانی این اجلاس که با شرکت ۸۰۰ نماینده از ۱۲۰ کشور عضو جنبش عدم تعهد ، ۱۷ کشور و ۱۰ نهاد بین المللی در روزهای پنجشنبه و جمعه برگزار شد، آمده است: ما سیاست های غیرقانونی و اقدامات اسرائیل اشغالگر را علیه مردم فلسطین در رابطه با ساخت و گسترش شهرک سازی غیرقانونی، تخریب خانه ها و اموال فلسطینی، اعمال مجازات جمعی علیه غیرنظامیان مانند حبس و بازداشت هزاران غیرنظامی محکوم می کنیم.

همچنین اقدامات این قدرت اشغالگر در زمینه ایجاد اختلال در جریان عادی زندگی مردم از طریق مراکز مختلف بازرسی امنیتی و همچنین محاصره غیرقانونی نوار غزه را محکوم می کنیم.

در این بیانیه آمده است: ما غم و اندوه عمیق خود را از کشتار و زخمی شدن صدها شهروند فلسطینی که در روزهای اخیر به دست نیروهای اشغالگر اسرائیلی ابراز و آن را محکوم می کنیم. 

در بخش دیگری از این بیانیه ۴۶ ماده ای آمده است: ما خواهان پایان فوری تمام موارد نقض حقوق بشر و اجرای تعهدات قانونی از سوی اسرائیل - رژیم صهیونیستی - هستیم .ما وزیران خارجه کشورهای عضو جنبش عدم تعهد، مصمم به تداوم تلاش های خود برای برچیدن سلاح های کشتار جمعی، به ویژه سلاح های هسته ای هستیم و به تلاش خود برای دستیابی به یک جهان عاری از سلاح هسته ای ادامه خواهیم داد. 

ما همچنین خواهان آغاز فوری مذاکرات درچارچوب کنفرانس خلع سلاح برای حذف کامل سلاح های هسته ای در قالب کنوانسیون جامع سلاح های هسته ای هستیم. ما همچنان از حق حاکمیت کشورها برای توسعه انرژی هسته ای برای مقاصد صلح آمیز ومعطوف به توسعه اقتصادی حمایت می کنیم.

در این بیانیه ضمن قدردانی از جمهوری آذربایجان برای میزبانی این اجلاس آمده است: مناقشه میان دو کشور آذربایجان و ارمنستان با وجود تصویب چهار قطعنامه از سوی سازمان ملل همچنان ادامه داردکه تهدیدی برای صلح و امنیت بین المللی و منطقه ای است.

به گزارش ایمنا، محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران و هیات همراه که برای شرکت در اجلاس وزیران امورخارجه جنبش عدم تعهد به باکو سفر کرده بودند، روز جمعه به تهران بازگشتند.

کد خبر 340834

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.