زاینده رود به اصفهان باز می گردد اگر جلوی برداشت های ۲۰۰ میلیون مترمکعبی را بگیرید

براساس پیش بینی‌های انجام شده در صورتی که جلوی برداشت ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب استان های همجوار گرفته شود می توان شاهد جاری بودن دائمی زاینده رود، آن هم تنها با ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب بود.

به گزارش ایمنا، پنج شنبه_۱۶ فروردین ماه_ جلسه مشترک نمایندگان استان در مجلس و تعدادی از نمایندگان کشاورزان با استاندار اصفهان در خصوص آخرین وضعیت آب و سازگاری با کم‌آبی در استانداری اصفهان برگزار شد.

این در حالی است که میزان بارش‌ها در استان اصفهان نسبت به میانگین بلند مدت ۷۵ درصد کاهش یافته است. شرایط خشکسالی و کاهش شدید منابع آبی در ۵۰ سال اخیر بی سابقه است و به گفته معاون بهره برداری شرکت آب منطقه ای میزان آب ذخیره شده در سد زاینده رود ۱۴۴ میلیون متر مکعب و حدود ۱۰ درصد از حجم این مخزن است.

میزان آب ذخیره شده در مخزن سد زاینده رود در اوایل فروردین سال گذشته ۳۱۰ میلیون متر مکعب بود.ه است  همچنین میزان آب ذخیره شده در سد زاینده رود نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۵ درصد و در مقایسه با متوسط بلند مدت (دوره ۴۴ ساله) ۸۰ درصد کاهش یافته است. در این شرایط کل آب ورودی به حوضه آبریز زاینده رود از ابتدای سال آبی (مهر سال ۹۶) تاکنون ۱۷۰ میلیون متر مکعب است در حالی‌که در مدت مشابه سال قبل ۴۶۲ میلیون متر مکعب بوده است.

اوضاع اضطراری اصفهان

  نماینده مردم اصفهان در مجلس درباره جزییات جلسه اخیر در استانداری به خبرنگار ایمنا گفت: چهارشنبه_۱۵ فروردین ۹۷_ به دعوت صنف کشاورزان شرق اصفهان جلسه‌ای با حضور نمایندگان شهرستان اصفهان تشکیل و در آنجا پیرامون تجمع کشاورزان اصفهان در ۱۸ فروردین مباحثی مطرح شد تا کشاورزان بتوانند با دریافت مجوز از استانداری اعتراضات خود را به صورت قانونی اعلام کنند. در کنار این موضوع، بحث آب نیز مطرح شد، بحران آبی یکی از معضلات کل کشور است، اما اصفهان در شرایط اضطراری است و در تامین منابع آبی مشکلات جدی دارد. در نهایت در این جلسه تصمیماتی گرفته شد و قرار شد موضوع در سطح عالی با حضور وزرای نیرو، اطلاعات و کشور بررسی شود.

حجت الاسلام احمد سالک افزود: همچنین پیرامون معیشت نگران کننده مردم شرق اصفهان نیز موضوعاتی مطرح شد. روز پنج شنبه_۱۶ فروردین_ نیز جلسه‌ای با حضور استاندار اصفهان، صنف کشاورزان و مجمع نمایندگان برگزار شد.

وی ادامه داد: در این جلسه چند ساعتی استاندار اصفهان گزارشی از فعالیت‌ها و وضعیت منابع آب و کمیته سازش با کم آبی ارائه دادند. همچنین آقای میرمحمدصادقی، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای هم گزارشاتی دادند و البته در مورد تامین آب شرب نیز ابراز نگرانی کردند. اما موضوع قابل توجه و نگران کننده این است که در طول ۷۰ سال اخیر کم آبی این استان بی نظیر بوده و این درحالی است که ورودی آب به زاینده رود بسیار کاهش یافته است.

چاره کار کشاورزان

این نماینده ملت با اشاره به اینکه برای تسکین اوضاع کشاورزان اصفهان از الان و به صورت سالیانه باید ۷۰۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره شود تا ۴۰۰ میلیون متر مکعب آن را برای کشت ۹۷ مصرف کنند، اضافه کرد: اما اگر وضعیت بارندگی به همین شکل پیش رود حتی تامین ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب نیز بسیار مشکل است. همچنین آب طرح بن_بروجن نیز باید کنترل و یا این طرح تعطیل شود و آب ارسالی به یزد هم باید کاهش یابد. طبق مصوبه، آب مورد نیاز به یزد باید از تونل سوم کوهرنگ تامین می‌شد اما در زمان آقای خاتمی این آب از تونل دوم گرفته شد و این خود مشکلاتی را برای کشاورزان شرق اصفهان به وجود آورد. کشاورزان می‌گویند اگر آب نیست برای هیچ کس نباید باشد و باید براساس قانون تقسیم عادلانه آب تخصیصات اعمال شود.

سالک اظهارکرد: باید برای کشاورزان مدافع نظام اسلامی که با سختی زندگی می‌کنند پاسخ قانع کننده‌ای داشته باشیم. البته فعالیت‌های کارشناسی دستگاه‌ها قابل تقدیر است اما این برنامه‌ها مربوط به آینده است و برای اوضاع فعلی آنان باید چاره‌ای اندیشید.

حقابه پرداخت شود

وی تصریح کرد: آقای روحانی در زمان تبلیغات انتخاباتی و در سفر به اصفهان اعلام کردند که آب زاینده رود جاری می‌شود. اگر ایشان این صحبت را با اطلاع گفتند امروز خلافش واقع شده و قولشان عملی نشده است، اگر هم این مطلب را بدون اشراف اطلاعاتی گفتند این عین بی صداقتی به مردم است، اما متاسفانه آقایان توجهی ندارند و مصوبات هم اجرایی نمی‌شود. متاسفانه بیش از ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب برداشت می‌شود در صورتی که جلوگیری از برداشت این میزان باعث می‌شود همیشه ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب کف زاینده رود جاری باشد و به تالاب برسد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس گفت: پیشنهاد این است که اگر آبی برای ارائه نیست حقابه سهمابه‌داران و اشتراکی‌ها را پرداخت کنند. البته در این میان توجه به تغییر کشت ضروری است. در این شرایط  قطع برق و کنتورگذاری در ورودی سد نیز پیش بینی شده است.

مردم انتظار دارند قانون اجرا شود

سالک گفت: مردم انتظار دارند قانون اجرا شود و بارگزاری جدیدی صورت نگیرد و از برداشت‌های بی‌رویه جلوگیری شود. اجرای طرح انتقال بهشت آباد نیز باید مورد توجه باشد. در جلسه پنجشنبه گزارشی هم از سد سوم کوهرنگ داده شد و قرار است ۱۵۰ میلیون متر مکعب آب از این سد وارد شود البته درحال حاضر پمپاژ آب صورت می‌گیرد و بین ۳۰ الی ۴۰ میلیون آب وارد می‌شود.

استعفا می دهیم

وی با اشاره به ارائه خسارت نکشت به کشاورزان گفت: پیش از این و در سال ۹۶ خسارت نکشت از یک الی سه میلیون به کشاورزان داده شده، اما تعیین حقابه به عهده وزارت نیرو است.

این نماینده ملت در پایان با اشاره به موضوع استعفا که چندی پیش آن را مطرح‌کرده تصریح کرد: این صحبت شوخی نبود. اگر نیاز مردم احصا نشود دلیلی ندارد در سمت خود باشیم و اگر واقعا این نیازها رفع نشد از جایگاه خود استعفا می‌دهیم زیرا مردم از ما انتظار دارند.

کد خبر 340816

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.