انعقاد قرارداد مشارکت برای اجرای پروژه مترو در لنجان، فلاورجان و مبارکه

لنجان-نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی گفت: با تشکیل شرکتی متشکل از ذوب‌آهن، فولاد مبارکه، شهرداری‌های شهرستان‌های لنجان، فلاورجان و مبارکه و شرکت عمران فولادشهر برای اجرای پروژه قطار شهری قطعا همگرایی بین شهرستان‌ها افزایش خواهد یافت که ثمرات آن نصیب مردم خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، محسن کوهکن در نشست مشترک نمایندگان شهرستان‌های لنجان، مبارکه وفلاورجان و فرماندار شهرستان لنجان در خصوص پیگیری احداث خط مترو اصفهان-فلاورجان-لنجان-مبارکه اظهار کرد: این جلسه می‌توانست حدود یک سال و نیم پیش‌ برگزار شود، اما در آن زمان به دلیل مشکلاتی که روند اجرای پروژه مترو داشت همکاران ما در شهرستان‌های فلاورجان و مبارکه درگیر مسایلی می‌شدند که شاید ضرورتی نداشت وقت آنان صرف این گونه مسایل شود و امروز مهمترین مشکل این پروژه که تغییر واریانت بود حل شده است.

وی افزود: باید توجه داشت با انتخاب اشتباه عبور خط مترو از زمین‌های زراعی کارشناسان و مشاورانی که این مسیر را مورد بررسی قرار داده بودند توجهی به مسایل اجتماعی آن نداشتند و امروز با تغییر واریانت مترو تبعات منفی این پروژه که شهرستان فلاورجان را مورد تهدید قرار می‌داد، مرتفع شد.

نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: طی سال‌های گذشته پروژه مترو به دلیل عدم تملک زمین‌های زراعی متوقف مانده بود و تنها اقدامات عمرانی محدودی در قسمتی از مسیر اتوبان فولادشهر_زرین شهر در پروژه مترو انجام گرفت و پس مدتی به دلایل مشکلات موجود در این طرح هیچگونه اقدامی اثرگذار دیگر در این پروژه انجام نگرفت.

وی ادامه داد: از این رو برآن شدیم تا با طرح مسایل کارشناسی شده مشکل این طرح را برطرف کنیم و در طول یکسال و نیم گذشته جلسات متعددی را برگزار کردیم تا بتوانیم به کارشناسان و مسئولان امر تفهیم کنیم که آن نکته‌ای که پنج سال پیش مطرح کرده بودیم که باید خط مترو از یکی از خط های اتوبان ذوب آهن اجرا شود تنها راه اجرای این پروژه بوده و امروز دوستان قبول کردند که واریانت مترو بر روی یک از باندهای اتوبان ذوب آهن اجرا شود.

کوهکن اضافه کرد: با توجه به اینکه قدم اول در پروژه مترو تغییر واریانت آن بود و این مهم نیز محقق شد این جلسه را تشکیل دادیم تا با اتحاد شهرداری‌ها و نمایندگان شهرستان‌های لنجان، فلاورجان و مبارکه و همچنین صنایع موجود بتوانیم اجرایی شدن پروژه را رقم بزنیم.

نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: با توجه به وضعیت اقتصادی حاکم بر شهرداری‌ها امروز مشکلات بسیاری بر سر راه تأمین اعتبارات در این مجموعه‌ها وجود دارد و حتی در پرداخت حقوق شب عید کارکنان خود با سختی‌هایی بسیاری مواجه شدند بر همین اساس برآن شدیم اگر امکانی خارج از منابع و ظرفیت‌هایی که در شهرستان وجود دارد به خصوص در قالب تسهیلات ارزان قیمت برای همه شهرداری‌ها فراهم شود تا در پروژه‌ای صرف شود و آنها سهمی برای مشارکت داشته باشند که این مهم گامی موثر در کسب درآمدهای پایدار خواهد بود.

وی تاکید کرد:طبق تبصره دو قانون بودجه تسهیلاتی را که از اعداد و ارقام خوبی نیز برخوردار است که با ضمانت شهرداری‌ها و اولویت هزینه برای قطار شهری در نظر گرفته‌شده است برای آنها در نظر بگیریم و تحقق این مهم عدد قابل توجهی برای اجرای پروژه را رقم خواهد زد.

کوهکن افزود: طبق نظر کارشناسان هزینه اجرای این پروژه بالغ بر هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان ارزیابی شده است، لذا برآن شدیم جدای از شهرداری‌ها صنایع بزرگ همچون ذوب آهن، فولاد مبارکه و دیگر صنایع نیز در این پروژه مشارکت داشته باشد.

وی تصریح کرد: نباید فراموش کرد اگر ما به امید اعتبارات دولتی برای اجرای پروژه‌های عمرانی باشیم قطعا اتمام این پروژه‌ها سال‌ها به‌طول خواهد انجامید از این جهت با توجه به اینکه کارشناسان طرح مترو را طرحی اقتصادی می‌دانند قدم دوم ما انعقا تفاهم‌نامه بین سه شهرستان لنجان، فلاورجان و مبارکه بود.

نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با تشکیل شرکتی متشکل از ذوب‌آهن، فولاد مبارکه، شهرداری‌های شهرستان‌های لنجان، فلاورجان و مبارکه و شرکت عمران فولادشهر قطعا همگرایی بین شهرستان‌ها افزایش خواهد یافت که ثمرات آن نصیب مردم خواهد شد.

وی متذکر شد: اگر سه شهرستان لنجان، فلاورجان و مبارکه پروژه‌ای هزار میلیاردی را کلید بزنند اشتغال قابل توجهی در این شهرستان‌ها رقم خواهد خورد چراکه بر اساس نظر کارشناسان ۳۰ درصد از اعتبارات پروژه‌های عمرانی به دستمزد افراد همچون دستمزد کارگر و... اختصاص دارد.

کوهکن اضافه کرد: زمانی که چنین پروژه‌ای رقم بخورد با احتساب ۳۰ درصد دستمزد اعتبارات این پروژه بالغ بر ۳۴۰ میلیارد تومان به جیب کارگران و صنف‌های مختلف خواهد رفت که این مسئله خود رونق خوبی را برای شهروندان رقم می‌زند.

نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: باید توجه داشت وقتی نام سازمان به قطار شهری  و حومه تغییر یافت کلمه حومه به انتهای این سازمان اضافه شد این سازمان از لحاظ قانونی می‌توانست حوزه کاری خود را از جغرافیای شهر اصفهان بیرون ببرد و این خود نکته‌ای مهم و حایز اهمیت بود.

وی خاطرنشان کرد: باید توجه داشت امروز ذوب اهن میلگردهای مورد نیاز طرح را خود تامین می‌کند، تامین سیمان مورد نیاز از کارخانه سیمان سپاهان آن هم با فروش سرباره‌ها انجام خواهد شد که این مسئله می‌تواند اجرایی شدن پروژه را در زمانی معقول رقم بزند.

کوهکن با بیان اینکه اجرای قطار شهری در شهرستان های لنجان، فلاورجان و مبارکه ارزش افزوده را برای اموال مردم خواهد داشت،   یاداور شد: تنها محور استان اصفهان که بیشترین تردد را به خود اختصاص داده است، محور اصفهان-فلاورجان و لنجان و مبارکه است و اجرای این طرح می تواند کاهش آلایندگی خودروها و سرویس‌هایی که به دلیل عبور و مرور به همراه دارد را کاهش داده و هزینه‌های انتقال مردم را نیز کاهش داد.

کد خبر 340810

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.