وزیر نیرو و وزیر کشور به کمک مهر علیزاده بیایند

نماینده مردم اصفهان در مجلس گفت: در سال جاری در شرق اصفهان کشت گلخانه ای و استفاده از آب تصفیه شده از فاضلاب میسر می شود. در این خصوص آقای مهر علیزاده قرارداد لازم را با یک شرکت معتبر در زمینه تصفیه استاندارد فاضلاب جهت استفاده برای آب کشاورزی مصرف کشاورزان شرق را منعقدکرده است.

حیدر علی عابدی در خصوص نشست دیروز(پنجشنبه- ۱۶ فروردین) نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، نمایندگان کشاورزان استان و استاندار اصفهان به خبرنگار ایمنا  گفت: نشست دیروز نشان داد  آنچه نمایندگان مردم اصفهان از استاندار انتظار  داشتند و عامل نگرانی بود  را  استاندار با پیگیری های شبانه روزی از زوایای مختلف مورد بررسی و پیگیری قرار داده است. 

وی افزود: نتیجه اقدامات استاندار اصفهان برای حاضرین جلسه ملموس و قانع کننده بود و  در مجموع صحبتهای استاندار نشان داد وی مشکلات کشاورزان و  شهروندان اصفهان را به خوبی درک می کند.

این نماینده مجلس عنوان کرد: با توجه به کاهش میزان  بارندگی که در سرچشمه های زاینده رود؛ در سال ۹۷ آنچه اتفاق خواهد افتاد این است که آبی برای کشاورزی چهارمحال بختیاری ، شرق و غرب اصفهان وجود نخواهد داشت.

امسال کوشش تمامی مسولین باید تامین آب شرب اصفهان باشد

عابدی اضافه کرد: اگر برداشت ها ادامه پیدا کند، از تیرماه برای تامین آب اشامیدنی اصفهان  نیز مشکلات خواهیم داشت. ما امروز نمی توانیم به فکر کشاورزی اصفهان باشیم؛ بلکه باید فکر آب اشامیدنی باشیم.

عابدی گفت:  البته در این جلسه، استاندار  قول داد حق آبه کشاورزان محفوظ خواهد بود و اگر در سال آینده بارندگی قابل قبولی اتفاق بیافتد، مصوبه شورای عالی آب که در آن مشخص می شود تونل اول و رودخانه طبیعی مربوط به کشاورزان استان است، اجرا می شود و با تمهیداتی که وزارت نیرو بکار گرفته حق آبه کشاورزان پرداخت می شود.مجمع نمایندگان استان اصفهان از وزیر نیرو تعهد گرفته است که تا اردیبهشت ماه جدول زمانبندی اجرای مصوبات شورای عالی آب را اعلام نماید.

این نماینده مجلس تصریح کرد: در حال حاضر یک برنامه کوتاه مدت، یک برنامه بلند مدت و برنامه مقابله با بحران آب در سال ۱۳۹۷ تدوین شده است؛  در برنامه مقابله با بحران آب ۹۷ هیچ راهی نداریم؛  مگر اینکه آب موجود را برای شرب استان اختصاص بدهیم. اگر در سالهای آینده بارندگی به میزان مطلوب باشد، در آنجا حق آبه کشاورزان استان اولویت خواهد بود.

نماینده مجلس اضافه کرد: در این فاصله استاندار اصفهان با مسولین جهاد کشاورزی در خصوص تغییر الگوی کشت هماهنگی لازم را انجام داده است. قرار است از سال جاری برنامه ریزی صورت گیرد تا در شرق اصفهان کشت گلخانه ای و استفاده از آب تصفیه شده از فاضلاب میسر شود. در این خصوص آقای مهر علیزاده قرارداد لازم را با یک شرکت معتبر در زمینه تصفیه استاندارد فاضلاب جهت استفاده برای آب کشاورزی مصرف کشاورزان شرق را منعقد کرده است. ما امسال شاهد انجام این امور در استان خواهیم بود.

تمام بار وزارت نیرو بر دوش استاندار اصفهان است

وی افزود: البته این برنامه ها از لحاظ ‌تئوری بسیار  خوب است، اما آیا جنبه عملی به خود خواهد گرفت؟ آیا می شود مکانیزمی بکار برد که  ساکنین  حاشیه زاینده رود در اصفهان و چهارمحال بختیاری قانع شوند و به اولویت آب شرب اصفهانی ها احترام بگذارند؟ مسلما استفاده از قوانین بازدارنده، همکاری نیروی انتظامی و همکاری دستگاه قضایی با استاندار لازم است. در غیر اینصورت، استاندار قطعا موفق نخواهد شد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس گفت: از طرفی تمام بار وزارت نیرو بر دوش استاندار اصفهان است که باید به تنهایی از عهده آن براید و تحقق این امر امکان پذیر نیست. در این زمینه لازم است وزیر نیرو و وزیر کشور نیز وارد عمل شوند.

عابدی توصیه کرد: برای گذشتن از این دوره بحرانی لازم است؛ یک کمیته فرا قوا، متشکل از دولت، قوه قضاییه، قوه مقننه و نیروی انتظامی تشکیل شود، تا شهروندان اصفهانی برای تأمین آب اشامیدنی دچار مشکل نشوند.

عابدی از  شهروندان اصفهانی عاجزانه درخواست کرد در مصرف آب صرفه جویی و دقت کنند و افزود: این صرفه جویی عملی نخواهد شد؛ مگر اینکه ضمانت اجرایی وجود داشته باشد و درخواست کرد؛ میزان مصرف مجاز تعیین شود و مصرف بیشتر از آن مشمول جریمه شود. باید از کلیه ظرفیت های موجود بهره گرفت تا شهروندان استان در تیر و مرداد ماه با کمبود آب مواجه نشوند.

حق آبه یعنی استفاده از آب روان نه برداشت از طریق لوله کشی و پمپ

این نماینده مجلس در خصوص برنامه بلند مدت تدوین شده گفت: در برنامه بلند مدت، حق آبه کشاورزان حفظ خواهد شد و وزارت نیرو بر اساس مصوبه شورای عالی آب، برنامه صیانت از حق آبه کشاورزان را به نمایندگان مجلس شورای اسلامی ارایه خواهد کرد.

عابدی افزود؛ حق آبه یعنی آنچه در سند مالکیت کشاورزان قید شده است و به صورت روان می باشد و این امر بدان معنا است که هرگونه برداشت از طریق لوله کشی و پمپ خارج از حق آبه محسوب می باشد. وزیر  نیرو تا پایان اردیبهشت ماه زمان دارد تا نحوه اجرای برنامه حق آبه کشاورزان را ارایه نماید.

این نماینده مجلس تأکید کرد:در صورتیکه وزارت نیرو نسبت به ارایه برنامه اجرای حق آبه در مهلت مقرر اقدام نکند، نمایندگان مجلس از طریق اختیارات خود وارد مرحله اقدامات قانونی خواهند شد.

به گزارش ایمنا، جلسه مشترک نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و تعدادی از نمایندگان کشاورزان با مهرعلیزاده استاندار اصفهان روز پنجشنبه با موضوع آخرین وضعیت آب و سازگاری با کم آبی برگزار شد.

کد خبر 340799

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.