اجازه ندهیم تلگرام به سرنوشت مؤسسات اعتباری دچار شود

نماینده مردم اصفهان در مجلس گفت: تلگرام از جایگاه اجتماعی و اطلاع رسانی خود وارد فاز اقتصادی شده بدون اینکه ساختار تشکیلاتی یک شرکت سرمایه گذاری را در جایی از دنیا به ثبت رسانده باشد، بنابراین لازم است دولت تدابیری را برای جایگزینی آن بیاندیشد.

حیدر علی عابدی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا در رابطه با فیلترینگ تلگرام اظهار کرد: متمرکز شدن بر یک نرم افزار نه به صلاح مردم است و نه مسئولان؛ بحث های مطرح شده تنها به تلگرام ختم نمی شود؛ بلکه بحث سر اطلاع رسانی و آزادی ارتباطات است، همانطور که توقیف یک رسانه به معنای تضاد با آزادی مطبوعات نیست.

وی افزود: اگر دولت و مسئولان با همه مجموعه نرم افزارهای اطلاع رسان مخالف باشند، بحث سانسور و جلوگیری از فرایند اطلاع رسانی آزاد مطرح می شود، اما تلگرام به تنهایی به عنوان یک نرم افزار اطلاع رسان، ارزش صرف انرژی، وقت و نظرات مختلف را ندارد، زیرا در کنار آن اطلاع رسان‌های داخلی وجود دارد تا از آنها حمایت شود؛ بحث تلگرام امنیتی نیست و نباید به این شیوه هم به آن نگاه شود.

عابدی با اشاره به توضیحات دبیر شورای عالی فضای مجازی در جلسه غیرعلنی مجلس در رابطه با تلگرام که از حالت اطلاع رسانی خارج و به سهمیه سرمایه گذاری برای کشورهای مختلف تبدیل شده است، گفت: با توجه به اینکه امروزه مردم بر علیه موسسات مالی و اعتباری و دولت به خیابان ها می آیند و شعار می دهند که چرا دولت اجازه داده موسسات مالی و اعتباری بدون داشتن پایگاه حقیقی و اقتصادی منظم، بی حد و حساب در مسائل اقتصادی مردم وارد شوند و سرمایه های مردم را از بین ببرند؛ حالا هم اگر با تلگرام برخورد نشود، مردم چند سال دیگر به خیابان ها می آیند و دولت را برای مانع نشدن از تخلف این موسسه اطلاع رسانی که وارد فاز اقتصادی شده، محکوم می کنند؛ به ویژه اینکه تلگرام ساختار تشکیلاتی یک شرکت سرمایه گذاری را در هیچ کجای دنیا به ثبت نرسانده است.

وی تصریح کرد: تلگرام با اینکه از لحاظ اطلاع رسانی ساختار خوبی دارد، اما اگر بخواهد از این پایگاه اجتماعی خود پا را فراتر بگذارد و وارد فاز دیگری شود، دولت موظف است آن را مد نظر قرار دهد و مانع این امر شود.

عابدی خاطر نشان کرد: به طور کلی مجموعه من و شما و دیگران باید به یک مرکز فنی و تخصصی اعتماد پیدا کنیم و نظر تخصصی آنها را هم بپذیریم و همیشه از زاویه دید منفی که ممکن است پیام رسانی مختل شود، نگاه نکنیم؛ پیام رسان های متعددی وجود دارد که فقط قصد اطلاع رسانی دارند و نه وارد شدن به سیستم های اقتصادی که می توان از آنها استفاده کرد.

مردم را محرم بدانیم

وی در توصیه به مسئولان گفت: اگر قرار است تلگرام فیلتر و یا محدود شود باید مردم را محرم بدانیم و به افرادی که با تلگرام شغل ایجاد کرده اند فرصت دهیم تا به اطلاع رسان های دیگر وارد شوند و این رویه به صورت تدریجی صورت گیرد.

عابدی با اشاره به این تعریف از آزادی که «تا زمانی افراد آزاد هستند که به آزادی دیگران لطمه نزنند»، گفت: نباید اجازه دهیم تلگرام و دیگر نرم افزارهای ارتباطی از آزادی خود به جهت تحت الشعاع قرار دادن آزادی دیگران سوء استفاده کنند و هر روزنامه و نرم افزار اطلاع رسانی تا جایی آزادی دارد که آزادی دیگران را سلب نکند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس با بیان اینکه آزادی بی حد و اندازه به هرج و مرج تبدیل می شود، افزود: بنابراین نرم افزاری مانند تلگرام باید شرح وظیفه خود را مشخص و شرکت، سهام داران، مجوزهایی که از کشور های دیگر دارد  و ارتباط خود را با سیستم های امنیتی بین المللی اعلام کند.

وی یادآور شد: اگر هر برنامه ای مانند فیس بوک، توییتر، گوگل و ... اقدام به سهام فروشی کند و سهام خود را به ایرانی ها بفروشند و به عبارتی قبض رسیدی بدهند و پولی را دریافت و ارز و منابع کشور را خارج کنند و در قبال آن تولیدی نداشته باشیم، دولت موظف است که تدابیر تخصصی در این زمینه بیاندیشد.

عابدی تأکید کرد: اما در مجموع، به نظر بنده در موقعیت فعلی اگر قرار به فیلتر کردن تلگرام باشد، باید این کار با یک برنامه تدریجی برای تلگرام و انتخاب جایگزینی مناسب برای آن همراه باشد.

کد خبر 340710

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.