فیلتر تلگرام فشارها بر ایران را افزایش می‌دهد

رییس حزب ندای ایرانیان شعبه اصفهان گفت: بی شک راهکارهای گوناگونی برای مقابله با نابسامانی های فضای مجازی و نا امنی های ناشی از آن وجود دارد که فیلتر تلگرام ساده ترین آنهاست.

محمد کیهانی در رابطه با فیلتر احتمالی تلگرام به خبرنگار ایمنا گفت: ایجاد محدودیت و ممنوعیت برای یک مجرای اطلاع‌رسانی شاید در کوتاه مدت جواب بدهد، اما در دراز مدت حساسیت و کارکرد خود را از دست می‌دهد.

وی افزود: زمانی جلوی ویدئو و ماهواره را می‌گرفتند و بحث محدودیت اینترنت، اینترانت و اینترنت داخلی هم همواره مطرح بوده است، اما در دنیای امروز این رویکرد جواب نمی‌دهد و مردم با استفاده از شیوه‌ها و ابزارهای دیگر، کارکرد فیلترینگ را از بین می‌برند.

رییس حزب ندای ایرانیان شعبه اصفهان افزود: در بحث امنیتی و نابسامانی‌های فضای مجازی نیز فیلتر تلگرام نمی‌تواند کمک چندانی به اصلاح وضع موجود بکند.

وی با بیان اینکه برای مقابله با ناامنی باید قوانین محکم‌تری را در حوزه فضای مجازی به کار گرفت، تصریح کرد: این ساده‌انگارانه است که برخی ناامنی‌ها و اعتراضات از جمله ناآرامی‌های دی ماه ۱۳۹۶ را تنها به فضای مجازی و به ویژه تلگرام منتسب کنیم.

فیلتر تلگرام پاک کردن صورت مسئله است

کیهانی تأکید کرد: کسانی که تنها راه افزایش امنیت را در فیلتر تلگرام می‌دانند باید بدانند با مسدود کردن این برنامه مردم به سراغ راهکارهای دیگر می‌روند. این روش به نوعی پاک کردن صورت مسئله است که ضریب امنیتی جامعه را هم افزایش نمی‌دهد.

رییس حزب ندای ایرانیان شعبه اصفهان افزود: حال به فرض اینکه تلگرام را مسدود کردیم، آیا برنامه‌هایی همچون سروش که امروزه به جای تلگرام تبلیغ می‌شود، از قابلیت‌هایی مشابه تلگرام برخوردار نیستند؟

وی با اشاره به راه‌حل منطقی برای مقابله با نابسامانی‌های فضای مجازی تصریح کرد: همان‌گونه که در زمان ناآرامی‌های دی ماه ۱۳۹۶، این امکان به وجود آمد که از طریق مذاکره با شرکت پشتیبان تلگرام، کانال‌های معاند و آشوب ساز را غیرفعال کنند، در حال حاضر نیز بهتر است از طریق مذاکره در سطوح بالا، با مواردی که به امنیت و ثبات کشور لطمه می‌زند، برخورد شود، اما فیلتر تلگرام تنها مردم را به سمت مجاری غیرقابل کنترل هدایت می‌کند.

کیهانی تصریح کرد: اغتشاشات و ناآرامی‌های دی ماه ۱۳۹۶ نیز به شهرهای کوچک محدود شد و اگر تدبیر لازم پیرامون آن‌ها صورت می‌گرفت، به صورت بسیار کم‌هزینه‌تر نیز پایان می‌یافت.

وی افزود: روی دیگر سکه فضای مجازی را نیز نباید نادیده گرفت، به عنوان نمونه در کودتای اخیر ترکیه، اگر همین فضای مجازی نبود، نظامیان بر این کشور مسلط می‌شدند و دولت مردمی این کشور سقوط می‌کرد. بنابراین باید آن سوی قضیه را هم دید.

آزادی فضای مجازی پاشنه آشیل حمایت از دولت روحانی

رییس حزب ندای ایرانیان شعبه اصفهان تأکید کرد: شعار آزادی فضای مجازی و عدم فیلترینگ آن، یکی از مبنایی‌ترین شعارهای دولت تدبیر و امید بود و بسیاری از حامیان دولت نیز به خاطر چنین شعارهایی بود که به حمایت از روحانی پرداختند. اساساً دسترسی آزادانه به اطلاعات جزو حقوق اصلی و اساسی ملت است و کسی نمی‌تواند این حق را از آن‌ها سلب کند.

وی با اشاره به رویکرد صحیح دولت در قبال طرح موضوع فیلتر تلگرام گفت: اگر روحانی بخواهد به تنهایی در مقابل این قضیه بایستد، این امر به نوعی لجاجت تعبیر می‌شود و اختلاف سران سه قوه را به دنبال دارد.

کیهانی تصریح کرد: بنابراین من چنین ایستادگی را مفید نمی‌دانم و فکر می‌کنم در رابطه با نوع برخورد با فضای مجازی باید مذاکره در سطوح بالای حاکمیتی و بین رؤسای قوا صورت بگیرد؛ به نحوی که آزادی‌های فردی و اجتماعی مردم و امنیت کشور به‌صورت توأمان حفظ شود.

وی افزود: بی‌شک راهکارهای گوناگونی برای مقابله با نابسامانی‌های فضای مجازی و ناامنی‌های ناشی از آن وجود دارد که فیلتر تلگرام ساده‌ترین آن است، اما برخی به جای تدبیر کردن و در نظر گرفتن راهکارهای گوناگون تنها به ساده‌ترین راه می‌اندیشند.

رییس حزب ندای ایرانیان شعبه اصفهان با بیان اینکه فیلتر تلگرام فشارها بر ایران را افزایش می‌دهد، گفت: افزایش فیلترینگ در شرایط فعلی گزک دست مخالفان نظام می‌دهد و تأییدی است بر حرف کسانی که می‌گویند در ایران آزادی وجود ندارد.

کد خبر 340585

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.