میدان نقش جهان در صدر بازدیدهای نوروزی کشور

مدیر اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: بازدید از جاذبه های تاریخی استان نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد و میزان اقامت در استان نسبت به زمان مشابه سال گذشته حدود ۱۰ درصد افزایش داشت.

فریدون الهیاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهارکرد: در کل استان و تا پایان دوازدهم فروردین‌ماه تعداد دو میلیون و ۲۲۱ هزار نفر حداقل یک شب در استان اقامت داشته اند و تعداد ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از بناها و جاذبه ها تاریخی استان بازدید کرده اند.

بالاترین آمار بازدیدها از  باغ فین کاشان 

وی افزود: بالاترین آمار بازدید از جاذبه های تاریخی استان که بلیت فروشی در آن انجام شده مربوط به باغ فین کاشان است و بالاترین بازدید در شهر اصفهان از کاخ‌موزه چهلستون و سپس عالی قاپو صورت گرفته است.

وی با اشاره به آمار بالای حضور گردشگران در میدان نقش جهان تصریح کرد: میدان نقش جهان ورودی ندارد ولی اگر این میدان را نیز جزو آمارها به حساب بیاوریم قطعا میدان نقش جهان در نوروز امسال از بالاترین آمار بازدید در کل کشور برخوردار بوده به‌طوری‌که روزانه بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار نفر از میدان نقش جهان بازدید کرده اند.

افزایش ۲۰ درصدی بازدیدها و ۱۰ درصدی اقامت 

الهیاری ادامه داد: در مجموع حضور گردشگران در استان اصفهان نسبت به سال گذشته افزایش داشته است اما این افزایش در بازدید از جاذبه های گردشگری با میزان اقامت در استان متفاوت است و بازدیدها نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد افزایش داشته است درحالی‌که میزان اقامت در استان نسبت به زمان مشابه سال گذشته حدود ۱۰ درصد افزایش داشت که نشان می دهد که امسال عواملی مانند وضعیت آب و هوایی مناسب استان در اقامت تاثیر داشته و میزان رشد اقامت نسبت به بازدیدها رشد چشمگیری نداشته است.

 پرکارترین شهرستان‌ها

وی گفت: در نوروز امسال شهرستان‌های استان در برنامه های نوروزی خود بسیار خوب عمل کردند و تقریبا در همه شهرستان ها برنامه های ویژۀ نوروزی برگزار شد که عمدتا با همکاری میراث فرهنگی، شهرداری ها و دهیاری های مناطق مختلف و سازمان امور عشایر برگزار شد. اکثر شهرستان‌ها برنامه های متنوع و ویژه ای داشتند منتهی در بعضی از شهرستان ها برنامه ها خیلی مفصل‌تر و قوی‌تر بود و بعد از اصفهان شهرستان‌های کاشان، نایین، خمینی‌شهر، مبارکه و نطنز برنامه های بسیارمفصلی را در نوروز برگزار گردند و سایر شهرستان‌ها نیز برنامه های بسیار خوبی داشتند که مورد استقبال گردشگران قرار گرفت.

مدیر اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان با اشاره به لزوم توجه به زیرساخت‌های گردشگری در استان افزود: گردشگری نوروز، مدیریت همه امکانات و منابع برای گردشگری است و  آمار گردشگری  استان و کشور در یک بازه زمانی ۱۵ روزه حاصل می شود و طبیعی است که ما نمی توانیم انتظار داشته باشیم که زیرساخت ها به این اندازه به صورت دایم به وجود بیاید چون آن‌موقع بحث اقتصادی بودن این زیرساخت ها نیز مهم و طبیعی است که زیرساخت ها متناسب با میانگین گردشگری سالانه می تواند ایجاد شود.

وی با بیان اینکه در نوروز باید امکانات و خدمات را به صورت شرایط ویژه برای مسافران ایجاد کنیم، گفت: خوشبختانه امسال در استان اصفهان مشکل خاصی وجود نداشت و با هماهنگی بین دستگاه های مختلف اجرایی هم وضعیت اسکان نسبت به سال گذشته شرایط مطلوب‌تر و بهتری داشت و آمادگی بسیارخوبی در سطح استان ایجاد شده بود و هم با توجه به اینکه مدیریت بین دو تا سه میلیون مسافر را در یک بازه زمانی ۱۵ روزه داریم، در مساله حمل و نقل، ترافیک شهری، تامین پارکینگ‌ها، ارزاق عمومی که مسافران به آن نیازمند هستند، کنترل و نظارت بر تاسیسات گردشگری و رستوران‌ها و سایر دستگاه های خدماتی، امکانات بهداشتی، امدادی، مسایل راهها و هم‌چنین امنیتی که به طورکلی هم در استان و هم در بحث امنیت عمومی مردم و بحث ترافیکی ایجاد شد، شرایط مطلوب بود البته باید در برخی زمینه ها تلاشمان را افزایش دهیم.

توجه به نهادینه‌سازی و ساماندهی گردشگری شبانه

وی تصریح کرد: باید سعی شود تا فضای شهری بانشاط‌تر شود تا گردشگران از حضورشان در شهر نیز لذت ببرند، از طرف دیگر موضوع سرویس‌های بهداشتی نیز جزو مسایلی است که چه در شهر و چه در مسیر جاده ها و هم‌چنین در اماکن گردشگری باید مورد توجه بیشتری قراربگیرد و توسعه و مناسب‌سازی‌های لازم در این زمینه انجام شود و شرایط بهتری را پیدا کنند.

وی ادامه داد: نوروز امسال بیش از ۱۲۰۰ رویداد در اصفهان برگزار شد که اتفاق بسیارخوبی بود، ضمن اینکه توجه بیشتری به گردشگری شبانه شد که البته هم باید آن را نهادینه کنیم و هم اینکه از باب تاسیسات گردشگری سازماندهی شود تا در شب به گردشگران سرویس دهی لازم صورت پذیرد.

کد خبر 340548

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.