استقبال بی نظیر گردشگران از شهر باغبادران در روز طبیعت

پارک ساحلی شهر باغبادران و بیشه‌زارهای اطراف این مجموعه یکی از زیباترین پارک‌های شهرستان لنجان بوده که در این ایام به خصوص روز طبیعت پذیرای مهمان‌های نوروزی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، دعوت از بستگان و دوستان و جمع شدن‌های دورهمی، حضور در دامن صحرا و طبیعت، شکار مناظر طبیعی، هم‌صحبتی و شوخی و بازی با همراهان، بستن تاب و سایه بان، پخت آش‌های متنوع و در هر حال شاد بودن، از ویژگی ‌های روز سیزده بدر است.

از آداب این روز می توان به گره زدن سبزه و دور انداختن یا به قولی به آب دادن سبزه اشاره کرد. در گذشته دختران و پسران دم بخت سبزه‌ها را گره می‌زدند و آرزو می‌کردند تا در سال جدید تشکیل خانواده دهند البته گره زدن تنها مختص دختران و پسران دم بخت نبوده و همه می‌توانند سبزه‌ای گره زده و آرزویی کنند.


مشهور است ایرانیان باستان در آغاز سال نو شمسی پس از دوازده روز جشن گرفتن و شادی کردن که به یاد دوازده ماه سال است، روز سیزدهم نوروز را که روز فرخنده ایست به باغ و صحرا می رفتند و شادی می کردند و پس از طی این روز مجددا کار و کوشش خود را از چهاردهمین روز سال آغاز می‌کردند.

حجت الله امینی، عضو شورای شهر باغبادران اظهار کرد: صرف نظر از دلیل و فلسفه گرامیداشت سیزدهمین روز فروردین که «سیزده بدر» نام گرفته، طبیعت گردی این روز از رسوم رایج ایرانی است که قدمتی طولانی دارد. مراسم سیزده بدر به عنوان پناه بردن به دل طبیعت و بهره‌گیری از هوای پاکیزه آن و تفریح و استراحت سالم در کنار خویشان، بستگان و دوستان بویژه با محوریت بزرگان فامیل تا جایی که باعث تخریب طبیعت نباشد، امری پسندیده و شایسته است.


وی افزود: اگر این کار همراه با تفکر و اندیشه در حیات مجدد درختان و گیاهان باشد و در نتیجه انسان از حیات آنها درس زندگی بگیرد و به یاد عظمت و قدرت و علم نامحدود خالق آن بیفتد این تفریح سالم تبدیل به یک عبادت می‌شود چرا که خداوند متعال در آیه ۲۰ سوره عنکبوت می‌فرمایند : بگو در زمین سیر کنید و بنگرید خداوند چگونه آفرینش را به وجود آورده است.
وی خاطرنشان کرد:  پیامبر گرامی(ص) فرمودند: عاقل ساعات خود را به چهار بخش تقسیم می کند : ساعتی برای عبادت خداوند و ساعتی برای محاسبه نفس و ساعتی برای تفکر در مخلوقات خداوند و ساعتی برای تفریح و بهره مندی از حلال های خداوند.
عضو شورای اسلامی شهر باغبادران با اشاره به اینکه سالیانی است سیزده بدر به روز «طبیعت» و یا آشتی با طبیعت تغییر نام یافته است، گفت: اگر کوه و دشت و آب و درخت و سبزه هرکدام نمادی از طبیعت است تمامی این زیبایی‌های طبیعی در دامن با صفای منطقه گردشگری باغبادران از مرکز این بخش تا تک تک روستاها و آبادی‌ها و مزارع و بیشه زارهای آن وجود دارند و در کنار یکدیگر چشم اندازی دل نواز را ایجاد نموده‌اند.


وی تصریح کرد: همزیستی آب و کوه و دشت و درخت با مناظر طبیعی و روح نواز خود باعث گردیده تا مشتاقان طبیعت برای پناه بردن به دل طبیعت و استفاده از هوای پاکیزه آن باغبادران را مقصد خود قرار دهند.
امینی تصریح کرد: ترافیک خودرویی و جمعیتی شهر در این روز و دیگر روزهای تعطیل سال نشان دهنده اشتیاق مسافران و اهالی شهرهای مجاور و حتی دور دست به حضور در شهر باغبادران و بهره گیری از زیبائی ها و طبیعت بکر آن است.

وی ادامه داد: تمایل گردشگران به حضور در این منطقه با صفا باعث گردیده تا بخش قابل توجهی از انرژی و سرمایه و وقت مدیران شهری و اهالی و شهروندان صرف حفظ و نگهداری این سرمایه عظیم و موهبت الهی و همچنین ایجاد رضایت میهمانان و مسافرین گردد و بی شک امکانات شهر به تنهایی دستیابی به این مهم را فراهم نمی‌نماید.

عضو شورای اسلامی شهر باغبادران عنوان کرد: ضمن خیر مقدم به میهمانان از اینکه می توانیم در زمان نشاط و شادی خدمت گذاری آنان را داشته باشیم خرسندیم، اما صمیمانه درخواست داریم تا ما را در حفظ این امانت الهی یاری کنند و با مراقبت از محیط زیست و درختان و جمع آوری زباله های خود و قراردادن در محل های مناسب دوستی خود را با طبیعت به اثبات رسانند.


وی اظهار کرد: حال که به برکت نعمت خدادادی طبیعت، در برخی از روزها تا چندین برابر جمعیت ساکن شهر، میزبان مسافران و گردشگران هستیم، از مسئولان استانی نیز درخواست مساعدت و همکاری ویژه در جهت تقویت امکانات موجود داریم تا بتوانیم خادمان لایقی برای شهروندان و میهمانان شهر باشیم و بدون در نظر گرفتن امکانات و منابع استانی قطعا در حفظ و نگهداری و میزبانی طبیعت و میهمانان طبیعت به تنهایی ناتوان خواهیم بود.

اردشیر محمدی، شهردار باغبادران نیز از پارک ساحلی شهر باغبادران به عنوان یکی از مهم‌ترین نقاط گردشگری لنجان یاد کرد و گفت: پارک ساحلی شهر باغبادران و بیشه‌زارهای اطراف این مجموعه یکی از زیباترین پارک‌های شهرستان لنجان بوده که در این ایام به خصوص روز طبیعت پذیرای مهمان‌های نوروزی است.

وی افزود: با توجه به استقبال مسافران از شهر ساحلی باغبادران پیش بینی تدابیر لازم به منظور رفاه حال شهروندان و همچنین میهمانان برای برگزاری مراسم روز طبیعت در ۱۳ فرودین ماه اتخاذ شده است، تامین آب شرب، نظافت پارک ساحلی و استقرار مخازن موقت زباله در پارک و محل‌های پر تردد از نخستین اقدامات صورت گرفته برای برگزاری بهتر مراسم روز طبیعت می‌باشد.

شهردار باغبادران تصریح کرد: توزیع کیسه‌های زباله جهت استفاده شهروندان و مسافران در پارک ساحلی و بوستان‌های شهری انجام خواهد گرفت تا شهروندان با جمع آوری پسماند غذا و مواد زاید خود مدیریت شهری را در حفظ و نگهداشت محیط زیست یاری کنند.

وی عنوان کرد: همچنین برنامه‌ریزی لازم در خصوص جمع آوری زباله و پاکسازی طبیعت در کوتاه‌ترین زمان ممکن اتخاذ شده و شهروندان می‌توانند در صورت نیاز مجددا از نیروهای مستقر در پارک ساحلی و بیشه‌زارها پلاستیک‌های زباله دریافت کنند.

محمدی خاطرنشان کرد: برای جمع‌آوری سبزه‌های تحویلی مردم نیز شهرداری باغبادران تدابیری خاص اندیشیده و جشنواره سبزه نوروزی را برگزار کرده که به برگزیدگان جوایز نفیسی اهدا خواهد شد و برگزاری این جشنواره به ما کمک خواهد کرد تا از پراکنده شدن این سبزه‌ها در محیط‌ زیست جلوگیری کرده تا به فضاهای طبیعی لطمه‌ای وارد نشود.

وی افزود: آتش نشانی شهرداری باغبادران نیز در این روز در آماده باش کامل به‌سر می‌برد و اکیپ‌های گشتی موتور سوار مجهز به وسایل ارتباطی و کپسول خاموش کننده دستی، در سطح پارک ساحلی گشت زنی می‌کنند تا در صورت بروز هرگونه حادثه‌ای علاوه بر امکان اطلاع رسانی به موقع، نسبت به کنترل حریق‌های احتمالی اقدام کنند.

شهردار باغبادران تصریح کرد: توصیه می‌شود شهروندان از روشن کردن آتش در محوطه فضای سبز و پای درختان خودداری کرده و از اجاق‌های موجود در سطح پارک استفاده کنند.

کد خبر 340518

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.